ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΥΓΕΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ

ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ: ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

summer - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

summer - Σόλων ΜΚΟΟι νέες ετικέτες – καθώς και το νέο λογότυπο ή σφραγίδα UV-A στις συσκευασίες και η απαγόρευση παραπλανητικών όρων όπως «sunblocker» ή «ολική προστασία» – αποτελούν την απάντηση στη σύσταση της Επιτροπής για τα αντηλιακά προϊόντα. 

Τώρα που αρχίζει η περίοδος των διακοπών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί τους καταναλωτές σχετικά με το νέο βελτιωμένο σύστημα επισήμανσης, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί στα περισσότερα αντηλιακά προϊόντα που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά φέτος το καλοκαίρι. Οι νέες ετικέτες – καθώς και το νέο λογότυπο ή σφραγίδα UV-A στις συσκευασίες και η απαγόρευση των παραπλανητικών όρων όπως «sunblocker» ή «ολική προστασία» – αποτελούν την απάντηση στη σύσταση της Επιτροπής για τα αντηλιακά προϊόντα, η οποία εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2006.Εκτός από την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών όσον αφορά αυτό το νέο σύστημα επισήμανσης με σκοπό να κάνουν συνειδητές επιλογές των προϊόντων που θα χρησιμοποιήσουν φέτος το καλοκαίρι, η Επιτροπή επιδιώκει επίσης να υπενθυμίσει στους καταναλωτές ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους τα αντηλιακά προϊόντα πρέπει να είναι μόνο ένα από τα πολλά μέτρα που απαιτούνται για την προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρακολουθεί κατά πόσον η βιομηχανία συμμορφώνεται με τη σύσταση και θα εξασφαλίσει την πλήρη εφαρμογή της.  Καλύτερη επισήμανση.

      Οι απαιτήσεις για τις πληροφορίες στις ετικέτες των αντηλιακών προϊόντων καθορίστηκαν σε σύσταση της Επιτροπής τον Σεπτέμβριο 2006 σχετικά με την αποτελεσματικότητα και τους χαρακτηρισμούς των αντηλιακών προϊόντων. Σύμφωνα με τη σύσταση:
     –  Χαρακτηρισμοί όπως «sun block» ή «100% προστασία» δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται πλέον. Κανένα αντηλιακό προϊόν δεν μπορεί να παράσχει πλήρη προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία.
     –  Οι τυποποιημένες φραστικές περιγραφές («χαμηλή» – «μέτρια» – «υψηλή» και «πολύ υψηλή» προστασία) πρέπει να χρησιμοποιούνται παράλληλα με τους δείκτες ηλιακής προστασίας (SPF – sun protection factor) ώστε να βοηθούν στην επιλογή του κατάλληλου αντηλιακού προϊόντος.
     –  Καλύτερη επισήμανση για την προστασία από την ακτινοβολία UV-A:αν και η ακτινοβολία UV-B είναι υπεύθυνη για τα «ηλιακά εγκαύματα», η ακτινοβολία UV-Α προκαλεί πρόωρη γήρανση του δέρματος και επηρεάζει το ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα. Και τα δύο είδη ακτινοβολίας είναι σημαντικοί παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρκίνου του δέρματος. Ο επονομαζόμενος «δείκτης ηλιακής προστασίας (SPF)» αναφέρεται μόνο σε ισοδύναμα επίπεδα ηλιακού εγκαύματος (ακτινοβολία UV-B) και όχι σε παρόμοιες επιπτώσεις από την ακτινοβολία UV-A.Τα αντηλιακά προϊόντα που προστατεύουν μόνον από την ακτινοβολία UV-B είναι δυνατό να παρέχουν ψευδή αίσθηση ασφάλειας, διότι δεν προστατεύουν το δέρμα από την επικίνδυνη ακτινοβολία UV-Α.
     –  Ο βιομηχανικός κλάδος εισάγει στις ετικέτες των προϊόντων του μια τυποποιημένη σφραγίδα UV-A, η οποία δηλώνει ένα ποσοτικοποιημένο ελάχιστο όριο προστασίας από την ακτινοβολία UV-A, το οποίο αυξάνεται παράλληλα με την αύξηση του δείκτη ηλιακής προστασίας και βασίζεται σε τυποποιημένη μέθοδο δοκιμής. 

Στοιχεία σχετικά με την εφαρμογή της σύστασης της Επιτροπής
     Η Colipa (η ευρωπαϊκή ένωση βιομηχανιών καλλυντικών, ειδών προσωπικής υγιεινής και αρωματοποιίας) πραγματοποίησε έρευνα στις αρχές του έτους σχετικά με την κατάσταση στην αρχή της καλοκαιρινής περιόδου το 2008:
     –  Τα τρία τέταρτα των μεγαλύτερων παραγωγών (που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς) εκτιμούν ότι, στις αρχές του καλοκαιριού του 2008, η σύσταση της Επιτροπής θα εφαρμοστεί στο 70-100% των αντηλιακών προϊόντων τους που πωλούνται στην ΕΕ.
     –  Για όλους, σχεδόν το 100% των αντηλιακών προϊόντων τους το 2008, τα οποία θα διατίθενται στην αγορά στην ΕΕ στην αρχή του καλοκαιριού, θα εφαρμόζουν τη σύσταση της Επιτροπής.
     –  Τα αποτελέσματα παρόμοιας έρευνας στις εθνικές ενώσεις της Colipa έδειξαν ότι υπάρχει παρόμοια τάση στους μικρότερους παραγωγούς.
     –  Τέλος, εκτιμάται ότι όλα τα νέα προϊόντα θα εφαρμόζουν τις αρχές της σύστασης της Επιτροπής, αλλά είναι δύσκολο να αξιολογηθούν τα αποθέματα από πέρυσι. 

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές φέτος το καλοκαίρι;
     Φέτος το καλοκαίρι οι καταναλωτές πρέπει να αναζητούν τα προϊόντα με τη βελτιωμένη επισήμανση για να μπορούν να κάνουν συνειδητές επιλογές των αντηλιακών προϊόντων που χρησιμοποιούν. Ταυτόχρονα, συνιστάται στους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τα αντηλιακά προϊόντα ως ένα μόνο από τα πολλά μέτρα προστασίας από τον ήλιο. Πρέπει επίσης:
     –  να αποφεύγετε την υπερβολική έκθεση στον ήλιο τις ώρες έντονης ακτινοβολίας, δηλ. συνήθως μεταξύ 11 π.μ. και 3 μ.μ.•
    –  εάν δεν είναι δυνατόν να αποφύγετε τον ήλιο, να είστε καλυμμένοι, το καπέλο και τα γυαλιά ηλίου σας προσφέρουν πρόσθετη προστασία•
    –  να αποφεύγετε την άμεση έκθεση στον ήλιο των βρεφών και των μικρών παιδιών•
 
    –  να χρησιμοποιείτε αντηλιακά προϊόντα που προστατεύουν τόσο από την ακτινοβολία UV-B όσο και από την ακτινοβολία UV-A•
    –  να χρησιμοποιείτε τα αντηλιακά προϊόντα σε επαρκή ποσότητα. Η σωστή επάλειψη του προϊόντος είναι εξίσου σημαντική με την επιλογή του ίδιου του προϊόντος. Για να επιτύχετε την προστασία που προσφέρει ο «δείκτης ηλιακής προστασίας», πρέπει να χρησιμοποιήσετε ποσότητα 2mg/cm².Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε περίπου 36 γρ. (6 γεμάτα κουταλάκια) αντηλιακής κρέμας για ένα ενήλικο άτομο. Σήμερα, οι καταναλωτές συνήθως χρησιμοποιούν τη μισή περίπου από την ποσότητα αυτή. Πρέπει να επαλείψετε ξανά την ίδια ποσότητα μετά το κολύμπι ή το σκούπισμα με την πετσέτα για να διατηρήσετε την ίδια προστασία. 

Βλ. τα εικονογράμματα για την πληροφόρηση σχετικά με τους κινδύνους από την έκθεση στον ήλιο:
Δικτυακός τόπος της Επιτροπής για τους καταναλωτές
Νέα εικονογράμματα για την πληροφόρηση των καταναλωτών σχετικά με τους κινδύνους από την έκθεση στον ήλιο  

     Στοιχεία σχετικά με τη βιομηχανία αντηλιακών προϊόντων: Η ΕΕ αποτελεί μια σημαντική και αναπτυσσόμενη αγορά αντηλιακών προϊόντων. Το 2007, η εκτιμώμενη λιανική αξία (τιμή πωλήσεων λιανικής) αντηλιακών προϊόντων στην Ευρώπη ξεπερνούσε τα 1,7 δισ. ευρώ. Το 2007 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 5,1% στην ΕΕ σε σχέση με το 2006. Στην αγορά αντηλιακών προϊόντων της ΕΕ κυριαρχούν ευρωπαϊκές εταιρείες: μεταξύ των δέκα πρώτων προμηθευτών στην ΕΕ, υπάρχουν τρεις μόνο μη ευρωπαϊκές εταιρείες το μερίδιο της αγοράς των οποίων ανέρχεται σε περίπου 7%.(Πηγή: Euromonitor).

 Οι νέες απαιτήσεις επισήμανσης:                                                       

Αναγραφόμενη κατηγορία Αναγραφόμενος δείκτης ηλιακής προστασίας
    “6 ”
«Χαμηλή προστασία» “10”
  “15”
 «Μέτρια προστασία» “20”
  “25”
 «Υψηλή προστασία» “30”
  “50”
«Πολύ υψηλή προστασία»     “50+”

                                                    

ΠΗΓΗ . http://ec.europa.eu/ellada/news/news/20080716sunsmart_el.htm