ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΜΙΡ ΚΟΥΣΤΟΥΡΙΤΣΑ: “ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ, ΦΙΛΕ ΜΟΥ…”

emir kusturica - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

emir kusturica - Σόλων ΜΚΟ«Θυμωμένος» και καυστικός, ο διάσημος σκηνοθέτης μίλησε για τον «θάνατο της δημοκρατίας στον κόσμο», αλλά και για το νέο του βιβλίο «Κι εγώ πού είμαι σ’ αυτή την ιστορία;» στο πλαίσιο της 9ης Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη

Ως το πιο εύθραυστο κομμάτι στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα περιέγραψε την Ελλάδα ο Εμίρ Κουστουρίτσα, ενώ εκτίμησε πως ό,τι συμβεί σε αυτή τη χώρα δεν θα αργήσει να συμβεί και στον υπόλοιπο κόσμο.


Παράλληλα, επέκρινε τον νεοπλουτισμό των Ελλήνων, που υποστήριξε πως οδήγησε τη χώρα στη σημερινή κατάσταση, ενώ μίλησε για θάνατο της δημοκρατίας στον κόσμο, αφού όπως είπε «τον λαό που εφηύρε τη δημοκρατία τον έχουν δηλητηριάσει».

«Αγκαλιάσατε με ενθουσιασμό την Ευρωπαϊκή Ενωση σαν να ήταν το σημαντικότερο πράγμα στον κόσμο.

Και μαζί τα λεφτά της. Τα λεφτά υπάρχουν παντού», είπε και πρόσθεσε: «Ερχόμουν στη Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του ’90 και δεν υπήρχε τέτοια οικοδόμηση.

Τώρα υπάρχουν μέγαρα μουσικής που δεν τα βλέπεις στο Παρίσι.

Στην Αθήνα υπάρχουν αυτοκινητόδρομοι, αεροδρόμια και άλλες υποδομές που δεν τις βλέπεις στην Καλιφόρνια», είπε, μιλώντας χθες το βράδυ σε εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου του «Κι εγώ πού είμαι σ’ αυτή την ιστορία;» στο πλαίσιο της 9ης Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου.

Τα νήματα
Ο Κουστουρίτσα έκανε λόγο για «οικονομικό φασισμό που κινεί τα νήματα του κόσμου έχοντας συγκεντρώσει τον πλούτο στα χέρια μικρών ελίτ», ενώ σε ερώτηση που του έγινε για το αν μπορεί να ξεπεραστεί η κρίση του καπιταλισμού ή αν αυτό είναι το τέλος, απάντησε «αυτό είναι το τέλος φίλε μου» (χρησιμοποιώντας τον στίχο των Doors «This is the end my friend»).

Εκκεντρικός και ασυμβίβαστος, επέκρινε την «τεχνολογική κουλτούρα» που ορίζει σήμερα τη ζωή μας αλλά και τη δημιουργία («όταν ήμασταν έφηβοι περιμέναμε έξω από τα δισκάδικα για να αγοράσουμε Ντίλαν και Σπρίνγκστιν, σήμερα περιμένουν να αγοράσουν I-phone 4S», είπε χαρακτηριστικά), θυμήθηκε τον πόλεμο που έκαναν οι Γάλλοι κριτικοί στην ταινία του «Underground», ξανα…θύμωσε με όσους του καταλόγισαν ότι συνεργάστηκε με τον Κάρατζιτς και τον Μλάντιτς, ενώ κατά τ’ άλλα απέφυγε να απαντήσει με σαφήνεια για το αν θα επιστρέψει στον κινηματογράφο.

Για το βιβλίο του ο μεγάλος σκηνοθέτης είπε πως «κάθε τρελός μπορεί να γράψει ένα βιβλίο σε 14 χρόνια, αλλά λίγοι έχουν περάσει όσα εγώ».

Βέλη κατά του Μπρέγκοβιτς
Επικριτικός ήταν ο Κουστουρίτσα και απέναντι στον άλλοτε στενό του συνεργάτη, Γκόραν Μπρέγκοβιτς, όταν ρωτήθηκε γιατί ο ίδιος αυτοπροσδιορίζεται εσχάτως ως Σέρβος και ορθόδοξος και πώς σχολιάζει τον Μπρέγκοβιτς που δηλώνει Γιουγκοσλάβος.

«Η ζωή μου είναι πιο περίπλοκη από του Μπρέγκοβιτς. Μου ζητάει περισσότερα», είπε και προσέθεσε: «Η ιδέα τού να δηλώνεις Γιουγκοσλάβος είναι σαν να χτυπάς το κεφάλι σου στον τοίχο. Εγώ έχω σερβική και ορθόδοξη ρίζα. Τον Γκόραν Μπρέγκοβιτς τον αφήνουμε να χτυπάει το κεφάλι του στον τοίχο και να ταυτίζεται με τα κτίρια, τα αυτοκίνητα, με ό,τι θέλει».

H κόντρα με τον Αγγελόπουλο – «Πάντα τον θεωρούσα μεγάλο δημιουργό»
Αναφερόμενος στην κόντρα του με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, επιβεβαίωσε το περιστατικό του 1995 στις Κάννες, όταν μετά τη βράβευση, με τον Χρυσό Φοίνικα στο χέρι για το «Underground», πλησίασε τον Ελληνα σκηνοθέτη και του είπε «Τεό, σου τον δανείζω να κάνεις δυο-τρεις στροφές, με τον όρο να μου τον επιστρέψεις».

«Δεν ήταν πάρα πολύ σκληρό;» τον ρώτησε ο συγγραφέας Νίκος Παναγιωτόπουλος που μαζί με τη Σώτη Τριανταφύλλου συντόνιζε τη συζήτηση.

«Ηταν», απάντησε μονολεκτικά για να συνεχίσει ο Ν. Παναγιωτόπουλος: «Μετά τον θάνατό του όμως τον αποκαλέσατε μεγάλο κομμάτι του ευρωπαϊκού πολιτισμού».

«Δεν έλεγα παλιότερα ότι δεν ήταν. Το «Τοπίο στην Ομίχλη» ήταν από τις αγαπημένες μου ταινίες. Η συμπεριφορά όλων μας δεν συνάδει με αυτά που κάνουμε όταν δημιουργούμε. Το βιογραφικό μου είναι πολύπλοκο. Εχουμε παράλογες ζωές και όσο περνά ο χρόνος θα έχουμε περισσότερες».

Ο Κουστουρίτσα είπε πως πάντα θεωρούσε τον «Theo» μεγάλο δημιουργό, αλλά ήρθε ως ανταπόδοση σε όσα είχε πει ο Αγγελόπουλος στην International Herald Tribune («στις ταινίες του Κουστουρίτσα οι άνθρωποι μόνο τρώνε, πίνουν και χορεύουν»).

Βασίλης Ιγνατιάδης
Πηγή/φωτό: Έθνος