Κεφάλαιο 12ο Κεφάλαιο 13ο Κεφάλαιο 14ο Κεφάλαιο 15ο Κεφάλαιο 16ο Οι διαδικασίες αυτές θα συμπεριλάβουν προσφορά σε είδος και εργασία, όπως και την οργάνωση των εθελοντικών δράσεων. Αν η κοινωνική επιχείρηση ενδιαφέρεται για την παροχή υπηρεσιών, θα πρέπει να λειτουργήσει με κατάλληλες υποδομές και με γραφείο εξυπηρέτησης ενδιαφερομένων. Αν η κοινωνική επιχείρηση θέλει να λειτουργήσει στον τομέα παραγωγής και της εμπορίας προϊόντωνθα πρέπει να λειτουργήσει στην λογική ενός καταστήματος που θα οργανώσει την εμπορία των προϊόντων μιας βιοτεχνίας που θα λειτουργήσει παραγωγικά βασισμένη σε έρευνα αγοράς και σε ένα αναξιόπιστο επιχειρησιακό σχέδιο. Κεφάλαιο 17ο Κεφάλαιο 18ο Κεφάλαιο 19ο Εξάλλου, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα της κοινωνικής επιχείρησης, βρίσκεται σε θέματα και πεδία διαχείρισης συλλογικών νοοτροπιών και πρακτικών, σε θέματα δηλαδή που συνδέονται με την εθελοντικότητα και την συστηματοποίησή της, την συλλογική και αυτό καλύπτει και την ευθύνη στην πράξη. Για παράδειγμα στον τομέα της ανακύκλωσης είναι φανερό ότι απαιτείται η διαμεσολάβηση μιας ευρύτατης κλίμακας κοινωνικής επιχειρηματικότητας για τα καλά αποτελέσματα των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης απορριμάτων. Οι κοινωνικές επιχειρήσεις από την αρχή πρέπει να ορίζουν έναν ευρύτερο στόχο, ένα πλαίσιο συνεργασίας και δικτύωσης μεταξύ τους, όπως και με τους άλλους παράγοντες κοινωνικής και επιχειρησιακής ανάπτυξης, στη βάση της διαμόρφωσης οικονομιών κλίμακας και συνέργιας με δυναμική προστιθέμενης αξίας. Έτσι λοιπόν, οι κοινωνικές επιχειρήσεις πρέπει να συμβάλουν και να έχουν ως στόχο τους, την ολοκληρωμένη τοπική δικτύωση και διαβούλευση για την βιώσιμη ανάπτυξη, την συνεργασία τους με συστήματα τοπικής, εταιρικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευθύνης, την συνεργασία τους με τοπικό σύμφωνο απασχόλησης και ανάπτυξης ή και ένα τοπικό σύμφωνο ποιότητα και προώθησης των προϊόντων. Κεφάλαιο 20ο Οι “συμφωνίες τιμής” σε πεδία χαμηλού ανταγωνισμού όπως πρέπει να είναι τα πεδία της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, πρέπει να συμβάλλουν στην άρση των αποκλεισμών από την αγορά και στο σχηματισμό πόρων στήριξης, της βιώσιμης ανάπτυξης, της απασχόλησης και της κοινωνικής συμμετοχής στην κοινωνική επιχείρηση. Κεφάλαιο 21ο Η κοινωνική επιχείρηση χρειάζεται ένα διαρκές βήμα αλληλεπίδρασης και ενημέρωσης από ενδιαφερόμενους και συνεργάτες, – και για τους εθελοντές που μπορούν να προσφέρουν ως ενδιαφερόμενοι, όπως επίσης και για τους χρήστες των προϊόντων. Θα πρέπει συνεπώς να λειτουργήσει με την λογική ενός δυναμικού πελατολογίου, μέσα και από την κοινωνία της πληροφορίας.Η κοινωνική επιχείρηση, πρέπει και μπορεί να αξιοποιήσει την εργασία και να ελαχιστοποιήσει τα προβλήματα επιχειρηματικής οργάνωσης στο φυσικό χώρο που απαιτούν υποδομές και εργασιακά ωράρια άκαμπτα. Κεφάλαιο 22ο Κεφάλαιο 23ο Πελατολόγιο 1. για εξασφάλιση νέων πελατών, 2. για σταθεροποίηση τυχαίων χρηστών, 3. για διατήρηση των υπαρχόντων 4. για αύξηση των αλληλενεργειών & των αλληλεπιδράσεων με τους υπάρχοντες πελάτες, 5. για επέκταση του κύκλου δράσεων, του μεριδίου της δηλαδή στην αγορά, 6. για προσαρμογή των χρηστών των υπηρεσιών της κοινωνικής επιχείρησης στην αγορά – παράδειγμα στην αγορά εργασίας, στην προοπτική της επιχειρηματικότητας κτλ., 7. για συμφωνίες τιμής, 8. για την δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών και την επέκταση των γραμμών τους, 9. για την εξυπηρέτηση και άλλων πεδίων κοινωνικής αγοράς 10. για την μείωση της εποχικότητας του κύκλου των εργασιών της και για την επέκταση της διάρκειας των ενεργητικών της πολιτικών 11. για την ενημέρωση ευρύτερου κοινού για το αντικείμενο της επιχείρησης και για την πιθανή χρησιμότητά του, 12. για την συστηματοποίηση και την αξιολόγηση, την εσωτερική και την εξωτερική, της αποδοτικότητάς της, 13. για την αύξηση των διαθεσίμων πόρων για το έργο της, και 14. για την διαρκή της κοινωνική αποδοχή μέσα από τα συστήματα επικοινωνίας. Κεφάλαιο 24ο Στόχος θα είναι η δημιουργία μιας δραστηριότητας συνεταιριστικής για την απασχόληση, την αυτοδικτυούμενη απασχόληση των ανέργων, με την υποστήριξη και την διαμόρφωση ενός ευρύτερου ενισχυτικού περιβάλλοντος, με την παροχή υποδομών και την αξιοποίηση γης και αχρησιμοποίητων υποδομών. Ο τρόπος δουλειάς και η διαδικασία για αυτή την ανάπτυξη της κοινωνικής επιχειρηματικότητας από τους ίδιους τους ανέργους ολοκληρώνεται σύμφωνα με τα στάδια που αναφέρονται. Βήματα: 1. Απογραφή ανέργων και ασθενών κοινωνικοοικονομικά ομάδων 2. Κατηγοριοποίηση 3. Οργάνωση σε ομάδες 4. Δημιουργία Γραφείου συλλογικής Επικοινωνίας, αλληλογνωριμίας και Πληροφόρησης 5. Αλληλογνωριμία & Συναντήσεις ιδεών, (1ος κύκλος συζήτησης) 6. Παρουσίαση οικονομικών εργαλείων, κινήτρων και ευκαιριών. 7. Απογραφή ζήτησης θέσεων εργασίας και Επιχειρηματικών Προϊόντων 8. Συζητήσεις διασύνδεσης ιδεών εργαλείων, κινήτρων Επιχειρηματικών Ευκαιριών και θέσεων εργασίας (2ος κύκλος συζήτησης) 9. Καταγραφή σύγχρονων αναγκών για υπηρεσίες που δεν καλύπτονται από υφιστάμενες δράσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα – υπηρεσίες που αδυνατούν να παραχθούν λόγω έλλειψης ευελιξίας του δημόσιου τομέα και ενδιαφέροντος του ιδιωτικού (Αλληλοδιδακτικές υπηρεσίες, οικιακές εξυπηρετήσεις, βοηθητικές υπηρεσίες σε ειδικές κατηγορίες, προσφορά υπηρεσιών εξειδικευμένων με άμεση ανταλλαγματική βάση-αμοιβαιότητα κτλ). 10. Σενάριο διασύνδεσης ανέργων με επιχειρήσεις και κοινωνικές υπηρεσίες, βασισμένο στην τοπική αναγνωρισιμότητα των ανέργων και την κατηγοριοποίηση σε θεματικές και ειδικές ομάδες (π.χ. άστεγοι, προερχόμενοι από φτωχές περιοχές και γειτονιές κτλ). 11. Ίδρυση Φορέα Τύπου ΙΙ, Φορέα Προώθησης Εθελοντικών Συμφωνιών για την προώθηση της απασχόλησης, της αειφόρου ανάπτυξης και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας. 12. Εργαλεία και διάρθωση του Φορέα των Εθελοντικών Συμφωνιών: 2ο. Ανάλυση αναπτυξιακών παραμέτρων υπό το καθεστώς πλεονεκτημάτων, μειονεκτημάτων, ευκαιριών, απειλών (SWOT ανάλυση). 3ο. Φορέας διαβούλευσης για την απασχόληση και την βιώσιμη ανάπτυξη. 4ο. Τοπικό παρατηρητήριο απασχόλησης και βιώσιμης ανάπτυξης συνυφασμένο για οικονομικές κλίμακας με τον προηγούμενο φορέα. 5ο. Διάλογος με την κοινωνία και κοινωνικές συνάψεις πληροφόρησης 6ο. Τοπικές συμφωνίες αγοράς (π.χ. Τοπικού Συμφώνου Ποιότητας κ.α.) και Τοπικά σύμφωνα ανταλλαγών (μη χρηματικά ή χρηματικά και καθορισμός κοινωνικών μονάδων εργασίας και προϊόντων) και τοπικό δίκτυο ηθικού – δίκαιου ή κοινωνικού Εμπορίου. 7ο. Δέσμες ενδεικτικών ιδεών. 8ο. Δημιουργία εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος κοινωνικής και οργανωτικής καινοτομίας – Κοινωνική Θερμοκοιτίδα ώστε να ξεπεραστεί η αμηχανία και η δυστοκία της αφετηρίας για την κοινωνική επιχειρηματικότητα. 9ο. Αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων χώρων και υποδομών, γηπέδων, κτιρίων και εξοπλισμών. 10ο. Διαβούλευση και συναφείς επιμορφωτικές δράσεις στις επιχειρήσεις. 11ο. Δράσεις κοινωνικής διαμόρφωσης της αγοράς της ποιότητας και της ζήτησης – ανάπτυξη κοινωνικής ζήτησης. 12ο. Δημιουργία Κοινωνικής Επιχείρησης Προώθησης της Τοπικής Ποιότητας, Καινοτομίας και Ευθύνης. Η κοινωνική επιχείρηση αυτή θα λειτουργήσει ως cluster καινοτομίας και σύνθεσης που θα λειτουργήσει πυρηνικά και θα εξακτινωθεί σε άλλες μορφές και κατηγορίες κοινωνικών επιχειρήσεων (π.χ. ένα πράσινο Super Market ή ένα Δίκτυο υπηρεσιών εθελοντισμού). 13ο. Συνεταιριστική οργάνωση πχ τσιγγάνων ή αστέγων που ασχολούνται με την ανάκτηση & την ανακύκλωση, ή στην βάση μια ΜΚΟ όπως η Οικολογική Ομάδα Βέροιας. 14ο. Δικτύωση με δράσεις διεθνούς αναπτυξιακής βοήθειας & ανταλλαγή εμπειριών π.χ. στην βάση περιβαλλοντικών ζητημάτων όπως στο «Βαλκανικό Δίκτυο της Οικολογικής Κίνησης Δράμας» (ΒΕΝ.) Κεφάλαιο 25ο Κεφάλαιο 26ο Στην δεύτερη περίπτωση πρέπει να δούμε τις δυνατότητες που δημιουργούνται από τις δυνατότητες της κοινωνικής επιχείρησης να λειτουργήσει διαμεσολαβητικά για την ανάπτυξη τοπικών εθελοντικών συμφωνιών σε σχέση με τα θέματα της ρύθμισης π.χ. α) της ρύπανσης, των εγγυήσεων και των αδειών μικρής διάρκειας σε σχέση με τα θέματα της ρύπανσης, β) τις εφαρμογές μεθόδων μέτρησης και προσδιορισμού και επίσης την παραγωγή και την κατανάλωση, την προσφορά και την ζήτηση των μη εμπορεύσιμων αγαθών, σε συνάρτηση πάντα είτε με γενικές προδιαγραφές που συνδέονται με την επιχειρηματική δραστηριότητα, είτε για παράδειγμα με προδιαγραφές που μπαίνουν στις προστατευόμενες περιοχές του δικτύου NATURA & που υφίστανται & στην περιφέρεια Στ. Ελλάδας, σύμφωνα με τα σχεδιαζόμενα προεδρικά διατάγματα ή τις ΕΠΜ και τα ΣΔ για τους όρους της διαχείρισης, δηλαδή στη βάση των Διαχειριστικών Σχεδίων και των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών. Στον τομέα του περιβάλλοντος υπάρχει ένα ευρύ πεδίο για την ανάπτυξη των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, για την εξυπηρέτηση των αναγκών αποσύνδεσης των δεικτών της αειφορίας, ώστε η χώρα μας να έχει θετικές εξωτερικές επιδράσεις ή οικονομίες, για όλους τους τομείς της παραγωγής, σε σχέση με το περιβάλλον και την οικονομική απόδοση της προστασίας του. Μια τέτοια περίπτωση θα ,μπορούσε να είναι η ανάδειξη ενός συστήματος συλλογής της βιομάζας και επαναχρησιμοποίησης της με παραγωγικούς στόχους. Το ίδιο ισχύει και στον τομέα της ανακύκλωσης, της ανάκτησης και της επαναχρησιμοποίησης υλικών, προϊόντων και απορριμμάτων.
|
Διαβάστε επίσης: Ενότητα Α’ – Μελέτη Κοινωνικής Επιχείρησης-Κεφ. 1-5 Ενότητα Α’ – Μελέτη Κοινωνικής Επιχείρησης-Κεφ. 6-10 Ενότητα Γ’- Οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις της Πράσινης Αμφικτιονίας Εργασίας |
MΕΛΕΤΗ “ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ” (του Γιάννη Ζήση) – Ενότητα B’ – Διαδικασίες και βήματα συγκρότησης μιας κοινωνικής επιχείρησης

13
Ιούλ