ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ, ΣΥΝΘΕΣΗ & ΣΧΕΔΙΟ ΙΔΕΩΝ

Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΚΡΑΤΩΝ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ (του Γιάννη Ζήση)

aig lobby at 70 pine street - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

aig lobby at 70 pine street - Σόλων ΜΚΟ

   Οι αμοιβές των τεχνοκρατών της καταστροφής συνεχίζουν να παραμένουν και καθιστούν την οικονομική κρίση ανεπαρκή παράγοντα και το πεδίο των αποτελεσμάτων ως καθαρό πεδίο αγοράς ανεπαρκές απέναντι στην εξουσία των τεχνοκρατών
        Αναδεικνύει την αδράνεια του ιδιωτικού συστήματοςμέσα στην αδράνεια της αγοράς και την υστέρηση της στο να λειτουργήσει με όρους εφαρμογής συμβολαίων όταν τα αποτελέσματα είναι απαισιόδοξα και αρνητικά. Η αγορά δηλαδή λειτουργεί με όρους αισιοδοξίας ενισχυτικά ενώ στην κρίση είναι πλήρως ανεπαρκής ακόμη και για την τιμωρία των υπευθύνων της.

 

        Ούτε μια σκέψη δεν έχουμε δει από τους θεωρητικούς του νεοφιλελευθερισμού και από τους πολιτικούς του, από τους επίδοξους δημαγωγούς,  για αυτή την αποτυχία της αγοράς σε σχέση (για να μην κάνουμε κατάχρηση του όρου «Golden Boys») με την τεχνοδομή, με τους τεχνοκράτες, με τους managers.

         Αποκαλύπτεται ότι η αγορά αδυνατεί να λειτουργήσει απέναντι στους managers. Οι  managers λειτουργούν σαν ένα ισχυρό και κυρίαρχο ναρκισσιστικό σώμα, όπως έτι περισσότερο λειτουργούν οι επιχειρήσεις απέναντι στην κοινωνία και τους ανθρώπους που αποτελούν έναν από τους παράγοντες της αγοράς, που αποτελούν τον καταναλωτή και τον τροφοδότη στην εργασία. 
       Είναι σαφής αυτή η ατέλεια της αγοράς. Είναι φανερή η στρέβλωση της, η νεοπλασματικότητα της. Γιατί δεν υπάρχει μια ειλικρινής έκφραση από τους θεωρητικούς του φιλελευθερισμού και του νεοφιλελευθερισμού όπως και από τους πολιτικούς δεν φαίνεται καμία θεσμική ισχύς να τιθασεύσει αυτή την νεοπλασία;

        Γιατί οι  managers δεν χρεώνονται τα αποτελέσματα της καταστροφής όπως και οι μέτοχοι; Αφού αυτοί είναι οι δράστες. Γιατί είναι τόσο αδύναμη η αγορά στο να αντιστοιχίσει αποτελέσματα και αίτια;  Γιατί; Όσο δεν μπορούν να απαντήσουν σε αυτό, τόσο πρέπει να στερούνται αξιοπιστίας στον λόγο και στην θέση και στην ισχύ της θέσης με την οποία περιβάλλονται αυτοί που δεν απαντούν σε αυτό το θέμα.

 

      Με αντίστοιχο τρόπο βέβαια και στον τομέα του περιβάλλοντος μπορεί να πει κανείς ότι είναι εσφαλμένη η λογική της αγοράς σαν παράγοντα εξομάλυνσης και ενσωμάτωσης του περιβαλλοντικού κόστους όταν ισχυριζόμαστε ότι είναι επαρκής ο κανόνας «ο ρυπαίνων πληρώνει». Έχει καταντήσει να είναι ένα ανόητο απόφθεγμα αυτό, στο οποίο βέβαια πρέπει να πούμε ότι παγιδεύτηκαν και μερικές οικολογικές οργανώσεις.

        Εδώ είναι φανερό ότι χρειάζεται μια αναδόμηση όλης της συστημικής νοοτροπίας της οικονομίας και της πολιτικής. Δεν επαρκεί να βάλουμε μια συμπληρωματική και μάλιστα καταστρατηγούμενη εν τω γεννάσθαι διάταξη.
       Το περιβάλλον δεν μπορεί να διασωθεί έτσι. Παράλληλα βέβαια είναι ακόμη πιο βαριά η αδυναμία της αγοράς να θεραπεύσει τα ζητήματα που προκύπτουν από την αυξημένη ζήτηση, την οποία στο τέλος θα την χρεωθούν αυτοί που είναι φορείς της και όχι αυτοί που την κατασκευάζουν όπως πχ μέσω της διαφήμισης δηλαδή οι παραγωγοί. Αδυνατεί η αγορά να ενσωματώσει μια λογική αειφορικής λιτότητας.

        Η κρίση της αγοράς είναι πολύπλευρη και αποκαλύπτεται τώρα. Υπάρχει όμως αυτή την στιγμή το υποκείμενο εκείνο που να συλλάβει και να δει τα αδύνατα σημεία της; Να δει τις στρεβλώσεις πχ στην τριπολικότητα ζήτηση-απασχόληση-ανάπτυξη και να δει τα ζητήματα που προκύπτουν από την κατεύθυνση της ανάπτυξης και της ζήτησης; Να δει επίσης τα ζητήματα που προκύπτουν από την αδυναμία εναρμόνισης των  managers και των μετόχων στον κύκλο της αγοράς; Υπάρχει λοιπόν αυτό το υποκείμενο για να λειτουργήσει αναστοχαστικά στην θέσμιση του συστήματος;


7 Απριλίου 2009

Γιάννης Ζήσης, Δημοσιογράφος-Συγγραφέας
Μέλος της ΜΚΟ Σόλων

Σχετικά άρθρα