ΠΡΑΣΙΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΠΡΑΣΙΝΗ ΠΟΛΗ

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ: ΕΝΑΣ ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΓΚΡΙΖΑ ΧΩΡΑ

Echo Park Lake Los Angeles - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

Echo Park Lake Los Angeles - Σόλων ΜΚΟΟ δήμαρχος του Λος Άντζελες Αντόνιο Βιγιαραϊγκόσα, αποκαλείται “σούπερ” πράσινος (“super green”) δήμαρχος. Ο κ. Βιγιαραϊγκόσα βρίσκεται αντιμέτωπος με εταιρικά, πολιτειακά και εθνικά συμφέροντα, επειδή είναι υπέρμαχος της δημιουργίας πάρκων, της διάνοιξης ποδηλατόδρομων, της αυστηροποίησης της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων, και -το “χειρότερο όλων”, των μαζικών αστικών συστημάτων δημόσιων μεταφορών.
Στα μάτια πολλών ο δήμαρχος της δεύτερης μεγαλύτερης αμερικανικής πόλης είναι “επαναστάτης”, όρος που στις Η.Π.Α. δεν είναι καθόλου κολακευτικός.

Στη δεύτερη πλέον συνεχόμενη θητεία του από το 2009, έχει να καταγράψει τη δημιουργία 51 πάρκων και χώρων πρασίνου, τις προσπάθειες για ορθολογικότερη χρησιμοποίηση του νερού, την ανάπλαση του ποταμού Λος Άντζελες, την απαγόρευση κυκλοφορίας παλαιού τύπου φορτηγών και την αύξηση της ανακύκλωσης.

Ο Βιγιαραϊγκόσα απολαμβάνει μεγάλης δημοτικότητας στην πόλη, οι περιβαλλοντικές πολιτικές του όμως, ίσως αποτελούν τον μεγαλύτερο “εχθρό” του στους διαδρόμους των μεγάλων εταιριών και των κυβερνητικών κτιρίων στην Ουάσινγκτον. Ο ίδιος σε συνέντευξή του στον Γκρεγκ Χάνσκομ του Grist αναφέρει ότι “σε μία πόλη με ανεργία 12,7% το μεγάλο ζήτημα είναι η οικονομία και οι δουλειές (…) όμως όταν η οικονομική κρίση παρέλθει, όλοι θα εκτιμήσουν το γεγονός ότι η πόλη έκανε την μεγαλύτερη προσπάθεια στην ιστορία της για να κινηθεί προς (…) μία πιο αειφορική κατεύθυνση”.

Αυτή η “αειφορική κατεύθυνση” όμως την οποία φιλοδοξεί να επιτύχει το παρόν δημοτικό συμβούλιο της αμερικανικής μεγαλούπολης συναντά πάρα πολλά προβλήματα. 
Σε μία πόλη που αντιπροσωπεύει όσο καμία τον αμερικανικό τρόπο ζωής, του οποίου κορωνίδα είναι η αυτοκίνηση, ο Αντόνιο Βιγιαραϊγκόσα έκανε πρόσφατα βόλτες με ποδήλατο προκειμένου να δείξει στους κατοίκους τα νέα σχέδια του δημοτικού συμβουλίου της πόλης για τη διάνοιξη ποδηλατόδρομων. Εταιρίες και ενώσεις ιδιοκτητών ακινήτων αντιτίθενται σφόδρα στην προσπάθεια διάνοιξης νέων ποδηλατόδρομων και άλλων χώρων αναψυχής.

Το ζήτημα στο οποίο ο δήμαρχος του Λος Άντζελες φαίνεται να “παρατραβά το σκοινί”, είναι η φιλοδοξία του για ανάπτυξη ενός σύγχρονου συστήματος δημοσίων μεταφορών εντός της πόλης, δεδομένο που για τον αμερικανικό τρόπο ανάπτυξης θεωρείται αδιανόητο. Αν οι Ρεπουμπλικάνοι κερδίσουν τις Προεδρικές εκλογές το Νοέμβριο έχουν σχεδιάσει ένα νέο πρόγραμμα “ανάπλασης” των ήδη άπειρων αυτοκινητόδρομων που διατρέχουν την επικράτεια, αποτέλεσμα της πολιτικής που ξεκίνησε επί προεδρίας Αϊζενχάουερ, την δεκαετία του ’50.
Τα κορπορατικά συμφέροντα τις Η.Π.Α. επέβαλλαν στον μεταπολεμικό τρόπο ζωής την αυτοκίνηση όσο σε κανένα άλλο κράτος στον κόσμο. Όταν ο πρόεδρος Ομπάμα τα πρώτα χρόνια της θητείας του αναφέρθηκε σε ένα σχέδιο δημιουργίας τρένου υψηλής ταχύτητας που θα συνέδεε την ανατολική με τη δυτική ακτή, τα Μ.Μ.Ε., το Ρεπουμπλικανικό αλλά και μερίδα του Δημοκρατικού Κόμματος, τον αντιμετώπισαν με χλευασμό. 
Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι η μοναδική πλούσια δυτική χώρα χωρίς σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές, ενώ στις πόλεις, με εξαίρεση το μετρό όπου αυτό υπάρχει, οποιοδήποτε άλλο σύστημα δημοσίων μεταφορών θεωρείται ανάθεμα, για τις κατασκευαστικές, τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις εταιρίες πετρελαϊκών ειδών. 
Τον Νοέμβριο του 2008 όμως, οι πολίτες του Λος Άντζελες ψήφισαν το Measure-R, το σχέδιο της δημοτικής αρχής για τη δημιουργία του συστήματος μέσων μαζικής μεταφοράς, ύψους 40 δις δολλαρίων μέσω αύξησης της δημοτικής φορολογίας, ξεπερνώντας μάλιστα την απαιτούμενη πλειοψηφία των 2/3, αριθμός που μέχρι πριν από λίγα χρόνια φάνταζε εξωπραγματικός, αδύνατος να επιτευχθεί.

Η Γερουσία ούτε καν συζητά τις προτάσεις της πόλης του Λος Άντζελες για χρηματοδότηση ενός συστήματος μέσων μαζικής μεταφοράς στις πόλεις σε εθνικό επίπεδο, τη στιγμή που ο στόχος -αμφότερων των κομμάτων- είναι να μειώσουν τις δαπάνες για τις μαζικές μεταφορές σε όλη τη χώρα. Ο Βιγιαραϊγκόσα προσπαθεί να ελιχθεί λέγοντας ότι θα προσεταιριστεί την Κίνα για τη χρηματοδότηση ενός σύγχρονου συστήματος μαζικής μεταφοράς για την πόλη. Όμως, φαίνεται διατεθειμένος, τουλάχιστον μέχρι το 2013 όταν λήγει και η δεύτερη θητεία του, να προχωρήσει, “με ή χωρίς τη στήριξη” όπως λέει, της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. 
Μέχρι τώρα πάντως, τα σχέδια του φαίνεται να προχωρούν, εξαιτίας του γεγονότος ότι τα περισσότερα προγράμματα στηρίζονται στην πολιτειακή φορολόγηση, την οποία οι κάτοικοι ενέκριναν με το δημοψήφισμα για το Measure-R. Οι ιδέες του Βιγιαραϊγκόσα όμως φαίνεται -προς το παρόν- εξαιρετικά δύσκολο να περάσουν σε εθνικό επίπεδο, έστω και αν οι περισσότερες μεγαλουπόλεις της χώρας πνίγονται στο καυσαέριο αντιμετωπίζοντας τεράστια προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης καθημερινά.

Oι πόλεις ως κύριοι φορείς περιβαλλοντικής διακυβέρνησης
Ο δήμαρχος του Λος Άντζελες μπορεί να μην επιτύχει τα αρκετά φιλόδοξα σχέδιά του. Σε ένα κόσμο που αρχίζει να μετατρέπεται σε μια εκτεταμένη περιφέρεια μεγαλουπόλεων-κρατών, θέτει έναν μεγαλεπήβολο στόχο για αυτές, τη μετατροπή τους σε περιβαλλοντικούς “παίκτες” πάνω και μπροστά από τα κράτη και τις εθνικές περιβαλλοντικές πολιτικές.

“Αν ήμασταν κράτος, θα ήμασταν η 17η μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο” αναφέρει, προσθέτοντας ότι είναι οι πόλεις-κράτη, οι μητροπόλεις του σύγχρονου κόσμου που πρέπει να γίνουν οι σημαντικότεροι φορείς της σύγχρονης περιβαλλοντικής διακυβέρνησης“να ηγηθούν στην καινοτομία, την τεχνολογία και την αειφορία όπως κάνουν σε όλους τους υπόλοιπους τομείς”.

“Όταν πήγα στην Κοπεγχάγη το 2009, ήταν φανερό ότι οι ηγέτες των κρατών προσπαθούσαν να επιβληθούν ο ένας στον άλλον, με τελικό στόχο να κάνει ο καθένας τα λιγότερα” για το περιβάλλον, αναφέρει σχετικά, για να προσθέσει ότι οι δήμαρχοι πόλεων-κρατών, όπως η Ρώμη, η Σιγκαπούρη και το Λος Άντζελες, δεν θα πρέπει πια να περιμένουν τα κράτη να σεβαστούν το Πρωτόκολλο του Κιότο, αλλά να το τηρούν από μόνοι τους, εξού άλλωστε και η κίνηση υπογραφής τήρησης του Πρωτοκόλλου από 1000 και πλέον δημάρχους μεγάλων πόλεων παγκοσμίως.

Πηγή: Greg Hanscom, “Mayor Awesome: against all odds, L.A.’s mayor stays green”, Grist.org 

Αναφορές: Los Angeles.about.comTreehugger

Φωτό: wikipedia

Άρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων
aris@solon.org.gr 

22 Μαρτίου 2012

Σχετικά άρθρα