ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η ΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΩΦΕΛΕΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

petrelaio - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

petrelaio - Σόλων ΜΚΟΟι υψηλές τιμές του πετρελαίου μπορεί να περιορίσουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου της Αμερικής. Αυτό υποστηρίζουν μελέτες Αμερικανών οικονομολόγων που καταγράφουν την στροφή των καταναλωτών από τα ενεργειοβόρα SUV προς άλλα μικρότερα και οικονομικότερα αυτοκίνητα, ή ακόμη και την μείωση της χρήσης αυτοκινήτου.

Αυτό μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα την μείωση της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα προς την ατμόσφαιρα κατά δεκάδες εκατομμύρια τόνους κάθε χρόνο.

 

Σύμφωνα με τον Κρίς Νάιτελ, οικονομολόγο από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, οι τιμές των καυσίμων κατά το τέλος του Απριλίου ήταν κατά 20% μεγαλύτερες από τον περασμένο Ιανουάριο και τριπλάσιες απ΄ ότι πριν 10 χρόνια. Αυτό δεν έχει άμεσο αποτέλεσμα στην αγορά αυτοκινήτων και την κατανάλωση καυσίμων, αφού οι πωλήσεις στα SUV μειώνονται τα τελευταία χρόνια, αφού όμως είχαν μεγάλη αύξηση πρωτύτερα με παράλληλη αύξηση της κατανάλωσης καυσίμων κάθε χρόνο από το 1991.
Αλλά αν συγκριθούν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων τα τελευταία 10 χρόνια με τις τιμές των καυσίμων, φαίνεται ότι όσον αφορά τα ενεργειοβόρα SUV και τα φορτηγά pick up ( τα 4Χ4 αγροτικά όπως τα ξέρουμε στην Ελλάδα) οι πωλήσεις τους έπεφταν κατά 13% για κάθε αύξηση των καυσίμων κατά 1 δολάριο ανά γαλόνι. Τα μεγαλύτερα SUV μάλιστα είχαν πτώση στις πωλήσεις πάνω από 25 %. Ανάλογα υπήρχε μια αύξηση στις πωλήσεις των αυτοκινήτων μικρού όγκου και των υβριδικών κατά 17%. Ο Νάιτελ εκτιμά ότι περίπου μέσα σε μια δεκαετία τέτοιες αλλαγές σε αγοραστικές συνήθειες μπορούν να κόψουν το ποσό των καυσίμων που καταναλώνουν οι Αμερικανοί οδηγοί κατά 7% περίπου για κάθε αύξηση των τιμών τους κατά 1 δολάριο.
Παρόμοια ο οικονομολόγος Κέννεθ Σμάλ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια παρατηρώντας την κατανάλωση καυσίμων και τις τιμές τους τα τελευταία 40 χρόνια, συμπέρανε ότι ο πρόσφατος διπλασιασμός στις τιμές των καυσίμων θα οδηγήσει σε μια μείωση κατά 4% των συνολικών χιλιομέτρων ανά γαλόνι καυσίμου που καλύπτεται στους δρόμους. Μακροπρόθεσμα καθώς οι οδηγοί θα αντιδρούν περισσότερο στην αύξηση των τιμών, το μέγεθος της μείωσης θα φτάσει περίπου το 20%, δηλαδή οι Αμερικανοί θα οδηγούν πολύ λιγότερο.
Αυτά θα οδηγήσουν σε ουσιαστική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Σύμφωνα με τον Σμάλ μια αύξηση των τιμών των καυσίμων κατά 1 δολάριο, κάτι που έγινε τα δύο τελευταία χρόνια, θα έχει σαν αποτέλεσμα οι οδηγοί να χρησιμοποιούν 14% λιγότερα καύσιμα μακροπρόθεσμα, που θα μειώσει την εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου χονδρικά κατά 2% των εκπομπών που είχε η Αμερική το 2006. Αυτό είναι κοντά στο επίπεδο μείωσης που ορίζει για ορισμένα έθνη το Πρωτόκολο του Κιότο.
Παρ΄ όλα αυτά όμως, αν και οι τιμές των καυσίμων δεν πρόκειται να φτάσουν στο χαμηλό επίπεδο που είχαν πριν μια δεκαετία, αναμένεται να μειωθούν κατά 10% ή 20 % στα επόμενα χρόνια. Και οποιαδήποτε ανάκαμψη της οικονομίας των ΗΠΑ θα αυξήσει ξανά την κατανάλωση καυσίμων και την χρήση αυτοκινήτων.
Είναι και η παρέμβαση των πολιτικών που θα εμποδίσει την καταστάλλαξη αυτών των θετικών συνεπειών της αύξησης της τιμής του πετρελαίου. Οι υποψήφιοι Τζόν Μακ Κέην και η Χίλαρυ Κλίντον υποσχέθηκαν την αναστολή των φόρων στα κάυσιμα για να αντιμετωπιστεί η αύξηση των τιμών. « Είναι μια φανταστικά ηλίθια ιδέα» είπε ο οικονομολόγος Ρόμπερτον Ουίλλιαμς του Πανεπιστημίου του Τέξας, «αλλά στον κόσμο δεν αρέσουν οι υψηλοί φόροι στα καύσιμα, γι΄ αυτό είναι δημοφιλής».

Πηγή : ENN (Environmental News Network)

Σαρηνάκης Δημήτρης