ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ & ΜΕΛΕΤΕΣ

TA “ΠΡΑΣΙΝΑ” ΟΧΗΜΑΤΑ ΠΟΥ… ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ “ΠΡΑΣΙΝΑ”

ecars - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

ecars - Σόλων ΜΚΟΤα πολυδιαφημισμένα “πράσινα” και “φιλικά προς το περιβάλλον” οχήματα καινούριας τεχνολογίας ευρωπαϊκής κατασκευής, συνήθως δεν είναι όσο “πράσινα” και “οικολογικά” υποστηρίζουν οι κατασκευαστές τους.
Το συμπέρασμα αυτό μάλιστα εξάγεται από έρευνα της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις αποφάσεις και τις πολιτικές της οποίας η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία παίζει πρωτεύοντα ρόλο. Σε μία αγορά εξαρχής εξαιρετικά ύποπτη για το κίνητρο διεξαγωγής ερευνών και τα αποτελέσματά τους, το σημαντικότερο θέμα που προκύπτει είναι αυτό της παραπληροφόρησης των καταναλωτών.


Σύμφωνα με έρευνα τριών οργανισμών για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι εκπεμπόμενοι ρύποι από τα αυτοκίνητα τελευταίας τεχνολογίας, είναι στην πραγματικότητα αρκετά υψηλότεροι από αυτούς που ισχυρίζονται οι εταιρίες.

Το ζήτημα είναι αρκετά σοβαρό, καθώς προκύπτει θέμα παραπληροφόρησης του καταναλωτή, αλλά και μη εναρμόνισης με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία ούτως ή άλλως είναι εύκολα προσπελάσιμη μέσω «παραθύρων» και ελλείψεων στους κανονισμούς (οι οποίοι σε αρκετές περιπτώσεις έχουν δημιουργηθεί από ή με την βοήθεια των πανίσχυρων λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών).

Ανώνυμη πηγή από την Ε.Ε. ανέφερε στο πρακτορείο Reuters ότι «τα αποτελέσματα της έρευνας είναι εξοργιστικά» προσθέτοντας ότι «οι εταιρίες παίρνουν τα λεφτά από τις τσέπες του κόσμου», παραπληροφορώντας τους σχετικά με τα νέα πράσινα οχήματα.

Η έρευνα συμπεραίνει ότι οι εκπεμπόμενοι ρύποι που δηλώνονται για τα νέα οχήματα από τους κατασκευαστές δεν προκύπτουν τόσο από την βελτίωση της τεχνολογίας, όσο από τις διαφορετικές συνθήκες διεξαγωγής των δοκιμών στο στάδιο παραγωγής.

Οι εκπεμπόμενοι ρύποι ανά χιλιόμετρο στην Ε.Ε. ήταν 167,2 γρ. το 2002, ενώ το το 2010 έπεσαν στα 140,4 γρ/χλμ. Η αξιοσημείωτη αυτή μείωση όμως προκύπτει περισσότερο από την αλλαγή διεξαγωγής των δοκιμών, όπως π.χ. μικρότερα ελαστικά, καλύτερες συνθήκες οδοστρώματος,κτλ και όχι λόγω της πολυδιαφημισμένης από τους κατασκευαστές βελτίωσης της τεχνολογίας.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η διεξαγωγή των τεστ με βελτιωμένους παράγοντες και συνθήκες, μπορεί να επιφέρει μείωση των πραγματικών ρύπων μέχρι και στο 1/3. Έτσι ένας κατασκευαστής μπορεί να διαφημίσει ένα “πράσινο νέας τεχνολογίας” όχημα ως τέτοιο, έστω και αν οι ρύποι του είναι 33% πάνω των δηλωμένων.
Έτσι, σύμφωνα με τους τρεις οργανισμούς που διεξήγαγαν την έρευνα, την ολλανδική TNO, την βρετανική AEA Ricardo και την αμερικανική IHS Global Insight, η υπόσχεση των κατασκευαστών για μειωμένα έξοδα κίνησης λόγω νέων τεχνολογιών αποτελεί παραπλάνηση καθώς αποτελεί «παραπληροφόρηση των καταναλωτών».

Η νέα έρευνα έρχεται να προστεθεί στους ήδη υπάρχοντες προβληματισμούς για τα νέα τεχνολογίας αυτοκίνητα, τα οποία συνήθως οι κατασκευαστές πωλούν αρκετά ακριβότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά, χωρίς στην πράξη να έχουν πείσει ότι μακροπρόθεσμα επιφέρουν σημαντικά ωφέλη για τον καταναλωτή και το περιβάλλον.

Πηγές: Planet ArkReutersCNet
Φωτό: wikipedia

Άρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων
ariskaparakis@gmail.com

12 Φεβρουαρίου 2013