ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΥΓΕΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ

«Νέα επιχειρηματικότητα, ποιότητα ζωής, περιβάλλον και πολιτισμός» (του Γιάννη Ζήση)

- Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

epixeirimatikotita - Σόλων ΜΚΟΗ κρίση του περιβάλλοντος, η ανάπτυξη μιας νέας στάσης απέναντι στις ανθρώπινες ανάγκες και η ανάδειξη νέων αναγκών, έχουν φέρει στο προσκήνιο τόσο της πολιτικής όσο και της οικονομίας, ζητήματα που αφορούν το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής.

        Η πρώτη φάση αντίδρασης της οικονομίας και της πολιτικής ήτανε μια αντίδραση θεσμοθέτησης, μια αμυντική στάση. Όμως τώρα έχουμε περάσει σε μια πιο ενεργητική φάση όπου η κρίση αυτή και οι νέες ανάγκες δίνουν ευκαιρίες, αποτελούν ένα πεδίο ανάπτυξης πρωτοβουλιών και απελευθερώνουν νέες δυνάμεις.


        Αυτό είναι το τοπίο για μια νέα επιχειρηματικότητα. Οι παράγοντες διαμόρφωσης αυτού του πεδίου, βρίσκονται πια μέσα στην ίδια την αγορά αλλά και μέσα στο περιβάλλον της αγοράς. Πρωταρχικά η διαφοροποίηση του προϊόντος, η καταναλωτική ζήτηση και η παραγωγή νέων προϊόντων και η ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων, αποτελούν μια ορχήστρα επιχειρηματικών οριζόντων που έρχεται να απαντήσει τόσο στην όξυνση των εξωτερικοτήτων, στην κρίση του κοινωνικού και του περιβαλλοντικού κόστους της οικονομίας όπως επίσης και στην κρίση των πολιτιστικών και των καθημερινών αξιών.
         Σημειώνουμε ότι η ποιότητα ζωής συνάδει με την ποιότητα και την προστασία του περιβάλλοντος και αυτό είναι εμφανές και από την εξέλιξη των αξιών γης και βέβαια συνάδει και με τον πολιτισμό.
       Τώρα πια είμαστε αντιμέτωποι με νέες ανάγκες που έρχονται μέσα από το κοινωνικό και το περιβαλλοντικό κόστος της συμβατικής οικονομίας και που καλείται πρωταρχικά να τις αντιμετωπίσει η κοινωνική οικονομία και επιχειρηματικότητα, η βιώσιμη ανάπτυξη.
         Αυτές οι νέες ανάγκες που είναι συναφείς με την νέα ζήτηση, είναι συνυφασμένες με τα νέα επαγγέλματα, με τα επαγγέλματα της πράσινης οικονομίας, της αειφορικής ανάπτυξης, με τα κοινωνικά και πολιτιστικά επαγγέλματα που έρχονται να καλύψουν την κοινωνική συνοχή και να ανοίξουν τους ορίζοντες για μια νέα ποιότητα ζωής και που υποστηρίζονται τελικά από τον ρόλο της ευαισθητοποίησης, της πληροφορίας και της γνώσης. Ενώ οδηγούν σε μια διεύρυνση τελικά της νέας ζήτησης σε ένα ανατροφοδοτούμενο κύκλο ποιότητας και προοπτικών.
          Ποια είναι η βάση και ο πυρήνας τελικά αυτής της νέας επιχειρηματικότητας:
          Καταρχήν η αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων απέναντι στις παγκοσμιοποιημένες αγορές για προϊόντα με τοπικό χαρακτήρα και με ποιότητα, για νέες υπηρεσίες και επίσης οι διευρυνόμενες ανάγκες περιβαλλοντικής συμμόρφωσης αλλά και αειφορικής οικονομίας οδηγούν σε μια συστημική αλλαγή μέσα στην ίδια τελικά την συμβατική οικονομία και απελευθερώνουν δυνατότητες που πριν από λίγες δεκαετίες ήταν ανύπαρκτες. 
          Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε πολλούς χαρακτηριστικούς τομείς, όπως τον τομέα της διατροφής, όπου και η διατροφική κρίση αλλά και η ανάδειξη νέων πληροφοριών από την ιατρική επιστήμη και από τις επιστήμες υγείας, διαμορφώνουν ένα νέο καταναλωτικό κοινό και μια νέα σχέση κατανάλωσης, παραγωγής και εμπορίου σε συνάρτηση βέβαια και με τις ευρωπαϊκές και άλλες οδηγίες και θεσμικές δεσμεύσεις που αναδεικνύουν την ηγεμονία του καταναλωτή και την ανάγκη των δημοσίων και των κοινωνικών ελέγχων στην αγορά σαν υποχρεωτική. 
          Το θέμα μας είναι βέβαια να διευκρινίσουμε και να διερευνήσουμε αναλυτικά αυτά τα νέα πεδία επιχειρηματικότητας. 

16 Ιουνίου 2008, 

Γιάννης Ζήσης, Δημοσιογράφος – Συγγραφέας
Μέλος της γραμματείας της ΜΚΟ ΣΟΛΩΝ