1

SCRIPTA MANENT – ΤΑ ΓΡΑΠΤΑ ΜΕΝΟΥΝ (13/6/11-19/6/11)

«Εβδομαδιαία επισκόπηση παραγνωρισμένων ειδήσεων επικαιρότητας  που πρέπει να έχουμε πρόχειρες σε ένα συρτάρι»

(Από δημοσιεύσεις της 3ης εβδομάδας του Ιουνίου)


Για τον μακρόπνοο σχεδιασμό .. ελέγχου των τροφίμων
«Ξένες επιχειρήσεις και κερδοσκοπικά κεφάλαια ιδιοποιούνται μεγάλες εκτάσεις γης στην Αφρική, συχνά χωρίς τα απαιτούμενα συμβόλαια, με στόχο την αύξηση του κέρδους τους στον τομέα των τροφίμων και των βιοκαυσίμων, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση που δημοσιεύτηκε στο BBC. Αποτέλεσμα είναι η εκτόπιση των μικρών αγροτών και η επισιτιστική κρίση. “Κανείς δεν πρέπει να πιστεύει ότι αυτοί οι επενδυτές είναι εκεί για να ταΐσουν τους πεινασμένους Αφρικανούς. Αυτές οι συμφωνίες απλώς οδηγούν δολάρια στις τσέπες διεφθαρμένων ηγετών και ξένων επενδυτών”, εξηγεί, πάντως, ο Obang Metho του Κινήματος Αλληλεγγύης για τη Νέα Αιθιοπία, μιας ΜΚΟ με έδρα την Αντίς Αμπέμπα…
»

“Αφρική: Κερδοσκοπικά με τα τρόφιμα και τα βιοκαύσιμα”, 17/6/2011

***

Κοινή λογική vs τραπεζικά συμφέροντα
«Ο κόσμος δεν θα δεχθεί και άλλες περικοπές αν πιστεύει ότι αποσκοπούν απλώς στη διάσωση των παχυλά αμειβόμενων τραπεζιτών της Ευρώπης
 και δεν θα υποστηρίξει μια κυβέρνηση η οποία δεν διαθέτει μια θετική στρατηγική για ανάκαμψη. Αν η υποστήριξη αυτή εξαφανιστεί, πράγμα που σχεδόν έχει ήδη γίνει, η χώρα μπορεί έτσι κι αλλιώς να οδεύσει προς την πτώχευση. Αυτό είναι μάλλον το χειρότερο ενδεχόμενο όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την Ευρώπη».

Mazower Mark, “Η οργή των Ελλήνων και το δίλημμα της χώρας”, Τo Βήμα, 19/6/2011,

***

Για το υπόβαθρο της κρίσης
«Τελικά ο φόβος κινητοποιεί τον άνθρωπο σε δράση, αλλά μετά το πρώτο σοκ του φόβου αυτό που υπερισχύει είναι η αδράνεια. Αυτή η αδράνεια απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και δεν έχει σχέση με τη σωματική αδράνεια, αλλά με την αδράνεια της συνείδησης. Είναι εξαιρετικά επικίνδυνη και σε αυτήν στηρίζονται οι εξουσιάζοντες που είναι επίσης αδρανείς συνειδησιακά, αλλά με φιλοδοξία πολύ κινητική εξωστρεφώς.

Τελικά στο ζήτημα της ελευθερίας (που σαφέστατα περιλαμβάνει κεντρικά την ελευθερία της πληροφορίας) απέτυχαν θεμελιωδώς τόσο το μοντέλο του κρατισμού όσο και το μοντέλο της «ελεύθερης» οικονομίας. Και αυτό γιατί αμφότερα εξήγησαν απολύτως λανθασμένα την έννοια της ελευθερίας. Και τα δύο είδαν την ελευθερία ως δυναμικό προς εξαφάνιση και ο μεν κρατισμός την περιόρισε ευθέως, παρά την πρόνοια, ο δε νεοφιλελευθερισμός τη θεώρησε ως πεδίο σύγκρουσης ανάμεσα σε ισχυρούς και ανίσχυρους όπου η μάχη είχε κριθεί από την αρχή υπέρ των ισχυρών.

Τελικά, όπως φαίνεται από  την πράξη τους, μάλλον καμμία από τις θεσμικές ή εξωθεσμικές εξουσίες του σήμερα δεν πρόκειται να βοηθήσει τους ανθρώπους να βγουν από την κρίση αυτή που είναι παγκόσμια και δεν είναι μόνον οικονομική. Οι φορείς αυτών των εξουσιών είναι χαμένοι μέσα στην προσπάθεια ή στην ηδονή του ελέγχου των περιστάσεων και των συνειδήσεων, αλλά ξεχνάνε ότι είναι και αυτοί άνθρωποι και ότι η αξία τους δεν έγκειται στην ποσότητα δύναμης που χειρίζονται αλλά στο πώς τη χειρίζονται».

Μουτσοπούλου Ιωάννα, H πληροφορία ως στοιχείο του ολοκληρωτισμού, 15/6/2011

***

Ελληνική κρίση και εθνικά χαρακτηριστικά
«Ο κ. Κον-Μπεντίτ δεν διστάζει σήμερα, στην τηλεφωνική συνομιλία μας, να επικρίνει σφοδρά και τους ίδιους τους Ελληνες. «Είστε ο καθένας για πάρτη του. Βλέπουμε τι συνέβη τα τελευταία 10-15 χρόνια στην Ελλάδα. Κανείς δεν ήθελε να πληρώνει φόρους, δεν υπήρχε μια κοινωνία που ταυτιζόταν με το συλλογικό καλό. Θα δυσκολευτείτε να βγείτε από την κρίση αν δεν υπάρξει μια ταύτιση της πλειοψηφίας της κοινωνίας με το συλλογικό καλό, με τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις. Αυτή είναι μια συζήτηση που θα έπρεπε να κάνετε στην Ελλάδα».

Ντανιέλ Κον-Μπεντίτ: “Στην Ελλάδα είστε ο καθένας για την πάρτη του”, Τo Βήμα, 19/6/2011

***

Για όσους αναζητούν τα αίτια της κρίσης
«Βρισκόμαστε μπροστά στην ανάγκη για μια επιβεβαίωση της εσωτερικότητας της οντότητας του ανθρώπου με μια αμεροληψία που μπορεί να μετριάσει την κυριαρχία της επιθυμίας που υποκατέστησε ως αλλοτρίωση την οντότητα μας και που μετέτρεψε την προσωπικότητα σε Λερναία Ύδρα αυταπάτης και γοητείας»

Ζήσης Γιάννης, Η ανάκτηση του προσώπου στις κοινωνικές επιστήμες, 15/6/2011

Επιμέλεια: Αλέξανδρος Μπέλεσης
Μέλος της Μ.Κ.Ο. Σόλων
info@solon.org.gr

20 Ιουνίου 2011