1

ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΣΩΖΕΙ ΖΩΕΣ

Όσοι χρησιµοποιούν για τις µετακινήσεις τους ποδήλατο ζουν περισσότερο από εκείνους που επιµένουν να κινούνται στις πόλεις στους τέσσερις τροχούς. Στο συµπέρασµα αυτό κατέληξε µελέτη επιστηµόνων που δηµοσιεύτηκε πρόσφατα στο έγκυρο ιατρικό περιοδικό «British Medical Journal».

Οι επιστήµονες βάσισαν τη µελέτη τους σε επίσηµα στοιχεία που τους δόθηκαν από τον δήµο της Βαρκελώνης για τους συµµετέχοντες στο πρόγραµµα κοινόχρηστου ποδηλάτου (bike sharing), το οποίο λειτουργεί από το 2007 στην πόλη, και στη συνέχεια έκαναν συγκριτική µελέτη µε οδηγούς αυτοκινήτων. Από την επιδηµιολογική µελέτη προέκυψε ότι η χρήση ποδηλάτου στις καθηµερινές µετακινήσεις «ισούται» µε 12 έως 40 θανάτους λιγότερους τον χρόνο. Όπως επισηµαίνουν οι µελετητές, µπορεί ο αριθµός αυτός να φαίνεται πολύ µικρός για µια πόλη που αριθµεί 1,6 εκατοµµύρια κατοίκους, είναι, όµως, άκρως σηµαντικός εάν βάλει κανείς τον εαυτό του στη θέση ενός από τους δώδεκα.

Σύµφωνα µε τη µελέτη, ο αριθµός αυτός δεν είναι καθόλου αµελητέος, εάν υπολογίσει κανείς και τον υψηλό κίνδυνο, σε σχέση µε τους οδηγούς αυτοκινήτων, που αντιµετωπίζουν οι ποδηλάτες κατά την κίνησή τους στον δρόµο τόσο για εµπλοκή σε τροχαίο όσο και εξαιτίας της έκθεσής τους στην ατµοσφαιρική ρύπανση. Από τα στοιχεία των επιστηµόνων προέκυψαν και σηµαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, αφού εκτιµάται ότι µε το πρόγραµµα κοινόχρηστων ποδηλάτων δεν εκλύονται στην ατµόσφαιρα 9.062.344 κιλά διοξειδίου του άνθρακα, που αντιστοιχεί στο 0,9% των συνολικών εκποµπών από τα αυτοκίνητα.

Στα συµπεράσµατά τους οι επιστήµονες εξάρουν τα οφέλη για τη δηµόσια υγεία που απορρέουν από τη χρήση του ποδηλάτου και επισηµαίνουν ότι η υιοθέτηση προγραµµάτων bike sharing από τους δήµους έχει θετικές επιπτώσεις σε πολλούς τοµείς, από το κυκλοφοριακό και την ατµοσφαιρική ρύπανση µέχρι την υγεία των χρηστών.

Βαρκελώνη

Το πρόγραµµα κοινόχρηστων ποδηλάτων υιοθετήθηκε από τον δήµο το 2007 και κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του έγιναν περισσότερες από 1 εκατοµµύριο ποδηλατικές διαδροµές. Τέσσερα χρόνια µετά, δηµόσια ποδήλατα χρησιµοποιούν καθηµερινά στις µετακινήσεις τους περισσότεροι από 200.000 πολίτες, πάνω από το 15% του συνολικού πληθυσµού της πόλης, ποσοστό που ανεβαίνει κατά πολύ εάν σκεφτεί κάποιος ότι υπολογίστηκαν µόνον οι ηλικίες 15-45.

Σύµφωνα µε τα στοιχεία του προγράµµατος κοινόχρηστων ποδηλάτων, κάθε κάτοικος που συµµετείχε καθηµερινά διένυε κατά µέσο όρο περίπου 4 χιλιόµετρα για τις µετακινήσεις του στο κέντρο της πόλης, απόσταση που ισοδυναµεί µε περίπου 15 λεπτά ποδηλασίας. Κλειδί για την επιτυχία του προγράµµατος δεν είναι µόνον ότι καλύπτει ολόκληρη την πόλη µε έναν µεγάλο αριθµό ποδηλάτων και σταθµών, αλλά και η τεχνική και τεχνολογική υποστήριξη που υπάρχει µε τη χρήση ειδικών ηλεκτρονικών καρτών για την πληρωµή της διαδροµής. Η Βαρκελώνη διαθέτει περισσότερα από 150 χιλιόµετρα ποδηλατοδρόµων και θεωρείται µια από τις πιο φιλικές πόλεις για να την περιηγηθείς µε ποδήλατο, γι’ αυτό και έχουν αναπτυχθεί και τουριστικά προγράµµατα για την περιήγηση της πόλης µε ποδήλατο.

Πηγή/ φωτό: Το Πράσινο Ποντίκι