1

Η «ΠΡΑΣΙΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ» ΥΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ

Μερικές από τις πιο διάσημες μάρκες παπουτσιών όπως η  Adidas, η Clarks, η Nike και η Timberland απαίτησαν ένα άμεσο μορατόριουμ της καταστροφής των δασών του Αμαζονίου από τις Βραζιλιάνικες εταιρείες που τους προμηθεύουν δέρματα.
Αυτή ήταν μια πρώτη κίνηση μετά την αποκάλυψη μιας μυστικής τριετούς έρευνας που είχε κάνει η Greenpeace τον Ιούνιο, η οποία αποκάλυπτε ότι προϊόντα δέρματος και βοδινού κρέατος που πουλιούνται στη Βρετανία προέρχονταν από φάρμες κτηνοτρόφων που εμπλέκονται σε παράνομη εκχέρσωση δασών  στον Αμαζόνιο.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος της Βραζιλίας χαιρέτησε αυτήν την κίνηση, που μαζί με την κυβερνητική πίεση έχει στόχο να σταματήσει τα περιβαλλοντικά εγκλήματα που γίνονται εις βάρος των δασών του Αμαζονίου. Τώρα απομένει από τη βρετανική βιομηχανία κρέατος και τροφίμων να λάβει παρόμοια θέση.

Αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη απειλή για τα δάση του Αμαζονίου, από τα οποία ήδη από το 1970 έχει χαθεί το 1/5,  είναι οι κτηνοτροφικές φάρμες. Οι φάρμες υπολογίζεται ότι ευθύνονται για το 65-75 % της εκχέρσωσης των δασών, και είναι και η δραστηριότητα που αντιτίθεται περισσότερο σε κάθε προσπάθεια αλλαγής της κατάστασης. Όπως εκτιμάται επίσης η καταστροφή των τροπικών δασών παράγει το 17% των παγκοσμίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, περισσότερο από το παγκόσμιο σύστημα μεταφορών. Στο μεταξύ κάποιοι μεγάλοι προμηθευτές δέρματος από τη Βραζιλία συναινούν στην απαίτηση των μεγάλων εταιρειών υπόδησης για «νόμιμες φάρμες» κάνοντας την ανάγκη φιλότιμο, αφού  αντιμετωπίζουν με τη σειρά τους τον κίνδυνο της μείωσης πωλήσεων.

Η αλυσίδα προμήθειας βοδινού κρέατος και δερμάτων «ξεπλένει» προϊόντα από εκατοντάδες παράνομες φάρμες μαζί με τις νόμιμες, όπως δείχνει η έρευνα της Greenpeace, κάνοντας αδύνατο το διαχωρισμό τους, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διαπιστωθεί η προέλευση τέτοιων προϊόντων που κυκλοφορούν από μεγάλες εταιρείες τροφίμων ή υπόδησης σε Ευρώπη και Αμερική.

Από την πλευρά τους οι εταιρείες – προμηθευτές τέτοιων προϊόντων «ανησυχούν» για την πιθανή ανεργία που μπορεί να προκληθεί στον πληθυσμό του Αμαζονίου και διαβεβαιώνουν ότι θα συμβάλλουν στην απαγόρευση διακίνησης προϊόντων από παράνομες φάρμες.

Πάντως οι μεγάλες εταιρείες υπόδησης υπό το καθεστώς του μορατόριουμ θα αρνούνται να αγοράσουν δέρματα από φάρμες που εκχέρσωσαν δάση, είτε αυτό έγινε νόμιμα είτε όχι. Το μορατόριουμ αυτό θα επεκταθεί χρονικά αν δε συσταθεί ένα σύστημα πιστοποίησης της προέλευσης των προϊόντων μέσα στο επόμενο έτος.

Μπροστά στα μάτια των καταναλωτών οι μεγάλες εταιρείες παπουτσιών, όπως η Clarks, η  Timberland, και η Adidas λένε ότι θα ζητούν γραπτώς την πιστοποίηση προέλευσης δερμάτων από φάρμες που δεν εκχέρσωσαν δάση πρόσφατα, ότι ευχαριστούν την Greenpeace για την αποκάλυψη προβλημάτων «θαμμένων» μέσα στην αλυσίδα προμηθειών δέρματος και τέλος ότι δουλεύοντας σε συνεργασία μεταξύ τους  θα διασφαλίσουν μια βιώσιμη μέθοδο για την εκχέρσωση των δασών του Αμαζονίου.

Εμείς να υποθέσουμε ότι,  λόγω υπερβολικής αθωότητας,  δεν ήξεραν μέχρι τώρα την πραγματικότητα, ή ότι δεν είχαν αντιληφθεί ότι η παραγωγή τους συνδυάζεται με την οικολογική καταστροφή, και ότι η δύναμη του ενημερωμένου καταναλωτή μπορεί να πετύχει πολλά υπέρ του ηθικού εμπορίου και της προστασίας των οικοσυστημάτων.

Πηγή: guardian.co.uk

Σαρηνάκης Δημήτρης, Μέλος της ΜΚΟ ΣΟΛΩΝ
ds@solon.org.gr