ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ & ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΣΥΝΘΕΣΗ & ΣΧΕΔΙΟ ΙΔΕΩΝ

ΟΙ ΗΠΑ ΚΑΙ Η ΡΩΣΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ ΣΤΗΝ ΑΡΚΤΙΚΗ (του Antonio Graceffo)

Arctic Council map - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print
 
Arctic Council map - Σόλων ΜΚΟ

Το Αρκτικό Συμβούλιο


Από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ρωσία στάθηκαν στις αντίπαλες πλευρές μιας πιθανής σύγκρουσης. Μέσω των αμερικανικών στρατηγικών της περιστολής και του περιορισμένου πολέμου, η αμοιβαία καταστροφή αποφεύχθηκε και η εξάπλωση του κομμουνισμού αναχαιτίστηκε. Τελικά η οικονομική πίεση, που προκλήθηκε εν μέρει από την κούρσα των εξοπλισμών και εν μέρει προήλθε από την πλάνη της κομμουνιστικής οικονομίας, κατέστρεψε τη Σοβιετική Ένωση. Δυστυχώς, αντικαταστάθηκε με τη νέα Ρωσία, η οποία έχει παρόμοιους επεκτατικούς στόχους.

Στην Ευρώπη, οι αμερικανικές στρατηγικές περιστολής και περιορισμένου πολέμου παίζονται ξανά, στην Ουκρανία. Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους, η ΕΕ και το ΝΑΤΟ, υποστηρίζουν την υπεράσπιση ενός κυρίαρχου έθνους στο οποίο έχει εισβάλει η Ρωσία. Εν τω μεταξύ, η Ρωσία έχει άλλες φιλοδοξίες που θα μπορούσαν να αποτελέσουν απειλή για τις φιλοδοξίες των ΗΠΑ.

Στην Αρκτική, η Ρωσική Ομοσπονδία ασκεί ήδη άμεσο έλεγχο στη Δημοκρατία της Σάχα, στο Αρχάγγελσκ και στο Μουρμάνσκ, καθώς και έμμεσο έλεγχο σε αυτόνομες περιοχές: Κράι Κρασνογιάρσκ και τις περιοχές Νένετς, Γιαμάλ-Νένετς και Τσούκτσι. Η Αρκτική είναι πλούσια σε ορυκτά και άλλους πόρους, συμπεριλαμβανομένου του 70% του φυσικού αερίου που δεν έχει ακόμα ανακαλυφθεί στον κόσμο. Επιπλέον, η Ρωσία έχει έλλειψη θαλάσσιων λιμένων. Ελπίζουν να αποκαταστήσουν τη διαδρομή της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής (NSR) από την Ευρώπη στην Ασία, για τη μεταφορά κινεζικών αγαθών στην Ευρώπη. Το NSR θα επέτρεπε επίσης στη Ρωσία να μεταφέρει ενέργεια στην Ασία. Στρατηγικά, η ασφάλεια της Αρκτικής θα παρείχε στη Ρωσία σανίδα σωτηρίας, σε περίπτωση πολέμου με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους τους στο ΝΑΤΟ. Θα έδινε στη Ρωσία μια ασφαλή βάση για τον στόλο υποβρυχίων βαλλιστικών πυραύλων της (SSBN) στη χερσόνησο Κόλα και θα εξασφάλιζε πρόσβαση στη Ρωσία στον Βόρειο Ατλαντικό και την Ευρωπαϊκή Αρκτική . Θα παρείχε επίσης στη Ρωσία ένα μέσο για να παρακάμψει τις δυτικές κυρώσεις, συνεχίζοντας να εξάγει πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ενώ εισάγει αγαθά από την Ασία. Η περιοχή παρουσιάζει επίσης έναν πιθανό στρατηγικό διάδρομο μεταξύ του Ινδο-Ειρηνικού, της Ευρώπης και της Ρωσίας .

Όλα αυτά κάνουν την Αρκτική ελκυστική για τη Ρωσία, ενώ η ρωσική επέκταση στην περιοχή θα απειλούσε τα συμφέροντα των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ. Οι ρωσικές αξιώσεις για πόρους της Αρκτικής έρχονται σε αντίθεση με τις αξιώσεις του Καναδά και της Δανίας. Η στρατιωτικοποίηση της Αρκτικής από τη Ρωσία απειλεί το ΝΑΤΟ, ενώ οι στρατιωτικές ασκήσεις παρενόχλησαν τις επιχειρήσεις του Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ κοντά στην Αλάσκα. Στην περιοχή εγκαθίστανται ραντάρ διπλής χρήσης επιτήρησης και επικοινωνιών, καθώς και drones, τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν επιθετικά κατά των ΗΠΑ ή της Ευρώπης. Είναι πιθανό η Ρωσία να αρνηθεί στις δυνάμεις των ΗΠΑ/ΝΑΤΟ την πρόσβαση στα ύδατα που περιβάλλουν τη χερσόνησο Κόλα και  θα μπορούσε να αναπτύξει τα SSBN της μέσω του ανοίγματος μεταξύ Γροιλανδίας-Ισλανδίας-Ην. Βασιλείου, διαταράσσοντας τις θαλάσσιες γραμμές επικοινωνίας του ΝΑΤΟ για τις ομάδες μάχης των στόλων αεροπλανοφόρων και συνοδών πολεμικών σκαφών ( carrier battle groups).

Αυτό το άρθρο θα παρουσιάσει μια αξιολόγηση DIMEFIL * της ικανότητας των Ηνωμένων Πολιτειών να διεξάγουν πόλεμο με τη Ρωσία. Το DIMEFIL είναι μια κομβική αξιολόγηση της εθνικής ισχύος επειδή ακολουθεί μια ολιστική προσέγγιση, αναγνωρίζοντας ότι η επιτυχία μιας χώρας στον πόλεμο δεν εξαρτάται μόνο από το μέγεθος του στρατού της, αλλά από όλα τα όργανα ισχύος της (IOP:  instruments of power). Η αξιολόγηση εξετάζει τις δυνατότητες των ΗΠΑ σε επτά διαστάσεις: διπλωματική, πληροφόρησης, στρατιωτική, οικονομική, χρηματοοικονομική, μυστικών πληροφοριών και αξιολόγηση δικαίου/επιβολής του νόμου.

*DIMEFIL : diplomatic,information, military, economic, financial, intelligence and law enforcement

Διπλωματική Αξιολόγηση

Από τη σύσταση της Κοινωνίας των Εθνών το 1920, η κυβέρνηση των ΗΠΑ επιδίωξε να αυξήσει τη δέσμευσή της και να δημιουργήσει σχέσεις με έθνη-ομοϊδεάτες, κάτι που θα βοηθούσε στην υποστήριξη των συμφερόντων των ΗΠΑ σε όλο τον κόσμο. Η διπλωματία είναι το εργαλείο που χρησιμοποιείται για τη σφυρηλάτηση αυτών των σχέσεων και οι ΗΠΑ ενεργούν απευθείας μέσω ιδιωτικών εταιρειών και ιδρυμάτων, δημιουργώντας ανταλλαγές φοιτητών και ακαδημαϊκών, και με αθλητικούς αγώνες ή μέσω της κυβέρνησης, συμμετέχοντας σε διεθνείς οργανισμούς, όπως τα Ηνωμένα Έθνη, ή μέσω του δικτύου της των 256 διπλωματικών αποστολών σε όλο τον κόσμο. Άλλες πρωτοβουλίες υπό την ηγεσία της κυβέρνησης περιλαμβάνουν τη συνεργασία στον τομέα της ασφάλειας, μέσω του Υπουργείου Άμυνας .

Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι μέλος του Οργανισμού του Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ), μιας διακυβερνητικής στρατιωτικής συμμαχίας 30 εθνών, με κοινές μυστικές υπηρεσίες. Αρχικά σχεδιάστηκε για να αντιμετωπίσει την επέκταση της Σοβιετικής Ένωσης, σήμερα επικεντρώνεται στη Ρωσία.

Οι ΗΠΑ είναι επίσης ένα από τα οκτώ έθνη του Αρκτικού Συμβουλίου, τα άλλα είναι ο Καναδάς, η Δανία, η Φινλανδία, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Ρωσία και η Σουηδία. Με εξαίρεση τη Ρωσία, κάθε μέλος ανήκει επίσης στο ΝΑΤΟ (η Σουηδία και η Νορβηγία υπέβαλαν αίτηση για ένταξη στο ΝΑΤΟ τον Οκτώβριο του 2022) και όλες έχουν έννομο συμφέρον να περιορίσουν τη ρωσική επέκταση στην περιοχή. Από την εισβολή στην Ουκρανία, τα άλλα μέλη έχουν αναγνωρίσει την αυξημένη απειλή που θέτει η Ρωσία στην Αρκτική και τώρα μοιράζονται πληροφορίες για τις ρωσικές δραστηριότητες στην περιοχή .

Μια έκθεση του Λευκού Οίκου για τη στρατηγική της Αρκτικής ανέφερε ότι η Ρωσία ενισχύει τον στρατό της στην περιοχή, τοποθετώντας παράκτια και πυραυλικά συστήματα αεράμυνας, καθώς και υποβρύχια. Επιπλέον, αύξησε τις στρατιωτικές ασκήσεις και τις εκπαιδευτικές της επιχειρήσεις στην Αρκτική. Πέρα από μια στρατιωτική επέκταση, η Ρωσία αναπτύσσει οικονομική υποδομή για να κεφαλαιοποιήσει την εξόρυξη καυσίμων και ορυκτών, καθώς και την αλιεία. Όλα αυτά απειλούν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, ειδικά για άλλα μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου που έχουν επίσης δικαιώματα χρήσης και θαλάσσιες αξιώσεις κατά μήκος του NSR. Η εισβολή στην Ουκρανία ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι για τον Λευκό Οίκο. Σύμφωνα με στρατηγική τους γραμμή, οι ΗΠΑ θα ενισχύσουν τους δεσμούς και τη συνεργασία τους με τα άλλα μέλη, αλλά δεν προβλέπουν τη συνέχιση της συνεργασίας με τη Ρωσία .

Russian Navy Day celebration in Vladivostok 2010 - Σόλων ΜΚΟ

Αξιολόγηση Πληροφοριών

Οι μυστικές πληροφορίες είναι η βάση για κάθε λήψη αποφάσεων και η διατήρηση της ασφάλειας των μυστικών πληροφοριών αποτελεί κεντρικό μέλημα στον στρατηγικό σχεδιασμό για την εθνική ασφάλεια και εξουσία. Η ασφάλεια των μυστικών πληροφοριών διαδραματίζει βασικό ρόλο στο εθνικό σύστημα ασφάλειας .

Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, οι στρατηγικές επικοινωνίες και η προπαγάνδα ήταν τα κύρια σημεία εστίασης της διάστασης των πληροφοριών. Σήμερα, ωστόσο, με την προηγμένη τεχνολογία, οι κρατικοί και μη κρατικοί φορείς μπορούν να οδηγήσουν τη διάσταση των μυστικών πληροφοριών για να προωθήσουν τους στόχους εθνικής ασφάλειας. Στο παρελθόν, τα τέσσερα συστατικά στοιχεία της πληροφορίας ήταν ο αποστολέας, ο δέκτης, το μέσο μετάδοσης και το μήνυμα. Σήμερα, οι πληροφορίες εξακολουθούν να περιέχουν αυτά τα τέσσερα μέρη, αλλά η μετάδοση υποστηρίζεται από το Διαδίκτυο και τις δορυφορικές επικοινωνίες.

Το 2000, το Προσχέδιο Εθνικής Ασφάλειας της Ρωσικής Ομοσπονδίας (το «kontseptsiya») επανέλαβε τη σημασία του τομέα πληροφοριών, δηλώνοντας ότι η εθνική ασφάλεια της Ρωσίας απειλούνταν από ξένες χώρες που προσπαθούσαν να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια σφαίρα πληροφοριών και να αποκλείσουν τη Ρωσία από την εξωτερική αγορά πληροφοριών. Αναφέρθηκαν σε αυτούς τους στόχους ως «πληροφοριακός πόλεμος» και προειδοποίησαν ότι αυτές οι δυνάμεις θα μπορούσαν να διαταράξουν το εσωτερικό σύστημα πληροφοριών ή τα συστήματα τηλεπικοινωνιών ή να διαδώσουν παραπληροφόρηση σε αντίθεση με τους εθνικούς στόχους .

Οι ΗΠΑ δεν διαθέτουν πραγματικό τμήμα πληροφοριακού πολέμου. Ο επικεφαλής του Μικτού Επιτελείου για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και τις επιχειρήσεις πληροφοριών, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τον πόλεμο πληροφοριών, δήλωσε πολύ πρόσφατα ότι έχει σημειωθεί μικρή πρόοδος. Λέγοντας ότι οι αντίπαλοι της Ουάσιγκτον δείχνουν «τεράστια ικανότητα», σημείωσε ότι η δουλειά του έχει γίνει πιο δύσκολη τις τελευταίες δεκαετίες, λόγω του πολλαπλασιασμού των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Είπε επίσης ότι η Ρωσία είχε χρησιμοποιήσει τον πόλεμο πληροφοριών για να παρέμβει στις αμερικανικές εκλογές.

Στρατιωτική Αξιολόγηση

Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν τον μεγαλύτερο αμυντικό προϋπολογισμό στον κόσμο, δαπανώντας 770 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ , ενώ η Ρωσία κατέλαβε την πέμπτη θέση με 154 δισεκατομμύρια δολάρια . Ο αμυντικός προϋπολογισμός συσχετίζεται άμεσα με την ικανότητα μιας χώρας να αναπτύσσει, να αγοράζει και να εφαρμόζει την πιο πρόσφατη τεχνολογία και τον πιο προηγμένο εξοπλισμό, σε ολόκληρο τον στρατό της.

Οι ΗΠΑ κατατάσσονται πρώτες από τις 142 χώρες στη συνολική ισχύ πυρός, ενώ η Ρωσία είναι η δεύτερη .

Οι ΗΠΑ έχουν πάνω από 122 εκατομμύρια πολίτες ικανούς για στρατιωτική θητεία, ενώ η Ρωσία έχει λιγότερους από 47 εκατομμύρια. Η Ρωσία έχει 850.000 εν ενεργεία στρατιωτικό προσωπικό, συν 250.000 εφέδρους και 250.000 παραστρατιωτικούς. Οι ΗΠΑ έχουν 1,39 εκατομμύρια ενεργούς υπαλλήλους, συν 442.000 εφέδρους .

Στον αέρα

Οι ΗΠΑ διαθέτουν 13.247 αεροσκάφη, ενώ η Ρωσία έχει 4.173. Μαχητικά αεροσκάφη: ΗΠΑ 1.957, Ρωσία 772; ελικόπτερα: ΗΠΑ 5.463, Ρωσία 1.543; επιθετικά ελικόπτερα : ΗΠΑ 910, Ρωσία 544; μαχητικά drones: ΗΠΑ 334 , Ρωσία 100 .

Στη ξηρά

Η Ρωσία έχει σχεδόν διπλάσια άρματα μάχης (12.420 έως 6.612) σε σύγκριση με τις ΗΠΑ. Για τα θωρακισμένα οχήματα, οι ΗΠΑ έχουν περισσότερα, 45.193 έναντι 30.122 της Ρωσίας. Η Ρωσία έχει υπεροχή σε πολλά χερσαία πλεονεκτήματα, όπως το πυροβολικό. Για το αυτοκινούμενο πυροβολικό, η Ρωσία έχει 6.574, ενώ οι ΗΠΑ 1.498. Ρυμουλκούμενο πυροβολικό: Ρωσία 7.571, ΗΠΑ 1.339; φορητοί προβολείς πυραύλων: Ρωσία 3.391, ΗΠΑ 1.306 .

Η Ρωσία εστιάζει περισσότερο σε ένα εγχώριο και συνεχόμενο σενάριο χερσαίου πολέμου, καθώς έχει περισσότερα χερσαία σύνορα από τις ΗΠΑ. Η Ρωσία συνορεύει με 14 χώρες, συμπεριλαμβανομένων των μελών του ΝΑΤΟ. Οι δυνάμεις των Ηνωμένων Πολιτειών στη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία βρίσκονται κοντά στην Άπω Ανατολή της Ρωσίας. Το ΝΑΤΟ και οι ΗΠΑ στον Βόρειο Ατλαντικό και την Αλάσκα επικεντρώνονται άμεσα στη ρωσική Αρκτική. Οι ΗΠΑ, αντίθετα, έχουν μόνο δύο χερσαία σύνορα. Επειδή οι ΗΠΑ μπορούν να μείνουν σε μεγάλο βαθμό ανυπεράσπιστες, η Ουάσιγκτον είναι σε θέση να επικεντρώσει το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών, του σχεδιασμού και της εκπαίδευσής της σε σενάρια που περιλαμβάνουν έναν πόλεμο στο εξωτερικό.

Στην θάλασσα

Συνολικά, η Ρωσία έχει περισσότερα πλοία από τις ΗΠΑ, με 605 έως 484. Αεροπλανοφόρα: ΗΠΑ 11, Ρωσία 1; ελικοπτεροφόρα: ΗΠΑ 9, Ρωσία 0; υποβρύχια: Ρωσία 70, ΗΠΑ 68; αντιτορπιλικά: ΗΠΑ 92, Ρωσία 15; φρεγάτες: οι ΗΠΑ δεν έχουν καμία, αλλά η Ρωσία έχει 11. κορβέτες: Ρωσία 86, ΗΠΑ 22; περιπολικά πλοία: Ρωσία 59, ΗΠΑ 10; πλοία ναρκοπολέμου: Η Ρωσία έχει 49 , ΗΠΑ 8. Μια αδυναμία στην ικανότητα των ΗΠΑ να κάνουν πόλεμο στην Αρκτική είναι ότι η Ρωσία διατηρεί 40 στρατιωτικά παγοθραυστικά, ενώ οι ΗΠΑ διαθέτουν μόνο δύο, και τα δύο λειτουργούν από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ και όχι από το Ναυτικό .

Πυρηνικά όπλα

Οι ΗΠΑ είναι  νούμερο 1 παγκόσμια δύναμη όσον αφορά τα πυρηνικά όπλα, ενώ η Ρωσία δεύτερη. Οι ΗΠΑ ήταν η πρώτη και, μέχρι στιγμής, η μόνη χώρα που χρησιμοποίησε πυρηνικό όπλο στη μάχη. Από το 1945, οι ΗΠΑ έχουν πραγματοποιήσει 1.054 δοκιμές πυρηνικών όπλων. Επί του παρόντος, οι ΗΠΑ διαθέτουν 3.780 πυρηνικές κεφαλές, περίπου 1.744 από τις οποίες έχουν αναπτυχθεί. Από το 1949, η Ρωσία έχει πραγματοποιήσει 700 δοκιμές. Τώρα έχουν 6.490 κεφαλές, με 1.600 αναπτυγμένες .

Οικονομική Αξιολόγηση

Οι ΗΠΑ είναι, μακράν, ο παγκόσμιος ηγέτης τόσο στον οικονομικό όσο και στον χρηματοπιστωτικό τομέα. Το δολάριο ΗΠΑ αντιπροσωπεύει το 60 τοις εκατό όλων των συναλλαγματικών αποθεμάτων σε όλο τον κόσμο, ενώ το ρωσικό ρούβλι αντιστοιχεί σχεδόν στο μηδέν. Το δολάριο αντιπροσωπεύει το 88 τοις εκατό όλων των παγκόσμιων συναλλαγών συναλλάγματος. Το 2015, περίπου το 50 τοις εκατό του παγκόσμιου ΑΕΠ παρήχθη σε χώρες που είχαν αγκυροβολήσει στο δολάριο. Μέχρι το 2019, το 79% όλων των παγκόσμιων εμπορικών συναλλαγών διακανονιζόταν σε δολάρια. Κατά συνέπεια, από το 2020, οι τράπεζες των ΗΠΑ έχουν αυξήσει τις διεθνείς γραμμές ανταλλαγής νομισμάτων στα 450 δισεκατομμύρια δολάρια, έτσι ώστε οι ξένες χώρες να μην αντιμετωπίζουν έλλειψη δολαρίων. Τα τελευταία 20 χρόνια, ο Δείκτης Διεθνούς Χρήσης του δολαρίου παρέμεινε σταθερός στο 75. Για να θέσουμε αυτόν τον αριθμό στο πλαίσιο, το ευρώ είναι 25 και το ρούβλι θα ήταν κοντά στο μηδέν.  

Εξωτερικό χρέος: 7 τρισεκατομμύρια δολάρια των αμερικανικών ομολόγων, περίπου το 30% του συνόλου, κατέχονται από ξένους επενδυτές . Ξένοι επενδυτές, συμπεριλαμβανομένων κυβερνήσεων, ιδρυμάτων, εταιρειών και ιδιωτών, αγοράζουν κρατικό χρέος των ΗΠΑ επειδή θεωρείται ότι έχει μηδενικό κίνδυνο. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν έχει αθετήσει ποτέ ένα χρέος και μπορεί πάντα να συγκεντρώσει χρήματα από φόρους για να αποπληρώσει ένα δάνειο. Με τον μέσο Αμερικανό να κερδίζει περίπου 69.000 $ ετησίως και τις ΗΠΑ να έχουν τον τρίτο μεγαλύτερο πληθυσμό στον κόσμο και ένα αποτελεσματικό καθεστώς φορολογικής επιβολής, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει τη μεγαλύτερη βάση φορολογικών εσόδων στον κόσμο. Η ύπαρξη μεγάλων ποσών εξωτερικού χρέους είναι αδυναμία για πολλές χώρες, επειδή το εξωτερικό χρέος πρέπει να εξυπηρετηθεί σε δολάρια ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι όταν το τοπικό νόμισμα πέφτει σε αξία, οι πληρωμές του εξωτερικού χρέους γίνονται πιο ακριβές. Για τις ΗΠΑ, ωστόσο, το εξωτερικό χρέος πληρώνεται στο δικό τους νόμισμα. Επομένως, οι διακυμάνσεις της συναλλαγματικής αξίας δεν αποτελούν πρόβλημα.

Χρηματοοικονομική Αξιολόγηση

Ιστορικά, οι αναλυτές εθνικής ασφάλειας θεώρησαν τα πρώτα στοιχεία του DIME ως σημαντικά, αλλά η ανάλυση στράφηκε σε μεγάλο βαθμό προς το στρατιωτικό στοιχείο. Τώρα, περιλαμβάνονται τρία πρόσθετα στοιχεία: χρηματοοικονομικά, πληροφορίες και επιβολή του νόμου (FIL), καθώς αναγνωρίζονται ως κρίσιμα μέσα εξουσίας (IOP). Το 2003, το FIL εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Μέχρι το 2006, εφαρμόστηκαν σε κρατικούς παράγοντες και στρατιωτική στρατηγική. Η οικονομική συνιστώσα επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο ένας παράγοντας αποκτά και διανέμει κεφάλαιο. Κατά την αξιολόγηση ενός εχθρικού παράγοντα, ο στόχος θα ήταν να διαταραχθεί η ροή του κεφαλαίου. Κατά την αξιολόγηση ενός φιλικού παράγοντα, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η αξιολόγηση εστιάζει στο πόσο ισχυρό είναι το χρηματοπιστωτικό σύστημα, πόσο ανθεκτικό είναι και πόσο ανοιχτό μπορεί να είναι σε επίθεση. Η χρηματοπιστωτική διάσταση διαφέρει από την οικονομική στο ότι η οικονομική περιλαμβάνει επίσης την ικανότητα μιας χώρας να προβάλλει ή να ασκεί δύναμη και επιρροή σε άλλες χώρες μέσω της χρήσης χρημάτων. Αντίθετα, η χρηματοπιστωτική διάσταση επικεντρώνεται περισσότερο στη διατήρηση των εσωτερικών ροών χρημάτων.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η χρηματοπιστωτική συνιστώσα δεν αφορά καθόλου τις ξένες χώρες. Αντίθετα, επειδή η χρηματοπιστωτική διάσταση ασχολείται με τις ροές χρήματος μέσα σε μια χώρα, από άποψη εθνικής ασφάλειας, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε σε ποιο βαθμό οι ΗΠΑ μπορούν να διαταράξουν τη ροή κεφαλαίων σε μια άλλη χώρα. Δράσεις, όπως οικονομικές κυρώσεις, αποτελούν μέρος αυτής της χρηματοπιστωτικής συνιστώσας .

Η ισχύς της χρηματοοικονομικής διάστασης των ΗΠΑ περιλαμβάνει το Υπουργείο Οικονομικών, το εκτεταμένο δίκτυο ιδιωτικών τραπεζών, ιδιωτικών εταιρειών, οργανισμών και διεθνών εταίρων, που συνεργάζονται για την υποστήριξη και την προστασία των χρηματοπιστωτικών συστημάτων των ΗΠΑ, καθώς και για την καταπολέμηση των αντιπάλων παραγόντων. Η συνεργασία όλων αυτών των οργανισμών, τόσο εγχώριων όσο και διεθνών, εξουσιοδοτεί τις ΗΠΑ να διαχειρίζονται κυρώσεις και να παγώνουν περιουσιακά στοιχεία εχθρικών παραγόντων ή να εμποδίζουν τους εχθρούς να χρησιμοποιήσουν τα χρηματοπιστωτικά δίκτυα των ΗΠΑ .

Οι ΗΠΑ ελέγχουν το σύστημα SWIFT που επιτρέπει τη διευθέτηση του διεθνούς εμπορίου. Το SWIFT συνδέει 11.000 τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και επεξεργάζεται κατά μέσο όρο 42 εκατομμύρια διεθνείς πληρωμές την ημέρα. Εκτός από την επεξεργασία πληρωμών με μετρητά, το SWIFT επιτρέπει πληρωμές με πιστωτική κάρτα . Οποιαδήποτε χώρα που οι ΗΠΑ απαγορεύουν τη SWIFT δεν θα είναι σε θέση να πληρώσει για εισαγωγές ή να λάβει πληρωμές για εξαγωγές. Θα αναγκάζονταν επίσης να σταματήσουν να χρησιμοποιούν τις κάρτες VISA, οι οποίες είναι οι πιο ευρέως χρησιμοποιούμενες πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες στον κόσμο.

Οι ΗΠΑ έχουν την οικονομική δύναμη να στοχοποιήσουν οποιονδήποτε κρατικό παράγοντα και να διαταράξουν τις χρηματοοικονομικές τους ροές. Αυτή ήταν η απειλή που έκαναν οι ΗΠΑ κατά της Ρωσίας, μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Στο τέλος, οι ΗΠΑ αφαίρεσαν ορισμένες ρωσικές τράπεζες, αλλά όχι όλες, από τη SWIFT . Αυτό συνέβη επειδή η Ευρώπη χρειαζόταν ακόμα ρωσικές εξαγωγές ενέργειας. Οι ΗΠΑ διατηρούν την απειλή SWIFT στο αποθεματικό και θα μπορούσαν να καταστρέψουν τη ρωσική οικονομία αφαιρώντας τους από το SWIFT και εμποδίζοντάς τους να κερδίζουν χρήματα από την πώληση ενέργειας.

Αξιολόγηση μυστικών πληροφοριών

Μυστικές πληροφορίες είναι η συλλογή, αξιολόγηση και διάδοση πληροφοριών από την κυβέρνηση και τον στρατό σχετικά με τη δύναμη και τις δραστηριότητες άλλων χωρών, μη κρατικών παραγόντων ή εσωτερικών ομάδων και οργανισμών που ενδέχεται να αποτελούν απειλή για τα εθνικά συμφέροντα . Σήμερα, είναι σημαντικό να συμπεριληφθεί μια οικονομική διάσταση στη συλλογή πληροφοριών, καθώς μεγάλο μέρος του σύγχρονου πολέμου εξαρτάται από τη δυνατότητα να διαταραχτεί η οικονομία μιας ξένης χώρας. Τα τρία επίπεδα συλλογής πληροφοριών είναι το στρατηγικό, το τακτικό και η αντικατασκοπεία .

Σύμφωνα με τον νόμο Patriot των ΗΠΑ, οι τράπεζες υποχρεούνται να διεξάγουν τη δέουσα επιμέλεια πελατών και να συνεργάζονται με την κυβέρνηση των ΗΠΑ, παρέχοντας πληροφορίες σχετικά με τη τρομοκρατία και την χρηματοδότησή της, καθώς και περιουσιακά στοιχεία που κατέχονται από εμπόλεμους παράγοντες σε τράπεζες των ΗΠΑ .

Υπάρχουν τρία συστατικά στοιχεία των μυστικών πληροφοριών: δραστηριότητες, προϊόντα και οργανισμοί. Οι οργανισμοί είναι οι φορείς που εμπλέκονται σε δραστηριότητες πληροφοριών, με αποτέλεσμα προϊόντα. Οι δραστηριότητες μπορούν να συσχετιστούν με συγκεκριμένες διαδικασίες, όπως η διαδικασία κοινής προετοιμασίας πληροφοριών για το επιχειρησιακό περιβάλλον. Άλλες διαδικασίες περιλαμβάνουν τη διαδικασία στόχευσης και τη διαδικασία πληροφοριών, μεταξύ άλλων. Υπάρχουν επίσης διαφορετικοί τύποι κλάδων πληροφοριών, οι οποίοι θα αποτελούν μέρος της συνιστώσας των δραστηριοτήτων. Τα προϊόντα είναι οι αναφορές και άλλες πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων των εκτιμήσεων και των αξιολογήσεων, οι οποίες μπορεί να είναι γραμμένες, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή ή να παρουσιάζονται σε ενημερώσεις. Οι οργανισμοί μπορούν να περιλαμβάνουν υπηρεσίες του Υπουργείου Άμυνας, καθώς και άλλες εθνικές υπηρεσίες. Μπορούν επίσης να περιλαμβάνουν ξένους φορείς, χώρα υποδοχής ή τοπικές πηγές, και εταιρείες του ιδιωτικού τομέα. Το στοιχείο μυστικών  πληροφοριών στο DIMEFIL χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό πολιτικής, προσωπικού και τεχνολογίας, για να ενσωματώσει ξένες, στρατιωτικές, μη στρατιωτικές και εγχώριες δυνατότητες. Έτσι, τα προϊόντα των μυστικών πληροφοριών  μπορούν να ειπωθούννα είναι διεπιστημονική .

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ διαθέτει 17 εθνικές υπηρεσίες για την ανταλλαγή πληροφοριών και τη συνεργασία, η καθεμία με μια συγκεκριμένη αποστολή . Κάθε τέσσερα χρόνια, ο Διευθυντής της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών δημοσιεύει την Εθνική Στρατηγική Πληροφοριών, η οποία περιγράφει τη στρατηγική και υποστηρίζει τις προτεραιότητες εθνικής ασφάλειας. Η κοινότητα των πληροφοριών έχει επτά στόχους :

Στρατηγικές Πληροφορίες– αντιμετώπιση συνεχών ζητημάτων εθνικής ασφάλειας

Προληπτικές Πληροφορίεςσ– αντιμετώπιση νέων και αναδυόμενων τάσεων, καθώς και μεταβαλλόμενων συνθηκών

Τρέχουσες Λειτουργίες – υποστήριξη προγραμματισμένων και τρεχουσών επιχειρήσεων.

Πληροφορίες για απειλές στον κυβερνοχώρο – αντιμετώπιση κακόβουλων διαδικτυακών δραστηριοτήτων τόσο από κρατικούς όσο και από μη κρατικούς φορείς

Αντιτρομοκρατία – Απευθύνεται σε κρατικούς και μη φορείς που εμπλέκονται στην τρομοκρατία

Αντιδιασπορά – Απευθύνεται σε κρατικούς και μη κρατικούς φορείς που εμπλέκονται στη διάδοση όπλων μαζικής καταστροφής

Αντικατασκοπεία και ασφάλεια – αντιμετώπιση απειλών από ξένες υπηρεσίες πληροφοριών

Με την προηγμένη τεχνολογία που είναι διαθέσιμη σήμερα, είναι ευκολότερο για τις υπηρεσίες πληροφοριών να συγκεντρώνουν μεγάλες ποσότητες δεδομένων και πληροφοριών. Ωστόσο, η κοινότητα πληροφοριών αναγνωρίζει ότι είναι μεγάλη πρόκληση η ανάλυση των δεδομένων γρήγορα και με ακρίβεια, προκειμένου να παρέχονται σχετικές και χρήσιμες πληροφορίες . Επιπλέον, ενώ η νέα τεχνολογία έχει αυξήσει την ικανότητα των ΗΠΑ να συλλέγουν πληροφορίες για τον εχθρό, είναι πλέον ευκολότερο για τον εχθρό να συλλέγει πληροφορίες για τις ΗΠΑ. Κατά συνέπεια, η ασφάλεια των πληροφοριών και των δεδομένων είναι εξαιρετικά σημαντική.

Η Εθνική Στρατηγική Πληροφοριών του 2019 αναγνωρίζει τις προσπάθειες της Ρωσίας να αυξήσει την επιρροή και την εξουσία της σε ένα πλήθος γεωγραφικών περιοχών . Αυτό ισχύει σαφώς για την Ουκρανία, καθώς και για την Αρκτική.

Μέσω της παρακολούθησης πληροφοριών της Αρκτικής, το Υπουργείο Άμυνας γνωρίζει τη ρωσική στρατιωτική συσσώρευση και την ανάπτυξη υποδομών στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένης της ανακαίνισης μιας αεροπορικής βάσης της Σοβιετικής εποχής .

Αξιολόγηση Δικαίου/Επιβολής Νόμου

Η διάσταση της επιβολής του νόμου αξιολογεί την ικανότητα μιας χώρας να διατηρεί την τάξη εντός των συνόρων της και να διασφαλίζει την ασφάλεια και τη γενική ευημερία του λαού της. Η Αντιτρομοκρατία είναι μια κρίσιμη συνιστώσα και το έργο εκτελείται τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο .

Η διάσταση επιβολής του νόμου έχει δύο μέρη, δίκαιο και επιβολή του νόμου. Καλύπτει κάθε πτυχή από την πολιτική και στρατηγική έως την επιχειρησιακή. Η πρώτη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από εθνικούς και διεθνείς παράγοντες, καθώς και από ξένους κρατικούς εταίρους και οργανισμούς. Απαιτεί κατανόηση και τήρηση του εθνικού, διεθνούς και τοπικού δικαίου. Πρέπει επίσης να περιλαμβάνει δραστηριότητες που είναι απαραίτητες για την υποστήριξη και την εκτέλεση της επιβολής του νόμου, που σημαίνει ότι οι ενέργειες όλων, από την εθνική αστυνομία μέχρι την τοπική αστυνομία, μέχρι τα δικαστήρια και ακόμη και την κοινότητα πληροφοριών , πρέπει να συγχρονίζονται.

Εντός των ΗΠΑ, το περιβάλλον επιβολής του νόμου είναι σταθερό και δεν υπάρχει καμία ανησυχία ότι το έθνος θα καταλήξει σε ανομία ή εμφύλιο πόλεμο, όπως συμβαίνει επί του παρόντος στη Μιανμάρ ή στο Πακιστάν. Μια σταθερή εθνική κατάσταση παρέχει στις ΗΠΑ την ευκαιρία να επικεντρωθούν στις ρωσικές απειλές εντός της χώρας.

Η Υπηρεσία Κυβερνοασφάλειας και Ασφάλειας Υποδομών και το FBI παρακολουθούν τις ρωσικές κυβερνοαπειλές και εγκλήματα εντός των ΗΠΑ Και οι δύο υπηρεσίες προετοιμάζονται επίσης κατά των ρωσικών επιθέσεων σε αμερικανικούς δορυφόρους. Το FBI παρακολουθεί επίσης τα ρωσικά οικονομικά εγκλήματα και τις ρωσικές συμμορίες που δρουν στις ΗΠΑ

Συμπέρασμα

Αυτό το άρθρο περιείχε μια αξιολόγηση DIMEFIL για να αξιολογήσει τα όργανα ισχύος των Ηνωμένων Πολιτειών (IOP) και την ικανότητά τους να διεξάγουν πόλεμο με τη Ρωσία, που πιθανώς πυροδοτήθηκε από την ανάγκη αντιμετώπισης της ρωσικής επέκτασης στην Αρκτική. Μια αδυναμία της ικανότητας των ΗΠΑ να διεξάγουν πόλεμο με τη Ρωσία που δεν καλύπτεται από το DIMEFIL είναι η παραγωγή πετρελαίου. Η Ρωσία παράγει περίπου τρεις φορές περισσότερο πετρέλαιο από ό,τι καταναλώνει, ενώ οι ΗΠΑ παράγουν μόνο περίπου το 60 τοις εκατό από όσο καταναλώνουν. Πέρα από αυτό το ζήτημα και την έλλειψη στρατιωτικών παγοθραυστικών, οι ΗΠΑ ήταν πολύ ισχυρότερες από τη Ρωσία στις περισσότερες, αν όχι όλες, διαστάσεις της DIMEFIL.

Διπλωματικές: Οι ΗΠΑ έχουν ισχυρούς διπλωματικούς δεσμούς και συμμαχίες που θα τις κάνουν πιο τρομερό αντίπαλο για τη Ρωσία. Οι ΗΠΑ υποστηρίζονται από το ΝΑΤΟ, την ΕΕ και συμμάχους όπως η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, ενώ η Ρωσία είναι σε μεγάλο βαθμό μόνη, υποστηρίζεται από μερικά πρώην σοβιετικά κράτη που βρίσκονται μακριά από την Αρκτική και δεν διαθέτουν τις στρατιωτικές και μεταφορικές δυνατότητες για να βοηθήσουν τη Ρωσία σε έναν πόλεμο στην Αρκτική κατά των Ηνωμένων Πολιτειών. Η Κίνα, φυσικά, είναι ο μπαλαντέρ. Εάν η Κίνα αποφασίσει να βοηθήσει τη Ρωσία στον πόλεμο, θα μπορούσε να είναι πιο δύσκολο για τις ΗΠΑ. Όμως, η συνδυασμένη στρατιωτική δύναμη του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή της Κίνας.

Στρατιωτικός: Οι ΗΠΑ προηγούνται στα περισσότερα στρατιωτικά φύλλα βαθμολογίας. Υπάρχουν μερικές περιοχές όπου η Ρωσία έχει υπεροχή, όπως τα χερσαία μέσα, αλλά τα τανκς, το πυροβολικό και τα αυτοκινούμενα όπλα και οι εκτοξευτές πυραύλων της Ρωσίας έχουν σχεδιαστεί σε μεγάλο βαθμό για να υπερασπίζονται τα σύνορά της με την Ευρώπη ή να εισβάλλουν στην Ευρώπη. Η μεταφορά αυτών των όπλων στην Αρκτική θα ήταν προβληματική. Εκτός αυτού, το μεγαλύτερο μέρος της εμπλοκής των ΗΠΑ θα ήταν από τον ωκεανό και τον ουρανό, όπου οι ΗΠΑ έχουν ένα αποφασιστικό πλεονέκτημα.

Πληροφορίες: Οι ΗΠΑ έχουν αδυναμία στον τομέα του πληροφοριακού πολέμου, ενώ η Ρωσία έχει πλεονέκτημα. Οι ΗΠΑ θα πρέπει να σχηματίσουν μια ειδική διοίκηση πληροφοριακού πολέμου για να αντιμετωπίσουν τη Ρωσία.

Οικονομικά: Δεν υπάρχει καμία απολύτως σύγκριση μεταξύ της οικονομικής ισχύος της Ρωσίας και των Ηνωμένων Πολιτειών. Πρώτον, η οικονομία των ΗΠΑ είναι δραματικά ισχυρότερη και μπορεί να αντέξει έναν πόλεμο καλύτερα από αυτόν της Ρωσίας. Στη συνέχεια, ο πόλεμος θα διεξαχθεί μακριά από τις ακτές των ΗΠΑ, και έτσι η οικονομία των ΗΠΑ δεν θα διαταραχθεί από τον πόλεμο, αλλά θα διαταραχθεί η οικονομία της Ρωσίας. Στη συνέχεια, όταν πρόκειται για οικονομική ισχύ, επηρεάζοντας άλλες χώρες, οι ΗΠΑ έχουν οικονομική ισχύ στα περισσότερα έθνη του κόσμου, ενώ η Ρωσία έχει οικονομική ισχύ μόνο σε ορισμένες από τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες. Είναι κυρίως μικρές χώρες, μακριά από την Αρκτική και δεν μπορούν να προσφέρουν σημαντική βοήθεια.

Χρηματοοικονομικά: Εάν οι ΗΠΑ διώξουν τη Ρωσία από το σύστημα SWIFT, αυτό θα ήταν το τέλος  της Ρωσίας. Εάν οι ΗΠΑ, η ΕΕ και το ΝΑΤΟ συμφωνούσαν να μην αγοράσουν πετρέλαιο από τη Ρωσία, η Ρωσία θα υποβιβαζόταν στο εμπόριο μόνο με την Κίνα, σε τιμές που καθορίζει η Κίνα. Εάν οι ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ και η ΕΕ επέβαλαν δευτερεύουσες κυρώσεις στην Κίνα, θα αναγκάζονταν είτε να συμμετάσχει στον πόλεμο είτε να υποχωρήσει. Στην περίπτωση της Ουκρανίας, η Κίνα υποχώρησε και σταμάτησε να υποστηρίζει απροκάλυπτα τη Ρωσία από φόβο μήπως επιβληθούν δευτερεύουσες κυρώσεις. Αυτό σημαίνει ότι εάν οι ΗΠΑ βρίσκονταν σε άμεσο πόλεμο με τη Ρωσία και χρησιμοποιούσαν το ατού του SWIFT, η Ρωσία θα βυθιζόταν αμέσως στην οικονομική κρίση.

Μυστικές Πληροφορίες: Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρακολουθούν την Αρκτική και γνωρίζουν τις ενέργειες της Ρωσίας εκεί. Οι άλλες χώρες που έχουν ενδιαφέρον για την Αρκτική είναι όλες σύμμαχοι των ΗΠΑ, όπως ο Καναδάς, τα έθνη της Σκανδιναβίας και η Ιαπωνία. Όλοι παρακολουθούν τις ρωσικές δραστηριότητες και μοιράζονται πληροφορίες.

Δίκαιο/επιβολή του νόμου: Η κατάσταση επιβολής του νόμου στις ΗΠΑ είναι σταθερή. Οι αμερικανικές αρχές επιβολής του νόμου παρακολουθούν τις ρωσικές δραστηριότητες στις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των απειλών στον κυβερνοχώρο και των οικονομικών εγκλημάτων.

 

Ο Antonio Graceffo, PhD. China-MBA, είναι ένας οικονομικός-αναλυτής της Κίνας που έχει περάσει πάνω από 20 χρόνια στην Ασία, συμπεριλαμβανομένων 7 στην Κίνα και 3 στη Μογγολία, όπου διδάσκει οικονομικά στο Αμερικανικό πανεπιστήμιο. Είναι απόφοιτος του Shanghai University of Sport και του Antai College of Economics & Management, Shanghai Jiao Tong University. Επιπλέον, πραγματοποίησε τρία χρόνια μεταδιδακτορικές σπουδές στη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Σαγκάης, με επίκεντρο το εμπόριο ΗΠΑ-Κίνας και επί του παρόντος σπουδάζει εθνική ασφάλεια στο Αμερικανικό Στρατιωτικό Πανεπιστήμιο. Είναι συγγραφέας 5 βιβλίων για την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των Beyond the Belt and Road: China’s Global Economic Expansion και The Wushu Doctor. Άρθρα του έχουν εμφανιστεί στα The South China Morning Post, The Diplomat, Jamestown Foundation China Brief, Lowy Institute China Brief, Penthouse και αλλού.

πηγή άρθρου : moderndiplomacy.eu

Πίσω στη λίστα

Σχετικά άρθρα