1

ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΡΥΒΟ ΤΩΝ ΚΡΥΠΤΟΝΟΜΙΣΜΑΤΩΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ (του Rick Wash)

Είναι η αγορά και η πώληση κρυπτονομισμάτων μια μορφή πολιτικού και κοινωνικού ακτιβισμού;

Διαφημίσεις για  blockchain, NFT και κρυπτονομίσματα όπως το Bitcoin  φαίνεται να είναι παντού. Οι τεχνολογίες κρυπτογραφίας προωθούνται ως αντικατάσταση των τραπεζών, ένας  νέος τρόπος για να αγοράσετε τέχνη, η  επόμενη μεγάλη επενδυτική ευκαιρία, και ένα ουσιαστικό μέρος του  metaverse.

Για πολλούς, αυτές οι τεχνολογίες είναι  συγκεχυμένες ή επικίνδυνες. Αλλά οι ενθουσιώδεις  τα προωθούν ένθερμα. Ως ερευνητής της κυβερνοασφάλειας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ανακάλυψα ότι πίσω από τη διαφημιστική εκστρατεία κρύβεται μια ιδεολογία σχετικά με την κοινωνική αλλαγή: Οι σκληροπυρηνικοί λάτρεις υποστηρίζουν ότι τα κρυπτονομίσματα θα κάνουν τους ανθρώπους να εμπιστεύονται την τεχνολογία και όχι την κυβέρνηση, την οποία θεωρούν εγγενώς αναξιόπιστη. Αυτή η ιδεολογία οδηγεί τους ανθρώπους να ενθαρρύνουν τη χρήση τους ενώ υποβαθμίζουν τους κινδύνους τους.

Οι αληθινοί πιστοί

Οι συνάδελφοί μου και εγώ μελετήσαμε σχεδόν τρεις μήνες συζητήσεων στα φόρουμ του Reddit σχετικά με τα κρυπτονομίσματα για να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε  πώς μιλούν οι άνθρωποι για τα κρυπτονομίσματα και το Bitcoin. Οι πιο δυνατές φωνές στο φόρουμ ήταν μια ομάδα από λάτρεις των κρυπτονομισμάτων που αυτοαποκαλούνταν «αληθινοί Bitcoiner». Σε αντίθεση με τους λάτρεις της τεχνολογίας ή τους εμπόρους κρυπτονομισμάτων, οι «αληθινοί bitcoiners» δεν μίλησαν για την τεχνολογία ή για τη δική τους χρήση των κρυπτονομισμάτων. Αντίθετα, μίλησαν για  εμπιστοσύνη και διαφθορά .

Αυτοί οι λάτρεις των κρυπτονομισμάτων συχνά  αναφέρουν παραδείγματα  αυτού που θεωρούν ως κυβερνητική διαφθορά και εταιρική διαφθορά. Αναγνωρίζουν ότι η κοινωνία βασίζεται στις κυβερνήσεις και τις εταιρείες για να θέσουν και να επιβάλλουν κανόνες, και παραπονιούνται ότι οι άνθρωποι έχουν κολλήσει με αυτούς τους «διεφθαρμένους» θεσμούς. Η διαφθορά, λένε, είναι ένα αναπόφευκτο ελάττωμα της ανθρωπότητας και οδηγεί στην προσπάθεια ελέγχου και κακομεταχείρισης των άλλων.

Οι λάτρεις βλέπουν το Bitcoin, το blockchain και άλλες τεχνολογίες κρυπτογραφίας ως μια εναλλακτική λύση στη διαφθορά. Υποστηρίζουν ότι αυτές οι νέες τεχνολογίες είναι άσχετες με θέματα εμπιστοσύνης και δεν εξαρτώνται από θεσμούς. Μπορείτε να αγοράσετε και να πουλήσετε πράγματα χρησιμοποιώντας bitcoin χωρίς να μπαίνετε σε τράπεζα ή να χρησιμοποιείται μετρητά που έχουν εκδοθεί από την κυβέρνηση.

Αυτές οι δύο πεποιθήσεις – ότι οι κυβερνήσεις είναι διεφθαρμένες και ότι η κρυπτογραφία αποφεύγει αυτή τη διαφθορά – είναι κοινές μεταξύ των φανατικών υπέρ των κρυπτονομισμάτων που μελετήσαμε. Αλλά πάνε ένα βήμα παραπέρα. Επιζητούν την αλλαγή. Θέλουν να αλλάξουν το ποιος έχει την εξουσία και ποιος όχι.

Υποστηρίζουν ότι τα κρυπτονομίσματα είναι ο τρόπος με τον οποίο θα συμβεί αυτή η αλλαγή. Για τους λάτρεις των κρυπτονομισμάτων, η χρήση τους δεν είναι απλώς ένας τρόπος αγοράς και πώλησης πραγμάτων. Με τη χρήση τεχνολογιών κρυπτογραφίας, υποστηρίζουν, η κοινωνία θα γίνει λιγότερο εξαρτημένη από τις κυβερνήσεις και τις εταιρείες. Δηλαδή, η χρήση κρυπτονομισμάτων – και η χρησιμοποίησή τους από όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους – είναι ένας τρόπος να αλλάξει ο κόσμος και  να αφαιρεθεί η εξουσία από τις κυβερνήσεις .

Σπρώχνοντας μια ιδεολογία

Αυτές οι πεποιθήσεις για το ποιος πρέπει και ποιος δεν πρέπει να έχει εξουσία στην κοινωνία ενσωματώνουν  μια ιδεολογία. Ένα σημαντικό μέρος της ιδεολογίας της κρυπτογραφίας είναι ότι αυτή η αλλαγή δεν μπορεί να συμβεί εκτός εάν οι άνθρωποι χρησιμοποιούν κρυπτονομίσματα. Η τεχνολογία και η ιδεολογία είναι δεμένες μεταξύ τους.

Για πολλούς από αυτούς τους λάτρεις, το να προτείνουν τα κρυπτονομίσματα σε άλλους δεν είναι απλώς μια τεχνολογική σύσταση. Για αυτούς, η αγορά και η πώληση κρυπτονομισμάτων είναι  μια μορφή πολιτικού και κοινωνικού ακτιβισμού. Υποστηρίζουν ότι η αγορά κρυπτονομισμάτων θα εξαλείψει τη διαφθορά και θα αλλάξει την κοινωνία, ώστε να εμπιστεύεται την τεχνολογία έναντι της κυβέρνησης.

Αυτή η ιδεολογία είναι μια  πιο ακραία εκδοχή του τεχνοφιλελευθερισμού*, που επιδιώκει να αντικαταστήσει την κυβέρνηση με την τεχνολογία. Όπως οι τεχνοφιλελεύθεροι, οι αληθινοί bitcoiners θέλουν η τεχνολογία να ελέγχει την κοινωνία. Αλλά επικεντρώνονται στον χρηματιστηριακό και οικονομικό έλεγχο περισσότερο από τις πολιτικές ελευθερίες. Και επειδή η προώθηση των κρυπτονομισμάτων είναι μέρος αυτής της ιδεολογίας, η κρυπτογραφία έχει συχνά συγκριθεί με μια θρησκεία .

Κίνδυνοι κρυπτογράφησης

Μια σημαντική πτυχή κάθε ιδεολογίας είναι ο τρόπος με τον οποίο δίνει έμφαση σε ορισμένους κινδύνους και υποβαθμίζει άλλους. Οι αληθινοί bitcoiners υπερτονίζουν τα προβλήματα με την κυβερνητική διαφθορά. Αλλά υποβαθμίζουν τους  οικονομικούς κινδύνους της κρυπτογράφησης. Η τιμή του Bitcoin παρουσιάζει τεράστιες διακυμάνσεις και  πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει χρήματα  αγοράζοντας κρυπτονομίσματα. Τα κρυπτο-πορτοφόλια είναι  δύσκολο να κατανοηθούν και να χρησιμοποιηθούν, και οι απάτες στις συναλλαγές είναι  δύσκολο να αντιστραφούν .

Οι λάτρεις των κρυπτονομισμάτων συχνά υποβαθμίζουν τους κινδύνους της τεχνολογίας για τους  ανθρώπους  και  την κοινωνία. Επίσης, απορρίπτουν τον πολύτιμο ρόλο που παίζουν οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες στην  προστασία των χρημάτων των ανθρώπων, στην παροχή ασφάλισης για τραπεζικούς λογαριασμούς  και  στην επιστροφή χρημάτων που έχουν κλαπεί.

Οι πεποιθήσεις στην ικανότητα της κρυπτογραφίας να δημιουργεί κοινωνική αλλαγή είναι επίσης υπερεκτιμημένες. Οι τεχνολογίες κρυπτογραφίας δεν εξαλείφουν απαραίτητα τις εταιρείες ή αποφεύγουν τον κυβερνητικό έλεγχο. Υπάρχουν ιδιωτικά και εταιρικά blockchain  και πολλοί  κυβερνητικοί κανονισμοί σχετικά με τα κρυπτονομίσματα. Όπως το βλέπω, απλώς η χρήση της τεχνολογίας δεν οδηγεί απαραίτητα στην κοινωνική αλλαγή που αναζητούν αυτοί οι λάτρεις των κρυπτονομισμάτων.

 

* Ο τεχνοελευθερισμός (μερικές φορές αναφέρεται ως κυβερνοελευθερισμός ) είναι μια πολιτική φιλοσοφία με ρίζες στην πρώιμη κουλτούρα του cypherpunk των χάκερ του Διαδικτύου στη Silicon Valley στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και στον αμερικανικό ελευθερισμό. Η φιλοσοφία επικεντρώνεται στην ελαχιστοποίηση των κυβερνητικών κανονισμών, της λογοκρισίας ή οτιδήποτε άλλο με τον τρόπο ενός «δωρεάν» World Wide Web. Σε αυτήν την περίπτωση, η λέξη “δωρεάν” αναφέρεται στην έννοια του libre (χωρίς περιορισμούς) όχι δωρεάν (χωρίς κόστος). Οι κυβερνοελευθεριακοί ασπάζονται ρευστές, αξιοκρατικές ιεραρχίες (οι οποίες πιστεύεται ότι εξυπηρετούνται καλύτερα από τις αγορές). Ο πιο ευρέως γνωστός κυβερνοελευθεριακός είναι ο Τζούλιαν Ασάνζ . [1][2] Ο όρος τεχνοφιλελεύθερος διαδόθηκε στον κριτικό λόγο από τη συγγραφέα τεχνολογίας Paulina Borsook  (πηγή: wikipedia)

 O Rick Wash είναι βοηθός καθηγητής στην επιστήμη της Πληροφορίας και της Κυβερνοασφάλειας  στο Κρατικό πανεπιστήμιο του Μίτσιγκαν

πηγή : The Conversation