ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ & ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΔΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΗΛΙΔΑ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ

Deepwater Horizon oil spill from space May 24 2010 - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

Deepwater Horizon oil spill from space May 24 2010 - Σόλων ΜΚΟΜία από τις πλέον πολύπλοκες δικαστικές διαμάχες στην ιστορία αναμένεται να είναι η δίκη της BP και των άλλων εταιριών που εμπλέκονται στην πετρελαϊκή καταστροφή του Κόλπου του Μεξικού, η οποία ξεκινά τη Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου.
Η κατηγορία της αμέλειας για το ατύχημα της 20ης Απριλίου του 2010, βαραίνει τρεις εταιρίες, οι οποίες θα προσπαθήσουν να αποδείξουν την αθωότητά τους, επιρρίπτοντας ταυτόχρονα τις ευθύνες η μία στην άλλη.


Η ΒP, κατηγορείται, μαζί με τις Transocean Ltd, και  Halliburton Co για βαρύτατες αμέλειες οι οποίες προκάλεσαν τη μεγαλύτερη πετρελαϊκή καταστροφή των Ηνωμένων Πολιτειών, τον Απρίλιο του 2010. Έντεκα άτομα σκοτώθηκαν από την έκρηξη της πετρελαϊκής εξέδρας Deepwater Horizon ενώ περισσότερα από πέντε εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου διέρρευσαν στον Κόλπο του Μεξικού προκαλώντας μια άνευ προηγουμένου καταστροφή στο τοπικό οικοσύστημα αλλά και την οικονομία της περιοχής.

Με εκατομμύρια σελίδων δικογραφίας μετά από 300 και πλέον καταθέσεις, αλλά και τις εταιρίες να ρίχνουν τις ευθύνες η μία στην άλλη, η διαδικασία που ξεκινά αναμένεται να ξεπεράσει σε πολυπλοκότητα την αντίστοιχη δίκη της Chevron-Texaco με τις αγωγές που έχουν εξεταστεί να φτάνουν τις 536.

Ενάγοντες στη δίκη είναι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, οι πολιτείες της Αλαμπάμα, του Μισισίπι και της Λουϊζιάνα, καθώς και πάρα πολλοί κάτοικοι και επιχειρηματίες της περιοχής. Η περιβαλλοντική υποβάθμιση που επέφερε η πετρελαιοκηλίδα έχει –εκτός του περιβάλλοντος- πολύ μεγάλες επιπτώσεις στην οικονομική ζωή της περιοχής, τόσο σε πολιτειακό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο. Η πολιτεία της Αλαμπάμα εκτιμά ότι η καταστροφή από την πετρελαιοκηλίδα έχει κοστίσει μέχρι τώρα το 2% του Α.Ε.Π της, με τη ζημιά να αυξάνεται σταθερά σε μάκρος χρόνου.

Ο ρόλος της κυβέρνησης στον μέχρι τώρα ρόλο απόδοσης ευθυνών είναι τουλάχιστον αμφιλεγόμενος: μπορεί η Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση να μηνύει τις εταιρίες για ζημιές ακαθόριστου ύψους βάσει των νόμων για μόλυνση υδάτων και μόλυνση από πετρέλαιο Clean Water Act και Oil Pollution Act, ωστόσο, στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει από το ατύχημα, κυβερνητικοί παράγοντες είχαν υποβαθμίσει το μέγεθος της καταστροφής, ισχυριζόμενοι ότι τα ¾ της πετρελαιοκηλίδας είχαν καθαριστεί.

Επιπλέον, η νομοθεσία που θα αύξανε τα όρια των ποσών αποζημίωσης από εταιρίες που έχουν προκαλέσει διαρροές πετρελαίου δεν έφτασε καν για συζήτηση στο Κογκρέσο.

Η διαδικασία αναμένεται σύμφωνα με τον δικαστή Καρλ Μπάρμπιερ (Carl Barbier) να έχει τρεις φάσεις:
-στην πρώτη, θα εξεταστούν οι λόγοι που οδήγησαν στην έκρηξη της πλατφόρμας,
-στη δεύτερη θα εξεταστούν οι προσπάθειες να σφραγιστεί η πλατφόρμα και την ποσότητα πετρελαίου που διέρρευσε στους 5 και πλέον μήνες αυτής της προσπάθειας, και
-στην τρίτη θα εξεταστούν οι προσπάθειες αποκατάστασης της περιβαλλοντικής καταστροφής, καθώς και η συνολική αποτίμηση αυτής.

Η BP έχει αποδεχτεί την ευθύνη για την καταστροφή, εκτιμώντας τα συνολικά έξοδα για τη δίκη και τις αποζημιώσεις των εναγόντων στα 43 εκ. δολλάρια, 20 εκ των οποίων ισχυρίζεται ότι θα πάνε στα θύματα της καταστροφής.  Ο πετρελαϊκός κολοσσός εμφανίζεται ιδιαίτερα «γενναιόδωρος». Λογικό, αφού τα κέρδη του, το τελευταίο τρίμηνο του 2011 ανήλθαν στα 7,7 δις δολάρια! [1]

Ταυτόχρονα η BP βρίσκεται σε διαμάχη με την Transocean Ltd, και  τη Halliburton Co. σχετικά με τη συντήρηση της πλατφόρμας και τις αιτίες της καταστροφής. Στα τέλη Ιανουαρίου η BP δέχτηκε ισχυρό πλήγμα πάντως, όταν απορρίφθηκε αίτημά της το οποίο αν γινόταν δεκτό θα καθιστούσε την Transocean (την εταιρία που διαχειριζόταν την πλατφόρμα που εξερράγη) ως κύρια υπεύθυνη του ατυχήματος. Οι δύο εταιρίες βρίσκονται σε διαμάχη από τις πρώτες ημέρες του ατυχήματος, πέφτοντας μέχρι τώρα σε σωρεία αντιφάσεων, μέσω δηλώσεων στελεχών τους και αποκαλύψεων που είδαν το φως της δημοσιότητας. Αναμεμιγμένες όμως σε αυτό τον ιδιότυπο νομικό πόλεμο εταιρικών ευθυνών είναι και οι άλλες δύο εταιρίες που εμπλέκονται στο ατύχημα, η Halliburton Co και η Anadarco, εταιρία η οποία έχει ήδη έρθει σε ένα πρώτο συμβιβασμό με την BP, αλλα θα διωχθεί ποινικά για παραβάσεις των ομοσπονδιακών νόμων (Clean Water Act και Oil Pollution Act).

Εν τω μεταξύ, και με τη δίκη να αναμένεται να διαρκέσει χρόνια, η περιβαλλοντική καταστροφή στον κόλπο του Μεξικού είναι ανυπολόγιστη. Το ατύχημα είχε καταστροφικές επιπτώσεις για το 40% και πλέον όλων των υδροβιότοπων της χώρας, ενώ η ζωή σε μία τεράστια θαλάσσια περιοχή φαίνεται να έχει εξαλειφθεί. Αρκετά ζώα έχουν –δύο χρόνια μετά το ατύχημα- προστεθεί στη λίστα των υπό εξαφάνιση ειδών, ενώ είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο το ξέβρασμά τους στις παραλίες.

Μεγάλο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας σε δεκάδες χιλιόμετρα ακτογραμμής έχει υποστεί ανεπανόρθωτο πλήγμα, καθώς εκτός από την αλιεία, ο τουρισμός, αλλά και άλλα είδη επιχειρήσεων που δραστηριοποιούταν στις παράκτιες του ατυχήματος περιοχές έχουν παραλύσει.

[1] “BP Plc: Στα 7,7 δις δολάρια ανήλθαν τα κέρδη δ’ τριμήνου”, Ημερησία, 7 Φεβρουαρίου 2012

Πηγές: ReutersPlanet Ark

Διαβάστε επίσης:
Τεράστιες ευθύνες και ψέματα εν μέσω της καταστροφής στον Κόλπο του Μεξικού, 2 Ιουνίου 2010

Φωτό: H πετρελαιοκηλίδα όπως φαινόταν από δορυφόρο της NASA στις 24 Μαίου 2010

‘Αρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων
aris@solon.org.gr

24 Φεβρουαρίου 2012

Πίσω στη λίστα

Σχετικά άρθρα