ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΥΓΕΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ

ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ: ΖΗΤΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΩΝ ‘Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ;

potatoes - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

potatoes - Σόλων ΜΚΟΗ επιστροφή σε πιο υγιεινά τρόφιμα αποδεικνύεται, λόγω καταναλωτικών προτύπων και έλλειψης ενημέρωσης, πολύ ακριβή για τους περισσότερους καταναλωτές. Τα λίπη, η ζάχαρη και το αλάτι βασιλεύουν στην αγορά τροφίμων.
Έρευνα η οποία δημοσιεύθηκε στην αμερικάνικη επιθεώρηση Journal Affairs, αναφέρει ότι προκειμένου ο μέσος καταναλωτής να βελτιώσει την διατροφή του, πιστεύει ότι θα πρέπει να βάλει το χέρι βαθιά στην τσέπη.


Οι τελευταίες έρευνες είχαν αποδείξει ότι στις Η.Π.Α., το βασίλειο του «έτοιμου» φαγητού, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν σοβαρές ελλείψεις σε μία σειρά απαραίτητων για την υγεία στοιχείων και βιταμινών, όπως κάλιο, φυτικές ίνες, βιταμίνη D και ασβέστιο. Η έρευνα δείχνει ότι είναι πολύ ακριβό για τον μέσο άνθρωπο να βελτιώσει τη διατροφή του ακόμα και να το θέλει. Για παράδειγμα η πρόσθεση τροφών πλούσιων σε κάλιο θα αύξανε ετησίως κατά 380 δολάρια το διατροφικό κόστος ενός μέσου καταναλωτή. Για κάθε 1% παραπάνω θερμίδες που παίρνει ο μέσος καταναλωτής από κορεσμένα λίπη και προϊόντα με ζάχαρη, προκύπτει μείωση του κόστους κατά 125 δολάρια ετησίως.

Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις της έρευνας που διεξήχθη τηλεφωνικά σε 2.000 άτομα, όσοι τείνουν να ξοδεύουν αρκετά χρήματα στην αγορά τροφίμων λαμβάνουν πολύ περισσότερες και καλύτερες θρεπτικές ουσίες, σε σχέση με αυτούς που ξοδεύουν λιγότερα και στων οποίων τα τρόφιμα κυριαρχούν τα κορεσμένα λίπη και η ζάχαρη. Η καθηγήτρια Ιατρικής Χίλαρι Σέλινγκμαν, αναφέρει ότι για τον μέσο καταναλωτή το κόστος επηρεάζει στο μέγιστο βαθμό την αγορά υγιεινής τροφής, αφού εκτιμά πως 49 εκατομμύρια Αμερικάνοι αποφασίζουν για τη διατροφή τους αποκλειστικά με βάση το κόστος. «Το 15% περίπου των νοικοκυριών αναφέρουν ότι δεν έχουν τα απαραίτητα χρήματα για να αγοράσουν τις τροφές που θα ήθελαν» αναφέρει η κ. Σέλινγκμαν.

Όπως αναφέρουν πάντως οι συντελεστές της έρευνας, υπάρχουν φθηνοί τρόποι προκειμένου να αλλάξει το διαιτολόγιο και να στραφεί προς θρεπτικότερα τρόφιμα. Για παράδειγμα οι μπανάνες και οι πατάτες αποτελούν φθηνές τροφές πλούσιες σε κάλιο. Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες στην έρευνα όμως το αγνοούσαν και αυτό είναι εν μέρει και πρόβλημα του τρόπου προώθησης της υγιεινής διατροφής. Το πρόβλημα της ενημέρωσης είναι αρκετά σημαντικό, καθώς μεγάλο μέρος των νοικοκυριών αγνοούν τα φρούτα και τα λαχανικά. Την ίδια στιγμή δηλαδή που αναφέρουν ότι θα ήθελαν να τρέφονται υγιεινότερα δεν γνωρίζουν τις θετικές επιπτώσεις των τροφίμων αυτών.

Σύμφωνα με τον επικεφαλή της έρευνας καθηγητή Επιδημιολογίας Πάμπλο Μονσιβάις, οι αρχές θα πρέπει να βοηθήσουν τους καταναλωτές προκειμένου οι τελευταίοι να στραφούν σε πιο υγιεινές τροφές χωρίς να χρειάζεται να ξοδεύουν πολλά χρήματα. Προς το παρόν η προώθηση του υγιεινού φαγητού παραμένει προβληματική. Όπως αναφέρει σχετικά ο κ. Μονσιβάις, συχνά παρουσιάζονται ως υγιεινές τροφές οι ιδιαιτέρως ακριβές. Για παράδειγμα παρουσιάζεται ως υπόδειγμα υγιεινού πιάτου ο σολωμός, τη στιγμή που οι περισσότεροι Αμερικάνοι δεν έχουν τα χρήματα για να αγοράσουν σολωμό.

Αλλά ακόμα και εκεί που οι αρχές έχουν άμεση ανάμειξη στη διανομή τροφής δεν ενεργούν με κατάλληλο τρόπο. Για παράδειγμα χρησιμοποιώντας κάποιος τα κουπόνια αγοράς τροφής στην Πολιτεία της Ουάσινγκτον είναι δύσκολο να αγοράσει πατάτες, οι οποίες περιέχουν κάλιο και θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα φθηνό τρόπο πρόσληψης καλίου για τους φτωχούς και άπορους.

Ο πολιτισμός του φαγητού υποβάλλεται και επιβάλλεται κυρίως από την τηλεόραση μέσω της διαφήμισης με τους ανθρώπους συνήθως να καταναλώνουν χρήματα σε τρόφιμα τα οποία αρκετές φορές οι εταιρίες παρουσιάζουν ως υγιεινά ή απαραίτητα. Η διαφήμιση δημιουργεί σε μεγάλο βαθμό τα πρότυπα καταναλωτισμού και προτύπων για τη σωστή διατροφή. Σύμφωνα με ειδικούς, οι δίαιτες γίνονται ολοένα και ακριβότερες, όχι κατ’ ανάγκην επειδή είναι ακριβά τα τρόφιμα που τις αποτελούν, αλλά επειδή ο κόσμος που τις ακολουθεί θέτει ολοένα και περισσότερα στάνταρ και προσδοκίες.

(Πηγή: GristBusiness Week)
Φωτό:wikipedia

Άρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων
aris@solon.org.gr 

10 Αυγούστου 2011

Σχετικά άρθρα