Τα τελευταία χρόνια οι κάτοικοι των μεγάλων πόλεων δέχονται ατελείωτες κατηγορίες ως οι κύριοι υπεύθυνοι της κλιματικής αλλαγής, ως οι μεγαλύτεροι μολυντές.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται ότι οι κάτοικοι των πόλεων συνεισφέρουν μέσω του τρόπου ζωής τους πολύ περισσότερο στο φαινόμενο έκλυσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σε σχέση με τους κατοίκους της υπαίθρου και των ημιαστικών περιοχών. Σε πολλές περιπτώσεις η λογική της αστικής ρύπανσης δεν βαρύνει τις βιομηχανίες αλλά τους κατοίκους των μεγαλουπόλεων.
Μία νέα έρευνα όμως που διεξήχθη σε 55 αστικές και ημιαστικές περιοχές των Ηνωμένων Πολιτειών έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα.
Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα του μη κερδοσκοπικού Οργανισμού Center for Neighborhood Technology που εδρεύει στο Σικάγο, οι ανά νοικοκυριό εκλυόμενοι ρύποι μπορεί να είναι έως και 70% χαμηλότεροι από τους αντίστοιχους ρύπους νοικοκυριών προαστίων, ημιαστικών περιοχών ή της επαρχίας. Ο σημαντικότερος λόγος για αυτή την διάφορα σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Οργανισμού Σκοτ Μπερνστάιν είναι το γεγονός ότι «οι πόλεις έχουν χωροθετική επάρκεια, υπό την έννοια ότι τα σημαντικά σημεία σε μία πόλη βρίσκονται σε πιο κοντινή απόσταση με τις κατοικίες των ανθρώπων». Η έρευνα συγκρίνει τις ανά έικρ (acre=4047 τετραγωνικά μέτρα) εκλύσεις διοξειδίου του άνθρακα με τους ανά νοικοκυριό εκλυόμενους ρύπους Ο κ. Μπερνστάιν μάλιστα υπολογίζει ότι ο μέσος Αμερικάνος που ζει εκτός πόλεων μπορεί να σώσει έως και 5.000 δολάρια ετησίως, μόνο από την βενζίνη που χρησιμοποιεί για να διανύσει τις μακρινές –εκτός πόλης- αποστάσεις. Μία επιπλέον σημαντική παράμετρος της έρευνας -η οποία ίσως και σκοπίμως δεν αναφέρεται στην έρευνα- είναι η αξία των μέσων μαζικής μεταφοράς. Με την κατάλληλη υποδομή οι ανά νοικοκυριό και άρα και οι κατά κεφαλή ρύποι μπορούν να μειωθούν σε εντυπωσιακό βαθμό, ιδίως στις χώρες της Δύσης στις οποίες οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για ένα τεράστιο ποσοστό της περιβαλλοντικής μόλυνσης. (Πηγές: Environmental News Service, Center for Neighborhood Technology – CNT) |
Άρης Καπαράκης |