ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ & ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΕΚΠΕΜΠΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΟΥΣ ΚΑΤΑ ΚΕΦΑΛΗ ΡΥΠΟΥΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ

image_pdfimage_print

Τα τελευταία χρόνια οι κάτοικοι των μεγάλων πόλεων δέχονται ατελείωτες κατηγορίες ως οι κύριοι υπεύθυνοι της κλιματικής αλλαγής, ως οι μεγαλύτεροι μολυντές
         Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται ότι οι κάτοικοι των πόλεων συνεισφέρουν μέσω του τρόπου ζωής τους πολύ περισσότερο στο φαινόμενο έκλυσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σε σχέση με τους κατοίκους της υπαίθρου και των ημιαστικών περιοχών. Σε πολλές περιπτώσεις η λογική της αστικής ρύπανσης δεν βαρύνει τις βιομηχανίες αλλά τους κατοίκους των μεγαλουπόλεων.    
           Μία νέα έρευνα όμως που διεξήχθη σε 55 αστικές και ημιαστικές περιοχές των Ηνωμένων Πολιτειών έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα.

Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα του μη κερδοσκοπικού Οργανισμού Center for Neighborhood Technology που εδρεύει στο Σικάγοοι ανά νοικοκυριό εκλυόμενοι ρύποι μπορεί να είναι έως και 70% χαμηλότεροι από τους αντίστοιχους ρύπους νοικοκυριών προαστίων, ημιαστικών περιοχών ή της επαρχίας.

         Ο σημαντικότερος λόγος για αυτή την διάφορα σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Οργανισμού Σκοτ Μπερνστάιν είναι το γεγονός ότι «οι πόλεις έχουν χωροθετική επάρκεια, υπό την έννοια ότι τα σημαντικά σημεία σε μία πόλη βρίσκονται σε πιο κοντινή απόσταση με τις κατοικίες των ανθρώπων».     
         Έτσι «οι κάτοικοι της πόλης χρειάζονται λιγότερο χρόνο και καύσιμα για να φτάσουν στα σημεία αυτά, δεδομένο που συνεπάγεται και λιγότερους ρύπους, σε σχέση με τους κατοίκους πιο αποκεντρωμένων, ημιαστικών περιοχών ή της υπαίθρου».

        Η έρευνα συγκρίνει τις ανά έικρ (acre=4047 τετραγωνικά μέτρα) εκλύσεις διοξειδίου του άνθρακα με τους ανά νοικοκυριό εκλυόμενους ρύπους 
        Εξαιτίας της αστικής υποδομής και των μικρότερων αποστάσεων σε σχέση με τις υπόλοιπες περιοχές, οι κάτοικοι των πόλεων στις μετακινήσεις τους έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα για να περπατήσουν, να πάρουν το ποδήλατο, ή να χρησιμοποιήσουν τα μέσα μεταφοράς.  

         Ο κ. Μπερνστάιν μάλιστα υπολογίζει ότι ο μέσος Αμερικάνος που ζει εκτός πόλεων μπορεί να σώσει έως και 5.000 δολάρια ετησίως, μόνο από την βενζίνη που χρησιμοποιεί για να διανύσει τις μακρινές –εκτός πόλης- αποστάσεις. 
          Σύμφωνα μάλιστα με προηγούμενες μελέτες που έχουν διεξαχθεί, έχει υπολογιστεί ότι για τις εργαζόμενες οικογένειες στις ΗΠΑ, οι οποίες ζουν εκτός πόλεων, τα μεταφορικά και στεγαστικά τους έξοδα, μπορούν να ανέλθουν έως και στο 60% των ετήσιων εξόδων τους. 

           Μία επιπλέον σημαντική παράμετρος της έρευνας -η οποία ίσως και σκοπίμως δεν αναφέρεται στην έρευνα- είναι η αξία των μέσων μαζικής μεταφοράς. Με την κατάλληλη υποδομή οι ανά νοικοκυριό και άρα και οι κατά κεφαλή ρύποι μπορούν να μειωθούν σε εντυπωσιακό βαθμό, ιδίως στις χώρες της Δύσης στις οποίες οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για ένα τεράστιο ποσοστό της περιβαλλοντικής μόλυνσης. 

(Πηγές: Environmental News ServiceCenter for Neighborhood Technology – CNT)


26 Ιουνίου 2009

Άρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων

Πίσω στη λίστα

Σχετικά άρθρα