1

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ 107 ΖΩΟΦΙΛΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

Προς: την Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κα Μιλένα Αποστολάκη — Αχαρνών 2, Αθήνα
Αθήνα, 14 Ιανουαρίου 2011

Κυρία Υφυπουργέ,                                        

Σε συνέχεια της από 16.12.2010 συνάντησής μας, θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για την ευκαιρία που μας δώσατε να σας εκθέσουμε και εκ του σύνεγγυς τις θέσεις μας.

Ωστόσο, η συζήτηση περιστράφηκε σχεδόν αποκλειστικά στις δικές μας θέσεις κι έτσι φύγαμε για άλλη μια φορά από το Υπουργείο χωρίς να έχουμε μια ξεκάθαρη άποψη σχετικά με το τι μέτρα προτίθεται να λάβει για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που αφορούν τα ζώα στην Ελλάδα. Έτσι, δια της παρούσης, θα θέλαμε να συνοψίσουμε σε ποια σημεία αναφερθήκαμε και παρακαλούμε να μας επιβεβαιώσετε τις θέσεις σας σε κάθε ένα από αυτά. Επίσης, επειδή δεν προλάβαμε να σας εκθέσουμε αρκετές άλλες και ιδιαίτερα σοβαρές προτάσεις μας, θα αναφερθούμε στην επιστολή μας και σε αυτές.

Αισιοδοξούμε ότι ξεπεράσαμε το στάδιο της επαναλαμβανόμενης ενημέρωσης υπουργών, υφυπουργών και συμβούλων και της ακατανόητης καθυστέρησης των αναφερομένων ζητημάτων και ότι είναι πια ώριμος ο καιρός να ληφθούν μέτρα, μέσω των απαραίτητων θεσμοθετήσεων, τα οποία θα οδηγήσουν σε μια δίκαιη αντιμετώπιση των ζώων ως συναισθανόμενων όντων.

1) Σαν πρώτο θετικό βήμα, δεσμευτήκατε ότι θα θεσμοθετήσετε την κατάργηση της εισόδου των τσίρκο με ζώα στη χώρα μας. Η θεσμοθέτηση αυτού του νόμου δεν θα χειροκροτηθεί μόνο από το σύνολο του ελληνικού ζωοφιλικού πληθυσμού αλλά και από του παγκόσμιου, αφού θα εντάξει την Ελλάδα ανάμεσα στις χώρες εκείνες που τόλμησαν να πουν «όχι» στη βία των ζώων για την ανθρώπινη διασκέδαση.

2) Συμφωνήσατε για την αύξηση της ποινής φυλάκισης για τα αδικήματα κατά των ζώων έως και 5 χρόνια, για την αύξηση του χρηματικού προστίμου από 1.500 έως 10.000 ευρώ και για την αναγκαιότητα να υπαχθούν στην κατηγορία του κακουργήματος ορισμένα ιδιαίτερα ειδεχθή εγκλήματα κατά των ζώων (π.χ. δηλητηρίαση με φόλα, κρέμασμα, πνιγμός, πυροβολισμός, πυρπόληση κλπ). Επιπλέον προτείνουμε στην περίπτωση που ένα ζώο (ό,τι ζώο κι αν είναι αυτό) κακοποιείται, είτε παθητικά είτε ενεργητικά, από τον ίδιο τον κάτοχό του, να αφαιρείται προσωρινά και με εντολή του αρμόδιου εισαγγελέα από την κατοχή του παραβάτη και να παραδίδεται σε ζωοφιλικό σωματείο. Μετά δε την τελεσίδικη καταδίκη του κατόχου να επέρχεται αυτοδικαίως η οριστική αφαίρεση του  κακοποιημένου ζώου. Ο δε εκάστοτε εισαγγελέας να δύναται να απαγορεύει την απόκτηση άλλου ζώου από τον καταγγελλόμενο παραβάτη.

3) Θεωρούμε τον καθορισμό του οργάνου το οποίο θα επιβάλλει τα πρόστιμα σαν ένα από τα κύρια, αν όχι το κυριότερο και πλέον κομβικό σημείο στην αναμενόμενη τροποποίηση του νόμου. Χωρίς την πρόβλεψη του οργάνου αυτού είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι ότι σχεδόν τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει στο θέμα της εφαρμογής του νόμου, γι’ αυτό και θα πρέπει να συναρμόδια υπουργεία  να αποφασίσουν επί αυτού. Ως όργανο λοιπόν επιβολής των προστίμων προτείναμε να ορίζονται  γενικά τα όργανα Δημοσίας Τάξεως, δηλαδή η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία, η Λιμενική Αστυνομία, η Αγροφυλακή-Δασοφυλακή και η Συνοριοφυλακή. Τα όργανα αυτά θα πρέπει να εφοδιαστούν με τα κατάλληλα μηχανήματα (scanner) για τον έλεγχο της ηλεκτρονικής σήμανσης. Σε αυτό το σημείο εκφράσατε την επιφύλαξή σας λέγοντας ότι τόσο η Αστυνομία όσο και η Δημοτική Αστυνομία είναι επιφορτισμένη με πολλές άλλες υποχρεώσεις. Άρα πώς πιστεύετε ότι πρέπει να εφαρμόζεται τελικά ο νόμος, αν δεν ορίσετε το όργανο που θα τον επιβάλει;

4) Συμφωνήσατε η ηλεκτρονική σήμανση των ζώων να γίνεται  από τις διευθύνσεις κτηνιατρικής και τα αγροτικά κτηνιατρεία με χαμηλό κόστος. Προτείνουμε επίσης αντίγραφα των βεβαιώσεων σήμανσης να μεταβιβάζονται από τις Διευθύνσεις Κτηνιατρικής και τα Αγροτικά κτηνιατρεία  προς  στους αρμόδιους Δήμους και στην συνέχεια, επίσης εντός δεκαπενθημέρου στην Τράπεζα Ηλεκτρονικού Αρχείου, η οποία θα πρέπει να διατηρείται στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και να πάψει να ανήκει στον Πανελλήνιο Κτηνιατρικό Σύλλογο, που είναι ιδιωτικός φορέας. Η δε καταγραφή των σημανθέντων ζώων, καθώς και η κατάρτιση του σχετικού μητρώου, να γίνεται από τους αρμόδιους Δήμους με ευθύνη των κατόχων των ζώων.

5)Οι κάτοχοι σκύλων ή γατών να είναι υποχρεωμένοι, σύμφωνα με τα πρότυπα των ευρωπαϊκών χωρών, να  προμηθεύονται από τον Δήμο κάθε έτος μια κονκάρδα, η οποία θα τους χορηγείται: α) με την προσκόμιση του βιβλιαρίου υγείας του ζώου και β) με το αντίγραφο του τρίπτυχου της εμφύτευσης και  καταγραφής της ηλεκτρονικής σήμανσης, άνευ των οποίων δεν θα παραδίδεται η κονκάρδα. Η έλλειψη αυτής της κονκάρδας να επισείει την επιβολή προστίμου ύψους 100 ευρώ για κάθε ζώο. Το πρόστιμο να επιβάλλεται από την Δημοτική Αστυνομία, την Αστυνομία, την Δασική Υπηρεσία και την Θηροφυλακή. Η κονκάρδα να ανανεώνεται κάθε έτος, να φέρει διαφορετικό χρώμα καθώς και το έτος έκδοσής της (βλ. σήμα τελών κυκλοφορίας).

Για την προμήθεια της κονκάρδας να καταβάλλεται το ποσό των 5 ευρώ ανά ζώο.
Να εξαιρούνται από την προμήθεια της κονκάρδας και της καταβολής των 5 ευρώ τα καταφύγια αδέσποτων ζώων και οι σταθμοί προσωρινής φιλοξενίας τους με σκοπό την υιοθεσία τους, που διαθέτουν  τα νόμιμα ζωοφιλικά σωματεία. Να μην εξαιρούνται οι αγρότες, οι ποιμένες και οι κυνηγοί. 

Τα έσοδα να πηγαίνουν στο ταμείο των Δήμων για το πρόγραμμα αδέσποτων εφόσον αποδεδειγμένα εκτελείται  αυτό, ή στα ζωοφιλικά σωματεία που διαθέτουν καταφύγια ή συμμετέχουν στο πρόγραμμα αδέσποτων του Δήμου τους και προβαίνουν αποδεδειγμένα σε στειρώσεις και περιθάλψεις ζώων συντροφιάς.

6) Όσοι επιτρέπουν την αναπαραγωγή των θηλυκών σκύλων ή γατιών τους και δεν είναι νόμιμοι εκτροφείς σύμφωνα με τις διατάξεις του 3170/2003 ούτε δύνανται να αποδείξουν την αλλαγή ιδιοκτησίας τους ή την καταγραφή τους στο μητρώο, να υπόκεινται στην πληρωμή προστίμου ύψους 500 ευρώ ανά σκύλο ή γάτα.

7) Η αλλαγή ιδιοκτησίας των ζώων συντροφιάς πρέπει να συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση μεταβίβασης της κηδεμονίας, θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής, η οποία θα κατατίθεται στον υπεύθυνο για την διατήρηση του μητρώου των ζώων φορέα, εντός 1 μηνός από την μεταβίβαση. Στην δήλωση αυτή πρέπει να αναγράφεται το φύλο, το χρώμα και να δηλώνεται η γνώση και τήρηση από τον νέο κηδεμόνα των υποχρεώσεων του, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 2 παρ. 1 του 3170/2003.

Τον έλεγχο των ανωτέρω να διενεργεί η Δημοτική Αστυνομία, η Αστυνομία, η Δασική Υπηρεσία και η Θηροφυλακή με την συνδρομή και την παρουσία των νομίμως αναγνωρισμένων ζωοφιλικών συλλόγων. Οι δε ανωτέρω αρχές να επιβάλουν και το σχετικό πρόστιμο.

8) Να παρέχεται έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα της κτηνιατρικής απόδειξης στείρωσης του ζώου, ίση με το αναγραφόμενο ποσό της απόδειξης.

9) Η σήμανση και καταγραφή να είναι υποχρεωτική για όλους τους σκύλους ανεξαιρέτως, συμπεριλαμβανομένων των κυνηγόσκυλων και των ποιμενικών. Συμφωνήσατε στην μη χορήγηση κυνηγετικής άδειας στους κυνηγούς αν δεν προσκομιστεί βεβαίωση σήμανσης του ζώου με ηλεκτρονική ταυτότητα. 

Σε περίπτωση που η άδεια (για τα ήδη υπάρχοντα σκυλιά) έχει εκδοθεί πριν την απόκτηση νέου/ων σκύλου/ων και δεν έχει καταγραφεί η ηλεκτρονική σήμανση στην άδεια, οι παραβάτες να πληρώνουν υψηλό πρόστιμο και τα ζώα να οδηγούνται άμεσα στο πλησιέστερο κτηνιατρείο ή δημόσιο κτηνιατρείο όπου θα τοποθετείται ηλεκτρονική σήμανση. Η δε κυνηγετική άδεια να αφαιρείται για την υπόλοιπη κυνηγετική περίοδο.

Η Δημοτική Αστυνομία, η Αστυνομία, η Θηροφυλακή και η Δασική Υπηρεσία  να είναι τα υπεύθυνα όργανα που θα προβαίνουν σε έλεγχο τόσο της άδειας, όσο και και της σήμανσης του σκύλου.

10) Οι  εκτροφείς ζώων να πωλούν και να παραδίδουν τα ζώα στους νέους ιδιοκτήτες με ηλεκτρονική σήμανση, να καταγράφουν τα πλήρη στοιχεία (με αντίγραφο ΑΔΤ) του νέου ιδιοκτήτη και τα αποστέλλουν οι ίδιοι στην Τράπεζα  Ηλεκτρονικού Αρχείου (ΤΗΑ). Οι εισαγωγείς (σε περίπτωση που δεν ανασταλεί  η εισαγωγή όπως προτείνουμε) να δηλώνουν άμεσα στην ΤΗΑ τους αριθμούς των microchip που εισάγουν. Ως πρώτο βήμα να κρατούνται τα στοιχεία των ζώων και οι αριθμοί τους κατά την είσοδό τους στην χώρα μας. Ο ιδιοκτήτης καταστήματος πώλησης που θα τα παραλαμβάνει (σε περίπτωση που δεν καταργηθεί η πώληση ζώων από pet shops όπως προτείνουμε) να τα δηλώνει στο όνομά του και να αποστέλλει ο ίδιος τα νέα στοιχεία του για αλλαγή στην ΤΗΑ. Το ίδιο να πράττει και μετά την πώληση του ζώου με τα στοιχεία πλέον του ιδιοκτήτη του ζώου. Μέχρι τότε να είναι οι πωλητές υπεύθυνοι ως κάτοχοι του ζώου σύμφωνα με τον Νόμο. 

Η δε δαπάνη καταβολής του σχετικού παραβόλου της σήμανσης (προτείνουμε να είναι 10 ευρώ) να βαρύνει τον κάτοχο του  ζώου, ενώ τα έσοδα να κατατίθενται στο σχετικό ταμείο των Δήμων, όπως προβλέπεται στον Ν. 3170/2003.

11) Προτείναμε οι Δήμοι οι οποίοι δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους απέναντι στα αδέσποτα που διαβιούν εντός των διοικητικών τους ορίων να τιμωρούνται με χρηματική ποινή από 50.000 έως 100.000 ευρώ αναλόγως του πληθυσμού τους, ενώ η επιβολή της χρηματικής ποινής στους Δήμους που δεν συμμορφώνονται να επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο. Για το σκοπό αυτό να δημιουργηθεί ανά  δήμο μια επιτροπή αποτελούμενη από εκπρόσωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Διεύθυνσης Κτηνιατρικής και των ζωοφιλικών σωματείων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, η οποία θα συνέρχεται μια φορά το μήνα τουλάχιστον για την αντιμετώπιση και εξεύρεση λύσεων των θεμάτων τα οποία προκύπτουν. Την επίβλεψη και παρακολούθηση για την ορθή λειτουργία του προγράμματος σε όλους τους τομείς να την έχει το τοπικό ζωοφιλικό σωματείο, το οποίο ορίζει και το μέλος που θα συμμετάσχει στην επιτροπή, καθώς κι ένα δεύτερο αναπληρωματικό.

Στους Δήμους όπου υπάρχουν περισσότερα των δύο σωματείων η ανάθεση να γίνεται ως εξής: α) τα σωματεία να αποφασίζουν και ορίζουν από κοινού το μέλος μετά από πρόσκληση και ειδοποίηση του Δήμου προς όλα τα σωματεία της περιοχής για σύγκληση για εκλογή της επιτροπής, β) σε περίπτωση μη συμφωνίας να ορίζεται εκ περιτροπής ένα σωματείο κάθε φορά, και γ) η διάρκεια της επιτροπής είναι ένα έτος.

12) Προτείναμε τα Δημοτικά Κυνοκομεία να μην είναι χώρος μόνιμης παραμονής υγειών ζώων, αλλά μόνο στείρωσης και ιατρικής φροντίδας, και μετά από προσπάθειες υιοθεσίας τους, να επανατοποθετούνται στο σημείο από το οποίο περισυλλέγησαν. Συμφωνήσατε να εκδοθεί σχετική εγκύκλιος που θα ορίζει τη λειτουργία των Δημοτικών Κυνοκομείων ως κλινικές στείρωσης, θεραπείας άρρωστων και τραυματισμένων ζώων, εμβολιασμών, αποπαρασιτώσεων, χωρίς καμία περαιτέρω νομοθετική ρύθμιση. Να απαγορεύεται δηλαδή ο μόνιμος εγκλεισμός αδέσποτων σκύλων, είτε στα δημοτικά είτε στα ιδιωτικά επαγγελματικά  καταφύγια. Ο κάθε δήμος να υποχρεούται να δημιουργήσει δίκτυο για τη σύννομη υιοθεσία αυτών των ζώων, πριν επανατοποθετηθούν στο προηγούμενο περιβάλλον τους. Τα δε κουτάβια μετά την περισυλλογή, τον εμβολιασμό, αποπαρασίτωση κλπ, να μην επαναφέρονται στο προηγούμενο περιβάλλον τους,  αλλά με τη συνεργασία των  ζωοφιλικών σωματείων να προστατεύονται μέχρι την υιοθεσία τους.

Οι Δήμοι να υποχρεούνται εντός δύο ετών από τη δημοσίευση του σχετικού νόμου να ιδρύσουν τέτοια καταφύγια-κλινικές ζώων και να προσλάβουν κτηνιάτρους για την στείρωση, και την ιατρική περίθαλψη άρρωστων και τραυματισμένων αδέσποτων ζώων συντροφιάς (εμβολιασμό, αποπαρασίτωση κλπ).

13) Ως προς το θέμα των υιοθεσιών στο εξωτερικό, προτείναμε να επιτρέπονται υπό προϋποθέσεις όπου θα διενεργείται αυστηρός έλεγχος, ωστόσο όμως επειδή αντιλαμβανόμαστε ότι είναι ένα πρόβλημα που διχάζει το ζωοφιλικό κίνημα στη χώρα, δεχθήκαμε να το αντιπαρέλθουμε προκειμένου να μην σταθεί ως ανάχωμα για τα υπόλοιπα φλέγοντα θέματα.

14) Προτείναμε τη μη πώληση ζώων από καταστήματα (pet shops) και από τους τυχών παρακείμενους χώρους και ζητήσατε να σας προσκομίσουμε αντίστοιχο νόμο από ευρωπαϊκή χώρα που απαγορεύει κάτι τέτοιο. Σας επισυνάπτουμε τα νομοθετικά διατάγματα της Αυστρίας BGBI Nr 118/2004 (Συνημμένο 1) και του Βελγίου (βλ. τις παρακάτω διασυνδέσεις) τα οποία απαγορεύουν την πώληση γατιών και σκυλιών από τα καταστήματα:

1998 http://www.gaia.be/fra/downloads/legislation/AR1702972.pdf
2007 http://www.gaia.be/ned/downloads/wetgeving/KB270407.pdf
2009 http://www.gaia.be/ned/18032009.pdf
2010 http://www.health.belgium.be/eportal/AnimalsandPlants/19065830_FR?backNode=83
http://www.health.belgium.be/eportal/AnimalsandPlants/19065830_FR?backNode=83 

Η απαγόρευση πώλησης ζώων από τα καταστήματα θα αποτελέσει ένα βήμα για τη μείωση των παρορμητικών και αλόγιστων αγορών, τον αριθμό των αδέσποτων ζώων η πλειοψηφία των οποίων θανατώνεται, την εξάλειψη της μαζικής εισαγωγής σωματικά και ψυχικά άρρωστων ζώων από την Ανατολική Ευρώπη και τις Βαλκανικές χώρες και το παράνομο κύκλωμα πώλησης των ζώων, καθώς και την εκμετάλλευση, κακοποίηση και δυστυχία των ζώων αυτών.

15) Προτείνουμε να απαγορευτεί η εισαγωγή  σκυλιών και γατιών τουλάχιστον για 3-5 χρόνια λόγω της θλιβερής εικόνας που παρουσιάζεται στη χώρα μας από την εγκατάλειψη, κακοποίηση, δηλητηρίασης κλπ. Η πρόταση αυτή εδράζεται στην εμπειρία των ζωοφιλικών σωματείων που βρίσκουν συνεχώς τα τελευταία χρόνια εγκαταλελειμμένα καθαρόαιμα σκυλιά με μη καταχωρημένη ηλεκτρονική σήμανση, κυρίως από την Ουγγαρία. 

Μετά τα 3-5 χρόνια να ισχύουν όσα αναφέρονται στα περί υποχρέωσης ηλεκτρονικής σήμανσης των ζώων που εισάγουν οι εισαγωγείς. Κατά το διάστημα από την εισαγωγή των ζώων στην Ελλάδα μέχρι την διάθεση αυτών, να διαθέτουν οι εισαγωγείς κατάλληλους χώρους βάσει των νόμων 607 και 487. 

Σε περίπτωση που δεν γίνει εφικτή η απαγόρευση της εισαγωγής σκυλιών και γατιών, προτείνουμε να επιβληθεί υψηλή φορολογία ως είδος πολυτελείας.

Σημειώνουμε ότι ο απώτερος σκοπός του ζωοφιλικού κινήματος, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, είναι να καταργηθεί το εμπόριο παντός είδους ζώων, διότι προσκρούει στην ιδέα ότι τα ζώα είναι συναισθανόμενα όντα, σύμφωνα με την συνθήκη του Άμστερνταμ του 1997, και άρα δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως εμπόρευμα.

16) Στο βαθμό που οι κυνομαχίες αυξάνονται συνεχώς στην χώρα μας προτείνουμε την κατακόρυφη αύξηση των ποινών και προστίμων για τους κατόχους των σκύλων που ανήκουν κυρίως στις ράτσες Staff TerrierPit BullBull TerrierNapoleano PastinoDogo Argentino. Σημειώνουμε ότι σε όλα τα Ευρωπαϊκά κράτη, στην Ελβετία και στις Η.Π.Α έχει αρχίσει η ψήφιση για την εφαρμογή αυστηρών νόμων για τους κατόχους των σκύλων αυτών.

17) Προτείναμε να αλλάξει ο νόμος που περιορίζει τον αριθμό κατοικιδίων που επιτρέπεται να διατηρεί ο καθένας στην οικία του ως αντισυνταγματικός. Σας επισυνάπτουμε απόφαση του Αρείου Πάγου 165/2009 ΑΠ (ΠΟΙΝ 488780) (Συνημμένο 2) που αναιρεί το σχετικό νόμο. Προϋποθέσεις είναι: α) η διαβίωση των ζώων αυτών στο ίδιο διαμέρισμα όπου διαμένει ο κηδεμόνας ή ο κάτοχος κι όχι στη βεράντα, την ταράτσα, την πυλωτή ή τους ακάλυπτους χώρους του διαμερίσματος, β) η ευζωία των ζώων, γ) η τήρηση των ωρών κοινής ησυχίας, και δ) η εκπλήρωση των υγειονομικών διατάξεων περί προστασίας της δημόσιας υγείας.

18) Να απαγορευθεί το αλυσοδέσιμο και γενικώς το δέσιμο των ζώων. Η θλιβερή εικόνα των δεμένων σκύλων που παρατηρείται σ’ όλη την επικράτεια πρέπει επιτέλους να εκλείψει. Σας επισυνάπτουμε τον Αυστριακό Νόμο BGBI Nr 118/2004 (Συνημμένο 3), στο φύλλο της εφημερίδας της ομοσπονδιακής κυβέρνησης της Αυστρίας στο οποίο συμπεριλαμβάνεται ο νόμος για την προστασία των ζώων που προβλέπει την οριστική απαγόρευση στο δέσιμο των σκύλων. Επίσης, ο Νόμος 2017/2007 (Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς), άρθρο 3, παράγραφος 1, αναφέρει: «Κανείς δεν πρέπει να κάνει άσκοπα ένα ζώο συντροφιάς να πονά, να  υποφέρει ή να αγωνιά». β) Ο ίδιος Νόμος 2017/2007, άρθρο 4 παράγραφος 2β, αναφέρει: «Κάθε άτομο, που έχει ένα ζώο συντροφιάς ή ασχολείται με αυτό, πρέπει να…του παρέχει τις κατάλληλες δυνατότητες άσκησης». Εκτός αυτού, το Ειρηνοδικείο Ακράτας με την από 646/19-12-2008 απόφασή του (Συνημμένο 4) καταδίκασε την κατηγορούμενη που είχε δεμένο το σκύλο της.

19) Συζητήσαμε για μια πανελλαδική διαρκή καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών και ακολούθως θα βρείτε μερικά από τα ήδη έτοιμα σποτ των συλλόγων όπως μας ζητήσατε, ώστε να μην επιβαρυνθεί το υπουργείο από το κόστος του δημιουργικού.

H Zωή ενός Σκύλου
http://www.youtube.com/watch?v=U7DpqLymaSE&feature=player_embedded

Ηλεκτρονική Σήμανση 
http://www.facebook.com/video/video.php?v=434220583323&ref=mf

Εγκατάλειψη
1) http://www.facebook.com/video/video.php?v=434220583323&ref=mf#!
/video /video.php?v=434217473323

2) http://www.zoofilia.gr/tv.htm 

Pet Shops
http://www.youtube.com/watch?v=1AM7ki3Bpww&feature=player_embedded 

Στείρωση
1) http://www.zoofilia.gr/steirosi.htm   
2) http://www.zoofilia.gr/tv1.htm  

Υπεύθυνη Ζωοφιλία
http://www.zoofilia.gr/tv2.htm 

Τί κάνεις για τα Ζώα; (audio)
http://www.zoofilia.gr/radiocampaign.html 

Θα θέλαμε βέβαια  να σας ενημερώσουμε ότι το κόστος για την δημιουργία ενός τέτοιου σποτ ευαισθητοποίησης των πολιτών δεν είναι τόσο μεγάλο (υπολογίζεται περίπου 5.000 ευρώ), ενώ το όφελος για την χώρα μας θα είναι τεράστιο.

Επιπλέον προτείνουμε οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής  Ανάπτυξης και Τροφίμων και οι Δήμοι να μεριμνούν για την οργάνωση ή συνδιοργάνωση με ζωοφιλικούς συλλόγους, επιμορφωτικών σεμιναρίων και την προβολή στα ΜΜΕ προγραμμάτων πληροφόρησης και εκπαίδευσης σχετικά με το περιεχόμενο των διατάξεων που αφορούν στην προστασία των ζώων.

20) Προτείναμε να επιτρέπεται η παροχή κτηνιατρικών υπηρεσιών από εθελοντές κτηνιάτρους υπηκόους των χωρών-μελών της Ε.Ε. Συγκεκριμένα, να καταργηθεί η διάταξη που ορίζει ως προϋποθέσεις λειτουργίας του χώρου στείρωσης αδέσποτων ζώων από εθελοντές τις ίδιες ακριβώς προϋποθέσεις που ορίζει και για ένα κτηνιατρείο μικρών ζώων, γιατί αυτό καθιστά αδύνατο στους εθελοντές να βρουν έναν τέτοιο χώρο. Εν ολίγοις να ορίζεται ως τέτοιος ένας χώρος κλειστός και  καθαρός, με ευρυχωρία και πλήρη αντισηψία. Τέτοιοι χώροι μπορεί να είναι: 1) τα ιατρεία των δημοτικών καταφυγίων, 2) οι Διευθύνσεις Κτηνιατρικής και τα αγροτικά κτηνιατρεία και 3) ειδικά διαμορφωμένοι χώροι που θα παραχωρούνται από τον εκάστοτε Δήμο. Επίσης προτείνουμε να προβλέπεται η χρήση κινητών μονάδων στείρωσης κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

21) Αρνηθήκατε τη συνταγογράφηση των φυτοφαρμάκων για να μην επιβαρύνεται το κόστος συνταγογράφησης ο αγρότης. Δεδομένου ότι χιλιάδες ζώα της ήμερης και άγριας πανίδας δολοφονούνται κάθε χρόνο από την ανεξέλεγκτη πώληση φυτοφαρμάκων, θα θέλαμε να γνωρίζουμε γιατί θεωρείτε σαν πιο σημαντικό την πληρωμή ενός χαμηλού ποσού από τον περιορισμό των αθρόων δολοφονιών των ζώων. Προτείνουμε την επαναφορά και εφαρμογή του Ν. 2538/97 περί υποχρεωτικής συνταγογράφησης όλων των φυτοφαρμάκων η οποία μπορεί να γίνεται από τις γεωργικές ενώσεις με ένα πολύ μικρός κόστος, καθώς και την υποχρεωτική καταγραφή των στοιχείων του αγοραστή στα μητρώα των καταστημάτων πώλησης.

22) Ως προς την υποχρεωτική αναισθητοποίηση των εκτρεφόμενων ζώων στα δημοτικά σφαγεία, συμφωνήσατε ότι θα προβαίνετε στην επιβολή αυστηρών ποινών και προστίμων όπου αυτή δεν εφαρμόζεται. Προτείνουμε επίσης να διενεργούνται τακτικοί έλεγχοι από την Διεύθυνση Κτηνιατρικής και την Αστυνομία και να να επιτρέπεται, απροειδοποίητα, η είσοδος έως και τριών εξουσιοδοτημένων μελών των τοπικών ζωοφιλικών σωματείων.

23) Ως προς το κλείσιμο των εκτροφείων των γουνοφόρων ζώων για τις ανάγκες της γουνοποιίας αρνηθήκατε κάθε συζήτηση επί του θέματος. Θα θέλαμε παρόλα αυτά να σας επισημάνουμε ότι εκατομμύρια γουνοφόρα ζώα γδέρνονται και πολλές φορές ζωντανά για να κατασκευαστεί ένα άχρηστο προϊόν, μόνο και μόνο για λόγους ματαιοδοξίας και κέρδους. Αυτό είναι ένα θέμα που εγείρει μεγάλα ηθικά και συνειδησιακά διλήμματα και είναι καιρός πια η Πολιτεία να σταματήσει αυτό το έγκλημα γι’ αυτό και ζητάμε επανακαθορισμό της θέσης του υπουργείου σας. Σας επισυνάπτουμε τον Αυστριακό Νόμο (Συνημμένο 5) που απαγορεύει οριστικά την εκτροφή ζώων για τη γούνα τους. Εκτός από τα μεταφράσματα των νόμων σας επισυνάπτουμε και τον καθ’εαυτού αυστριακό νόμο όπως τον βρήκαμε στα Γερμανικά και στα Αγγλικά (Federal Act on the Protection of Animals,  Animal Protection Act – TSchG, Συνημμένο 6).

24) Άμεση λήψη μέτρων από την Πολιτεία  σχετικά με το παράνομο και εκτεταμένο εμπόριο ζώων και πτηνών στις υπαίθριες αγορές, όπως είναι του Σχιστού και της Ανατολικής Αττικής, κλπ. Να παρίσταται πάντα στις υπαίθριες αγορές αστυνομική ή άλλη εποπτική αρχή (Κτηνιατρική, Δημοτική Αστυνομία, Αστυνομία  κλπ) που να προβαίνει σε τακτικούς ελέγχους, μηνύσεις, επιβολή προστίμων και οριστική κατάσχεση ζώων.

25) Ο κάτοχος κατοικιδίου/ων να υποχρεούται: α) να δηλώνει το ζώο του στον φορέα που είναι αρμόδιος για την τήρηση των σχετικών αρχείων και να μεριμνά για την ηλεκτρονική σήμανση και την καταγραφή του (βλ. παραπάνω) μέσα σε προθεσμία οκτώ εβδομάδων από τη γέννησή του ή μέσα σε 1 μήνα από την καθ’ οιονδήποτε τρόπο απόκτησή του, β) να μεριμνά για την ευζωία και την ετήσια, τουλάχιστον, κτηνιατρική εξέτασή του, γ) να εφοδιάζεται με βιβλιάριο υγείας και με την προαναφερομένη κονκάρδα, δ) να μην το εγκαταλείπει και να μην το αφήνει μόνο του σε ερημικά μέρη, ε) να μεριμνά ώστε ο χώρος διαμονής του ζώου να είναι καθαρός, ευάερος και ευήλιος και, δ) να μην δένει το ζώο του, όπως προαναφέραμε.

26) Η κλοπή κάθε ζώου συντροφιάς, είτε είναι κυνηγόσκυλο είτε όχι, να τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών και με χρηματική ποινή από 1.000 έως 5.000 ευρώ.

27) Να καθοριστούν αυστηροί όροι και προϋποθέσεις για την νόμιμη λειτουργία κέντρων εκπαίδευσης σκύλων, καθώς και αυστηροί όροι και προϋποθέσεις για την απόκτηση σχετικής άδειας ασκήσεως του επαγγέλματος του εκπαιδευτή σκύλου. Να απαγορεύεται με αυστηρά πρόστιμα και ποινές κάθε χρήση βίας κατά την εκπαίδευση των σκύλων, η δε άσκηση βίας κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης να θεωρείται κακοποίηση ζώου και να εφαρμόζονται οι διατάξεις των  σχετικών νόμων. Προτείνουμε επίσης να δίνονται εξετάσεις για την απόκτηση άδειας εξασκήσεως του επαγγέλματος σε κρατική επιτροπή η οποία να αποτελείται από ειδικούς εκπαιδευτές σκύλων. Η αστυνομία, η πυροσβεστική και οι ειδικές δυνάμεις αντιμετώπισης επίγειων καταστροφών έχουν εξαίρετους και άριστα εκπαιδευμένους στο εξωτερικό αξιωματικούς-εκπαιδευτές, που με κάποια ρύθμιση θα μπορούσαν να πιστοποιούν την αξία, τις γνώσεις και τις ικανότητες των συμμετεχόντων στις εξετάσεις. Η εκπαίδευση να περιλαμβάνει θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα γενικής εκπαίδευσης, ψυχολογίας και συμπεριφοράς των ζώων και ό,τι άλλο κρίνεται απαραίτητο για την σωματική και ψυχική προστασία του ζώου κατά την εκπαίδευση.

28) Η άδεια λειτουργίας των ιδιωτικών ξενώνων ζώων να διέπεται από τις ίδιες διατάξεις περί δημιουργίας ενδιαιτημάτων ζώων (βλ. καταφύγια δημοτικά).

29) Να επιτρέπεται  η  μετακίνηση με όλα τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς των ζώων συντροφιάς μαζί με τον κάτοχό τους, αρκεί τα μεγαλόσωμα να φέρουν φίμωτρο ασφαλείας και τα μικρόσωμα να είναι μέσα σε ειδικό καλάθι μεταφοράς.

30) Σε περίπτωση που περισυλλέγονται ζώα τα οποία κατόπιν κτηνιατρικής εξέτασης χαρακτηρίζονται ως «επιθετικά» ή ότι πάσχουν από ανίατη ασθένεια που τους προκαλεί πόνο και αγωνία, καθώς και ζώα ανίκανα να αυτοσυντηρηθούν λόγω γήρατος ή αναπηρίας, να παρέχεται πρώτα η δυνατότητα στα ζωοφιλικά σωματεία να αναλάβουν την εποπτεία και την διαδικασία υιοθεσίας τους πριν την απόφαση για την ευθανασία των ανωτέρω περιγραφομένων περιπτώσεων. Ζώα που διαπιστώνεται από την κτηνιατρική εξέταση ότι είναι τραυματισμένα ή ότι πάσχουν από ιάσιμο νόσημα να υποβάλλονται στην κατάλληλη θεραπευτική αγωγή είτε από τους Δήμους, είτε από τα ζωοφιλικά σωματεία. 

Για να χαρακτηριστεί ως επικίνδυνο ένα ζώο να απαιτείται γραπτή γνωμάτευση νοσοκομειακού ιατρού για πρόκληση σωματικών βλαβών σε πολίτη. Το ζώο να απαγορεύεται να οδηγηθεί σε θανάτωση αν δεν υπάρξουν τα εξής: α) υποτροπή, αποδεικνυόμενη με τη γραπτή γνωμάτευση νοσοκομειακού ιατρού και β) σύμφωνη γραπτή γνώμη του ζωοφιλικού σωματείου ή ζωοφιλικής ομάδας της περιοχής. Σε περίπτωση δε δραστηριοποίησης περισσοτέρων σωματείων στην περιοχή, με την  σύμφωνη γραπτή γνώμη δύο τουλάχιστον εξ αυτών.

31) Αρμόδιοι για την περισυλλογή των αδέσποτων ζώων να είναι οι δήμοι και οι κοινότητες. Η περισυλλογή αυτή να μπορεί να πραγματοποιείται και από ζωοφιλικά σωματεία, εφόσον διαθέτουν την απαραίτητη υποδομή, ιδίως όταν οι Δήμοι δεν έχουν δημιουργήσει την ανάλογη υποδομή ή όταν η υποδομή αυτή δεν επαρκεί για να καλύψει τον υπερπληθυσμό των αδέσποτων ζώων. Να παρέχεται η δυνατότητα φιλοξενίας τους και από ομάδες εθελοντών, όταν οι χώροι των καταφυγίων είναι πλήρεις. Οι Δήμοι να υποχρεούνται αδιακρίτως να συνεργάζονται με όλα τα ζωοφιλικά σωματεία της κάθε περιοχής, τα οποία θα πρέπει να έχουν την δυνατότητα ενημέρωσης και εποπτείας στο έργο των Δήμων. Οι δήμοι και οι κοινότητες να επανδρώνουν τα συνεργεία περισυλλογής ζώων από άτομα κατάλληλα εκπαιδευμένα και έμπειρα στο θέμα αυτό. Κατά την διάρκεια δε της περισυλλογής των ζώων να απαγορεύεται αυστηρά η κακομεταχείρισή τους. 

Επιπλέον, τα συνεργεία περισυλλογής να καθοδηγούνται και να ελέγχονται από κτηνίατρο της Διεύθυνσης Κτηνιατρικής της αρμόδιας νομαρχιακής αυτοδιοίκησης. Οι Δήμοι να υποχρεούνται να διαθέτουν ειδικό όχημα-ασθενοφόρο για την μεταφορά τραυματισμένων αδέσποτων ζώων επί 24ώρου βάσεως που θα τα μεταφέρει στον κτηνίατρο.

32) Σε όλη την Ευρώπη απαγορεύεται δια νόμου ο ακρωτηριασμός της ουράς και των αυτιών των σκύλων για οποιοδήποτε λόγο (καλλωπισμός κλπ) εκτός αυτόν της ασθενείας. Επιβάλλονται δε ποινικές κυρώσεις στους παραβάτες. Προτείνουμε να θεσπιστεί και εθνικός νόμος για: α) την απαγόρευση του ακρωτηριασμού των ζώων, β) τον αποκλεισμό των ακρωτηριασμένων ζώων από τους διαγωνισμούς, γ) την απαγόρευση εισαγωγής των ακρωτηριασμένων ζώων και/ή την την κατάσχεσή τους,  δ) την επιβολή ποινικών κυρώσεων με πρόστιμο στους κτηνιάτρους που προβαίνουν σε τέτοιες «κτηνιατρικές» πράξεις, ε) την επιβολή ποινικών κυρώσεων με πρόστιμο στους ιδιοκτήτες των ακρωτηριασμένων ζώων, και ζ) την επιβολή προστίμου από την αστυνομία η οποία να δύναται να σταματήσει κάθε πολίτη που συνοδεύει σκύλο με ακρωτηριασμένα αυτιά και ουρά, να ζητάει στοιχεία του κτηνιάτρου και να προβαίνει σε αυτεπάγγελτη δίωξη. 

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, παρακαλούμε να μας υποδείξετε σε επιστολή σας σε ποια από τα ανωτέρω σημεία θα προβείτε σε αλλαγές, τροποποιήσεις ή προσθήκες της κείμενης νομοθεσίας και πότε. 

Επίσης όταν η επιτροπή του Υπουργείου σας ετοιμάσει τις προτάσεις και πριν αυτές κατατεθούν ως τροπολογία ή νομοσχέδιο, παρακαλούμε να κληθούν τα ζωοφιλικά σωματεία για να τις μελετήσουν και να τις εγκρίνουν. 

Κλείνοντας αισθανόμαστε την ανάγκη να εκφράσουμε για άλλη μια φορά την αγανάκτηση και τη δυσαρέσκειά μας για την μέχρι τώρα ολιγωρία της Πολιτείας στα καυτά αυτά θέματα που ταλαιπωρούν τόσο τα ζώα της χώρας, όσο και εμάς τους ευαισθητοποιημένους πολίτες. Πιστεύουμε ότι η Πολιτεία δεν μπορεί να αγνοεί πλέον το γεγονός ότι η ζωοφιλία στην Ελλάδα είναι μια νέα ανερχόμενη δύναμη που θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της προκειμένου να έχουν από δω και πέρα τα ζώα της χώρας μια καλύτερη τύχη, και πιο συγκεκριμένα μια ίση και δίκαιη αντιμετώπιση, που προάγει τον πολιτισμό στη χώρα, αλλά και τον τουρισμό που όλοι γνωρίζουμε πόσο πολύ τον έχει ανάγκη η οικονομία μας.

Για την Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή (107) Ζωοφιλικών Σωματείων

Νατάσα Μπομπολάκη
Ελένη Γερνά
Μαρία Χουστουλάκη
Μάριζα Χριστοδούλου


Κοιν/σεις: 
1_κ. Κάρολο Παπούλια, Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας
2_κ. Γεώργιο Παπανδρέου, Πρωθυπουργό της Ελλάδας
3_κ. Κώστα Σκανδαλίδη, Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων 
4_ Δ/νση ΚΑΦΕ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων 
5_Βουλευτές
6_Κόμματα
7_ΜΜΕ