H ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ (του Γιάννη Ζήση)
Τι είναι συνείδηση; Περιορίζεται μόνο στην μίμηση, στην επιθυμία και την ανάλυση; Είναι ένα αυτόματο; Είναι έρμαιο των αντανακλαστικών; Υπάρχουν άλλες όψεις της συνείδησης; Γιατί η απόσπαση διευρύνει τη συνείδηση; Απόσπαση από τι; Γιατί η αβλάβεια απελευθερώνει και δεν περιορίζει τη συνείδηση; Τι εμποδίζει το βίωμα της Ολότητας, της αρμονίας και της ομορφιάς;
Η συνείδηση αποτελεί την δυναμική ανταύγεια του Πνεύματος ή της Ουσιώδους, ακεραιοποιητικής και ταυτοποιητικής πραγματικότητας. Αποτελεί διάθλαση της εγγυοδοτικής και βουλητικής Οντολογικής, Υπερβατικής και Κοσμολογικής Θεότητας στην προοπτική της Υπερβατικής και Αναγεννητικής συνέχειας.
Αν δεν είναι αυτό δεν της μένει να ‘ναι τίποτε άλλο από μηδενιστική μηχανιστική διακύμανση στερημένη – νοηματικά και αναφορικά – της ταυτότητας. Συνεπώς είναι το πεδίο της Εργασίας για το Υπερβατικό, μόνο που αυτό οφείλει να συντελεσθεί με όρους στοχευμένης ενάργειας και εναρμόνισης σε συνάφεια και με το Λειτουργικό φυσικό πεδίο. Αυτό σημαίνει ότι προσεγγίζει το Υπερβατικό μέσα από την αναθεώρηση – την μετουσιωτική και μεταμορφωτική – του δεδομένου και υφισταμένου, μεγιστοποιώντας τα όρια του εφικτού και της εξέλιξης. Έτσι εξ’ άλλου λειτούργησε και η εξελικτική οργανισμική ταυτοποίηση, στην ίδια λογική της «προχώρησης» στην μεταφυσική οργανικότητα του Α.Ν. Ουάιτχεντ. Πρέπει δηλαδή αφ’ ενός να αντιληφθούμε ενορατικά την εσώτερη φύση και προοπτική της συνείδησης και αφ’ ετέρου αντίστοιχα την εσώτερη φύση και προοπτική του επιστητού της και να λειτουργήσουμε εξελικτικά. Αυτό το εγχείρημα στην ουσία είναι ενιαίο και δηλώνει μια ενοποιητικά διακρίνουσα αντίληψη και με ενορατική απόσπαση και αφαίρεση. Είναι η απόσπαση που επιφέρει υπερβατική ταύτιση και πρόθεση. Συνείδηση και αντίληψη του Όλου Η συνείδηση λειτουργεί ως διαμεσολαβητής στην σχέση πνεύματος και ύλης. Αυτή η διαμεσολάβηση δεν πρέπει να εξελιχθεί σαν αποκλειστική πύκνωση και αρνητική «απλοϊκά» τόσο προς την περιεκτική αραιότητα και απλότητα του Υπερβατικού ως προς την σκέψη μορφής και την μορφή σκέψης, όπως επίσης και ως προς την φυσιολογία της έμμορφης ζωής που υποβάλλεται βέβαια σε μια εξελικτική κάθαρση και διαύγαση αναγεννητική και εκφραστική για το πνεύμα. Τόσο η νοητική, όσο και η συναισθηματική πύκνωση της συνείδησης πρέπει να αποφευχθεί παρά το γεγονός ότι η πύκνωση αποτελεί ένα μέρος της δημιουργικής ανάπτυξης και της εξελικτικής προοπτικής. Η συμπληρωματικότητα, η υπερβατική εξισορρόπηση και αρμονία πρέπει να ελέγχουν τις διαδικασίες πύκνωσης – τόσο της συνείδησης, όσο και της φυσιολογικής οργάνωσης – σ’ όλα τα πεδία. Η συνείδηση χρειάζεται θεραπεία για να γίνει θεραπευτική δύναμη. Η συνείδηση στο πεδίο της φυσιολογικής δυναμικής της δεν έχει ουσιαστικά ερευνηθεί, καθώς δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμη ισχυρές και ποιοτικές όψεις της – πέραν της ψυχοκοινωνικής, αισθητηριακής και επιστημονοτεχνολογικής αναφοράς της και τις στερεότυπες, μιμητικές και αναπαραγωγικές παραστάσεις της ενταγμένες στο πλαίσιο απλοϊκών εννοιακών και επιγνωσιακών προσεγγίσεων. Συνείδηση και ολιστική επιστημονική έρευνα Η ολιστική έρευνα αρχίζει. Δεν αναιρεί την αναλυτική έρευνα, την συμπληρώνει και αυτό σημαίνει βέβαια και την υπέρβασή της γι’ όλους εκείνους που την θεωρούν «πλήρη και ικανή». Όπως όμως και να ‘χει το ζήτημα της συνείδησης στον τομέα της φυσιολογίας – και το οποίο θα επιλυθεί με χρόνο και ανοικτή έρευνα – υφίσταται το θέμα ότι η οργάνωση – σε ένα επίπεδο με νέες βάσεις – είναι εξαιρετικά και ολοκληρωτικά, αποτελεσματικά ουσιαστική σε δύο πεδία. Συνείδηση ως δικαίωμα απελευθέρωσης και ευθύνης Σίγουρα όμως παραμένει δικαίωμα η ανοικτή βιωματική προοπτική για καθένα ιδιαίτερα στην υπαρξιακή αντιμετώπιση που έχει θιγεί ώριμα από την εξελικτική αναζήτηση του ανθρώπου και της συνειδητότητας, καθώς μάλιστα αυτή είναι εξοπλισμένη με ψυχοβιολογικά και υπαρξιακά ένστικτα που έχουν το ιστορικό βάθος όλης της φύσης, της εξέλιξης και του πολιτισμού. Είναι υποχρέωσή μας αυτοί οι ανοιχτοί ορίζοντες για μια νέα συνειδητότητα να προσεγγισθούν στην βάση μιας σύνθεσης, αμοιβαίας αλληλεπίδρασης και συστημικής συνέπειας που βασίζεται παράλληλα στην μείζονα ελευθερία. Παραμένει η συνείδηση πάντα ως δικαίωμα αυτοβελτίωσης, επικοινωνίας και υπαρξιακής ικανοποίησης, υπό την ευθύνη της αναγνώρισης της ολότητας και της αβλαβούς συνεισφοράς και αμοιβαιότητας για την ολοκλήρωση της έκφρασης και της εξέλιξης της. Συνείδηση, πνεύμα και ομορφιά Στην επικοινωνία αυτού του πνευματικού ορίζοντα ενυπάρχουν πυκνότητες και αραιότητες μέσων, πεδίων, ποιοτήτων και περιεχομένων ποικίλες. |
Γιάννης Ζήσης, συγγραφέας |