ΔΑΠΑΝΕΣ, ΕΣΟΔΑ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ: ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΑΝΑΓKΕΣ
Αν ένας μελετητής δει, σε δυο διαφορετικές σελίδες, τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού του 2009, όπως αυτά είχαν ανακοινωθεί πέρυσι το Νοέμβριο του 2008 και τις εκτιμήσεις, του Νοεμβρίου του 2009 για τον ίδιο προϋπολογισμό, εύλογα θα οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι έχει μάλλον στα χέρια του δύο προϋπολογισμούς δύο διαφορετικών κρατών και όχι τον ‘προϋπολογισμό’ και τις ‘εκτιμήσεις’ για τα έσοδα, δαπάνες και ελλείμματα που αναφέρονται σε ένα και μοναδικό κράτος.
Οι πρωτόγνωρες αποκλίσεις, με αιχμή του δόρατος το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης (που από το 2% του ΑΕΠ, όπως είχε προϋπολογισθεί το Νοέμβριο του 2008, εκτινάχθηκε στο 12,7%, όπως εκτιμάται το Νοέμβριο του 2009) τόσο στο στον τακτικό προϋπολογισμό, όσο και στο πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων –που δεν έχουν την παραμικρή ομοιότητα ακόμη και με τους αναθεωρημένους προϋπολογισμούς της απογραφής μετά το 2005 – εύλογα θεωρούνται η βασική τροχοπέδη για τη διαμόρφωση της πολιτικής του 2010.
Α) Ο βαθμός της αξιοπιστίας της Ελλάδας έχει φθάσει στο ναδίρ με δυσμενέστατες επιπτώσεις σε όλο το εύρος της οικονομίας. Β) Το οικονομικό επιτελείο της προηγούμενης κυβέρνησης δεν είχε είτε την ικανότητα να διαβλέψει τις πραγματικές εξελίξεις είτε υπόκρυπτε τις εξελίξεις αυτές ενόψει των πρόωρων εκλογών. Η δεύτερη προσέγγιση θα μπορούσε κάλλιστα να ερμηνεύσει και τις πραγματικές αιτίες προκήρυξης των εκλογών του Οκτωβρίου του 2009. Γ) τα προαναφερθέντα θέτουν εύλογα διάφορα ερωτήματα αναφορικά με τον τρόπο εκπόνησης του ΠΣΑ ή άλλων σχετικών εκτιμήσεων του προϋπολογισμού. Εδώ προτείνονται τα εξής: Ο προϋπολογισμός του 2010 εκ των πραγμάτων κινείται στο σύνολο των περιορισμών του προϋπολογισμού του 2009. Ως προς την υγεία, σύμφωνα με στοιχεία που ανακοινώθηκαν στο 35ο ετήσιο πανελλήνιο ιατρικό συνέδριο, οι δαπάνες των νοικοκυριών για υπηρεσίες υγείας απορροφούν κατά τα τελευταία χρόνια ποσοστό μεγαλύτερο του 7% των μηνιαίων δαπανών. Η χώρα μας έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιωτικής δαπάνης για την υγείας στην Ευρώπη και ένα από το υψηλότερα του ΟΟΣΑ (σταθερά πάνω από το 40% των συνολικών δαπανών για την υγεία καλύπτονται από τους ιδιώτες). Ως προς την παιδεία, οι εν λόγω δαπάνες ως ποσοστό του ΑΕΠ κατέχουν την προτελευταία θέση στην ΕΕ. Αν και οι δύο αυτοί προϋπολογισμοί προσκρούουν στο έλλειμμα του 12,7% της γενικής κυβέρνησης, η αύξηση των οτιδήποτε δαπανών τους, (ακολουθούμενη από δείκτες απόδοσης και από νέους μηχανισμούς εποπτείας) είναι επιβεβλημένη, λόγω του χαμηλού τους επιπέδου, που θίγει κατά κύριο λόγο τα χαμηλά εισοδήματα.
ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ, ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ, ΑΝΕΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΣΠΑ Το δημόσιο χρέος θεωρείται από πολλούς – και όχι αδίκως – ως το σημαντικότερο πρόβλημα της χώρας. Αν στο επίκεντρο μιας συζήτησης βρίσκονται μόνο τα οικονομικά δεδομένα της Ελλάδας, με τη στενή έννοια του όρου, εμείς θα υποστηρίζαμε ότι η πιο ανησυχητική εξέλιξη εντοπίζεται στο ισοζύγιο εκείνο που σκιαγραφεί τις εμπορικές μας σχέσεις με το εξωτερικό σε αγαθά και υπηρεσίες, το ονομαζόμενο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και ακολούθως στο χρέος και το δημοσιονομικό έλλειμμα. Οι δυσμενείς αυτές εξελίξεις, που αντανακλώνται στο χαμηλό βαθμός ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομικής, συνοδεύεται και από άλλες, που επηρεάζουν το οικονομικό περιβάλλον της χώρας. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της «Διεθνούς Διαφάνειας» η χώρας μας κατέλαβε, σύμφωνα με το δείκτη διαφθοράς που χρησιμοποιεί η οργάνωση αυτή, την 71η θέση το 2009 από την 57η θέση το 2008 (σε σύνολο 180 κρατών), όταν το 2004 κατελάμβανε την 47η θέση, σε σύνολο 145 κρατών. Οι ανωτέρω δυσμενείς εξελίξεις αντανακλώνται και στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας, μέσω της μείωσης του μεριδίου της εγχώριας παραγωγής στο διεθνές εμπόριο. Είμαστε η μόνη χώρα στην ΕΕ των 27 με τόσο μεγάλο έλλειμμα στις τρέχουσες συναλλαγές μας εξ΄ αιτίας των υψηλών εισαγωγών, γεγονός που αντανακλά την αποσάθρωση του βιομηχανικού ιστού της χώρας. Ευτυχώς ο τουρισμός και η ναυτιλία, αντισταθμίζουν εν μέρει το τεράστιο αυτό έλλειμμα.
Στις 31-12-2004 οι απασχολούμενοι στο δημόσιο όλων των κατηγοριών ανερχόταν σε 463.815 χιλιάδες άτομα. Στις 30/6/2008 ο αριθμός αυτός ανήλθε σε 506.680(!!!) άτομα, σύμφωνα με τα στοιχεία των εισηγητικών εκθέσεων προϋπολογισμού, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις το αριθμός αυτός ξεπέρασε τις 700.000 το 2009. Η αύξηση αυτή μόλις σε 2,5 χρόνια, δεν έχει την παραμικρή σχέση με την επέκταση του κράτους πρόνοια όταν ο αριθμός του νοσηλευτικού προσωπικού από 93.681 άτομα ανήλθε σε 100.952 καταγράφοντας μια πενιχρή αύξηση της τάξης των 7.271 ατόμων κατά την εξεταζόμενη περίοδο.
Ακούγεται συχνά ότι υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις στο Δημόσιο. Η ερώτηση που προκύπτει είναι η ακόλουθη: O προσδιορισμός αυτών των θέσεων έχει γίνει βάσει των οργανογραμμάτων ποιας περιόδου; Αν τα οργανογράμματα που προσδιορίζουν τις θέσεις απασχόλησης ανά φορέα του Δημοσίου είναι της περιόδου του 1980-90 (όπως και είναι) τότε εν πολλοίς είναι ξεπερασμένα καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις και την ενσωμάτωση τους στους χώρους εργασίας των γραφείων. ΑΠΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΣΗ Αποτελεί πρωτόγνωρο φαινόμενο το γεγονός ότι ο εκσυγχρονισμός του Δημόσιου τομέα με πανάκριβο εξοπλισμό συνοδεύεται με την εντυπωσιακή διόγκωση των ατόμων που απασχολούνται εκεί. Η διόγκωση των προσλήψεων στο Δημόσιο μπορεί εύκολα να ερμηνεύσει την πολυδιαφημιζόμενη μείωση της ανεργίας στη χώρα, σε μια περίοδο όπου ένας σημαντικός αριθμός μεγάλων βιομηχανικών μονάδων (όπως της Ideal, Siemens τηλεβιομηχανική, Χημικές βιομηχανίες Βορείου Ελλάδος, Βιαμύλ κ.ά) έκλεισε. Το κλείσιμο μεγάλων παραγωγικών μονάδων δεν προκαλεί μόνο ένα κύμα ανεργίας, αλλά οδηγεί στη διόγκωση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου είτε μέσω της μείωσης των εξαγωγών, είτε μέσω της υποκατάστασης της εγχώριας παραγωγής από εισαγωγές. Κύριοι αποδέκτες κερδών αυτής της αλλαγής είναι οι μεγαλοεισαγωγείς της χώρας κάθε μορφής προέλευσης.
ΠΕΡΙ GOLDEN BOYS ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΑΜΟΙΒΩΝ ΤΟΥΣ Οι αμοιβές των Ελλήνων golden boys (που αφορούν κυρίως μόνο άτομα που απασχολούνται στο Δημόσιο εν γένει), έστω και αργά, βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης, μετά τα όσα ανακοινώνονται και που δε διαψεύδονται από την προηγούμενη κυβέρνηση!.
Προτείνεται λοιπόν ο ακόλουθος γενικός κανόνας: Οι αποδοχές τους θα είναι συνάρτηση του έργου που παράγουν κάθε έτος, το οποίο λοιπόν θα μετρείται. Από την άλλη, οι αποδοχές αυτές να σχετίζονται με τις αντίστοιχες αποδοχές που ελάμβαναν κατά την αμέσως προηγούμενη θέση που κατείχαν. |
|
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την πρόσφατη εμπειρία θεωρούνται ότι ανήκουν στην κατηγορία των golden boys: |
ΔΑΠΑΝΕΣ ΚΑΙ ΦΟΡΟΙ ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ Προσανατολισμοί των δημοσίων δαπανών υπέρ της στήριξης των οικονομικά αδυνάτων και της αναδιάταξης των δαπανών υπέρ της εκπλήρωσης κοινωνικών (πρόσθετες δαπάνες για την υγεία και την παιδεία) θεωρούνται αναγκαίοι. Δεδομένου του δημοσιονομικού ελλείμματος απαιτείται όμως μια άλλη κουλτούρα ως προς το σκέλος των δαπανών. Εκτός από το συμμάζεμα των ανούσιων δαπανών, το εκμηδενισμό της σπατάλης, το δραστικού περιορισμού των υψηλών μισθών των golden boys του Δημοσίου – με ελάχιστη παραγωγή– απαιτείται η εισαγωγή ενός αποτελεσματικού φοροεισπρακτικού μηχανισμό με επιλεκτικό όμως χαρακτήρα. Στα θέματα αυτά η συμβολή του Οικονομικού Επιμελητηρίου, μπορεί να είναι σημαντική.
α) Να αγοραστούν αυτά τα είδη από μια αγορά της ΕΕ, οπότε ο ελεγκτικός μηχανισμός του κράτους δεν θα λειτουργήσει με τον προβλεπόμενο τρόπο. β) Να αγοραστούν με τη βοήθεια ενός εικονικού τιμολογίου από το εσωτερικό, όπου θα διαφαίνεται μια χαμηλότερη της πραγματικής τιμής. γ) Να αγοραστούν χωρίς τιμολόγιο. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ Οι κρατικές προμήθειες στο σύνολό τους (Κεντρική Διοίκηση, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και ΔΕΚΟ) αντιπροσωπεύουν το 14-18% του ΑΕΠ των κρατών μελών της ΕΕ. Μια χρηστή διαχείριση του δημοσίου χρήματος, με τη βοήθεια σύγχρονων συστημάτων προμηθειών, μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση σημαντικών πόρων και υπό προϋποθέσεις, στην τόνωση της εγχώριας παραγωγής. Σύμφωνα με υπολογισμούς της Επιτροπής η εξοικονόμηση αυτή μπορεί να είναι της τάξης του 25%. Δεν έχει δοθεί η δέουσα προσοχή μέχρι σήμερα σε νέα συστήματα προμηθειών, ενώ από το 2004 και μετά, με τις νέες Οδηγίες της ΕΕ (17/2004 και 18/2004) νέες σύγχρονες μέθοδοι, μπορούσαν να οδηγήσουν στους προαναφερθέντες στόχους.
Οι αποτελεσματικές πολιτικές των προμηθειών του Δημοσίου οδηγούν στην εξοικονόμηση πόρων, στην αγορά προϊόντων υψηλής ποιότητας και κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής. Ένα σύνολο μέτρων και πρακτικών μπορούν να συμβάλλουν στην εκπλήρωση των ανωτέρω. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ Η νέα οικονομική πολιτική, μπορεί ν’ αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της εποχής με δυο σειρές μέτρων. Η πρώτη, αφορά στη στρατηγική μεγέθυνσης της Ελληνικής οικονομίας και η δεύτερη στη ορθολογική διαχείριση των περιορισμένων εσόδων του προϋπολογισμού. Αν εκλείψει μια σειρά μέτρων από τα δυο προαναφερθέντα, τότε η επιτυχία της οικονομικής πολιτικής θα δοκιμαστεί σοβαρά. Κύριες συνιστώσες μιας στρατηγικής μεγέθυνσής της οικονομίας είναι: η προσέκλυση ξένων επενδύσεων με την ανάπτυξη ταυτόχρονα μιας εξαγωγικής πολιτικής, ενταγμένη στο πλαίσιο μιας πολιτικής υπέρ των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) που θα δώσει διέξοδο στην εγχώρια παραγωγή προς: Α) τις αγορές που πλήττονται λιγότερο από την κρίση σε σχέση με τη δική μας (του βιομηχανικού κόσμου) Β) τις νέες αγορές της ευρύτερης περιοχής μας (Βαλκάνια, Παραευξείνιες χώρες και Αραβικές). Μόνο έτσι θ’ αυξηθεί θεαματικά η πίττα της παραγωγής, απαραίτητη προϋπόθεση για την εισροή πόρων και πλούτου ικανών να οδηγήσουν στην εγκαθίδρυση ενός κοινωνικού κράτους. Δημήτρης Βαρδάς, Ευχαριστούμε την ιστοσελίδα της εκπομπής «Ανιχνεύσεις» για την παραχώρηση του άρθρου |
16 Δεκεμβρίου 2009 |