ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΜΙΣΗ ΩΡΑ ΣΤΗΝ TV ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ; Ε, ΟΧΙ!

Polar Bear 1 - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

Polar Bear 1 - Σόλων ΜΚΟΤην πρώτη ημέρα αναμετάδοσής του στις ΗΠΑ, το Al Jazeera America αφιέρωσε πρόγραμμα 30 λεπτών στην κλιματική αλλαγή.
Τα δύο μεγαλύτερα τηλεοπτικά ειδησεογραφικά δίκτυα της χώρας CNN και Fox News δεν έχουν αφιερώσει συνολικά τόσο χρόνο στο ζήτημα, εδώ και πέντε μήνες, από τις αρχές Απριλίου.


Συμφωνία κυρίων
Η μισάωρη εκπομπή του Al Jazeera America έχει εξελιχθεί σε σημαντικό μιντιακό ζήτημα, αφού σπάει μια “συμφωνία κυρίων” μεταξύ των μεγάλων ΜΜΕ η οποία λειτουργούσε άκρως επιτυχημένα εδώ και καιρό. Δεν αναφερόμαστε στην κλιματική αλλαγή, και όταν το κάνουμε, έχουμε σκοπό να μετριάσουμε τις εντυπώσεις που δημιουργούν στο κοινό, τόσο η καινούρια δεδομένη κλιματική πραγματικότητα, όσο και οι δεκάδες έρευνες που καθημερινά αποκαλύπτουν την ένταση του προβλήματος, αλλά και τον ρόλο της ανθρώπινης δράσης στη δημιουργία του…

Από όταν άρχισε να συζητείται έντονα σε παγκόσμιο επίπεδο το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, τα θεσμικά μίντια στις ΗΠΑ το αγνόησαν συστηματικά και αυτό εξακολουθούν να κάνουν.
Για τα μεγάλα αμερικανικά τηλεοπτικά δίκτυα το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής κυριολεκτικά δεν υφίσταται. Σύμφωνα με το Grist τα δελτία ειδήσεων τεσσάρων τηλεοπτικών σταθμών με εκατομμύρια τηλεθεατές, τα ABC, CBS, NBC, και Fox, αφιέρωσαν για ολόκληρο το 2012 συνολικά μόλις μία ώρα σε σχετικές ειδήσεις. [1]

Βασική πολιτική επιλογή
Η απόκρυψη ή και διαστρέβλωση ειδήσεων σχετικά με την κλιματική αλλαγή αποτελεί βασική πολιτική επιλογή των μιντιακών ομίλων, καθώς στην συντριπτική τους πλειοψηφία τέτοιες ειδήσεις, έρχονται σε αντίθεση με τη δράση πολιτικών και επιχειρηματικών συμφερόντων, τα οποία άλλωστε στηρίζουν και κατέχουν τους ομίλους αυτούς.

Τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα δεν κρύβουν ότι αντιτίθονται σε οτιδήποτε αφορά την κλιματική αλλαγή και τα –πάμπολλα- παρεμφερή με αυτή ζητήματα, διεξάγοντας πολυδάπανες καμπάνιες παραπληροφόρησης. Εκτός δηλαδή της χρηματοδότησης πολιτικών και της εξυπηρέτησης των κορπορατικών συμφερόντων τους μέσω της παραπληροφόρησης των μεγάλων μιντιακών ομίλων, χρηματοδοτούν και τεράστιες διαφημιστικές καμπάνιες. Λόμπι άνθρακα, πετρελαίου, επιχειρήσεων που σχετίζονται με μια σειρά τομέων (αυτοκινητοβιομηχανία, βιομηχανία κρέατος, ενώσεις και φορείς αγροτών) δεν κρύβουν ότι επηρρεάζουν μέσω χρηματισμού ή και άλλων “ευκολιών” τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνεται η κλασσική –πριν την εμφάνιση του διαδικτύου- ενημέρωση του μέσου Αμερικανού πολίτη.

Ακόμα όμως και όταν επιχειρούν να αναφερθούν στην κλιματική αλλαγή και παρεμφερή θέματα, η παραπληροφόρηση και η διαστρέβλωση της πραγματικότητας έχει την τιμητική της. Αποκορύφωμα αυτής της στάσης, υπήρξε η εκπομπή του Fox News το Φεβρουάριο, όπου μια ομάδα “ειδικών” ενημέρωνε τους τηλεθεατές ότι η ηλιακή ενέργεια στις ΗΠΑ δεν μπορεί να επιτύχει όπως πέτυχε στη Γερμανία, διότι η Γερμανία έχει μεγαλύτερη ηλιοφάνεια! [2]

Το κατατάλλα θεωρούμενο ως έγκυρο Bloomberg φιλοξενεί τακτικά στις στήλες του ανθρώπους όπως ο Μαρκ Μοράνο ο οποίος πληρώνεται από πετρελαϊκές εταιρίες με σκοπό να “προκαλεί σύγχυση” στο κοινό σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Ο Μοράνο δεν είναι παρά μόνο ένα από τα πάμπολλα παραδείγματα ανθρώπων οι οποίοι έχοντας προνομιακή πρόσβαση στα ΜΜΕ, “ανακαλύπτουν” νέες θεωρίες περί του ζητήματος, ή “αποκαλύπτουν” πολύ συχνά τη “φούσκα” της κλιματικής αλλαγής. [3]

Λανθασμένη ισορροπία
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αποτελούν την μοναδική χώρα στον κόσμο, όπου υπάρχει ακόμα “αντιπαράθεση” για το ρόλο της ανθρώπινης δράσης στην κλιματική αλλαγή. Μόνο που αυτή η “αντιπαράθεση” είναι αποκλειστικό δημιούργημα των θεσμικών ΜΜΕ, τα οποία εξισώνουν το 98% της επιστημονικής κοινότητας, η οποία επιρρίπτει τις ευθύνες στην ανθρώπινη δράση, με το 2% των αρνητών/σκεπτικιστών. Oι επικριτές αυτής της τακτικής την αποκαλούν “λανθασμένη ισορροπία” (false balance).

Αναφέρει σχετικά ο Νόαμ Τσόμσκι σε διάλεξή του το 2010: «Αν διαβάσετε ένα τυπικό άρθρο, ας πούμε από τους Νιου Γιορκ Τάιμς, θα σας λέει ότι υπάρχει αντιπαράθεση σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Αν κοιτάξετε την αντιπαράθεση περί κλιματικής αλλαγής, στη μία πλευρά βρίσκεται το 98% των σχετικών με το ζήτημα επιστημόνων και από την άλλη το 2% σοβαρών επιστημόνων που το αμφισβητούν και ίσως κάποιοι γερουσιαστές. Αυτό μας παρουσιάζεται ως διαβούλευση, ως αντιπαράθεση και συζήτηση! Και ο πολίτης θα πρέπει να αποφασίσει να πάρει το μέρος κάποιας από τις δύο πλευρές». [4]

_________________

[1] “Is Al Jazeera America going to change the way networks cover climate change?”, Thomas Stackpole, 23 Αυγούστου 2013, Grist
[2] “Fox News Claims Solar Won’t Work in America Because It’s Not Sunny Like Germany”, Will Oremus, 7 Φεβρουαρίου 2013, Slate
[3] “Meet The Climate Denial Machine”, Media Matters, 28 Νοεμβρίου 2012
[4] “Η ανθρώπινη νοημοσύνη και το περιβάλλον” – Νόαμ Τσόμσκι, διάλεξη στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, 30 Σεπτεμβρίου 2010
Φωτό: wikipedia

Διαβάστε σχετικά:
ΜΜΕ & κλιματική αλλαγή: τέλος τα περιβαλλοντικά “ζητήματα”, Σόλων, 23 Ιουλίου 2013

Άρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων
ariskaparakis@gmail.com

26 Aυγούστου 2013

Σχετικά άρθρα