ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ & ΜΕΛΕΤΕΣ

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΤΙΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΡΥΠΩΝ

tanker - Σόλων ΜΚΟ
image_pdfimage_print

tanker - Σόλων ΜΚΟΠρωτοπορεί για άλλη μια φορά η Ελλάδα στις αντιπεριβαλλοντικές πολιτικές και αυτή την φορά μάλιστα έχει την «τιμητική» της στα πρώτα θέματα  εφημερίδων και ιστοσελίδων της διεθνούς ειδησεογραφίας, καθώς το θέμα αφορά την –πρώτη στον κόσμο- ελληνική ναυτιλία.
         Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα μέτρα για μείωση των εκπομπών του άνθρακα θα πρέπει να εφαρμοστούν σε εθελοντική βάση, σε μάκρος χρόνου και να καταστούν αναγκαία μόνο όταν επανεξεταστεί η κατάσταση και εφόσον κριθεί απαραίτητο!

Τα συμπεράσματα ανακοινώθηκαν από το υπουργείο, μετά από συνάντηση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Τζωάννου με υψηλόβαθμη κινεζική αντιπροσωπεία της οποίας προίστατο ο επικεφαλής του κινεζικού Νηογνώμονα Λι Κεγιούν.

         Η Ευρωπαϊκή Ένωση και πολλά άλλα κράτη στον πλανήτη πιέζουν τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International Maritime Organization-ΙΜΟ) προκειμένου να προχωρήσει στην λήψη δεσμευτικών μέτρων με σκοπό τον περιορισμό των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα από την παγκόσμια ναυσιπλοΐα.

          Από την άλλη πλευρά η ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία, έχει ακόμα τη δυνατότητα να υπεκφεύγει των όποιων δεσμευτικών μέτρων, καθώς οι προερχόμενοι από τις θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές ρύποι δεν περιλαμβάνονται στο Πρωτόκολλο του Κιότο, το οποίο λήγει το 2012.          
        Εκμεταλλευόμενοι αυτή την παράμετρο, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και οι Έλληνες πλοιοκτήτες -κάτοχοι του μεγαλύτερου σε χωρητικότητα στόλου στον κόσμο- σε πλήρη σύμπνοια, προσπαθούν να παραμείνουν αδέσμευτοι από τα οποιαδήποτε δεσμευτικά μέτρα, προωθώντας τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες και τα κέρδη τους πάνω από οποιαδήποτε φιλική –ή έστω ουδέτερη- προς το περιβάλλον δραστηριότητα.

         Επιπλέον η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών πρόσφατα διακήρυττε ότι οι προερχόμενες από τη ναυσιπλοΐα εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι πολύ μικρές. Προφανώς αγνοούσαν όλες τις πρόσφατες επιστημονικές έρευνες, που εδώ και έξι τουλάχιστον χρόνια κάνουν λόγο για τη «διπλάσια» ή και την «τριπλάσια» ρύπανση που προκαλούν οι θαλάσσιες μεταφορές από αυτήν που αρχικά εκτιμούνταν. Επιπλέον είχε τονιστεί ότι  οι εκπομπές των πλοίων «συντελούν στην “ψύξη” του κλίματος και όχι στη θέρμανσή του», παρά το γεγονός ότι αυτά δεν έχουν εναλλακτική μορφή ενέργειας πλην του πετρελαίου και των παραγώγων του.

         Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας συμπορεύεται επίσης και με την άρνηση των εφοπλιστών για ένταξη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών από το 2013, παρά το γεγονός ότι οι θαλάσσιες μεταφορές προκαλούν  πολύ μεγαλύτερες εκπομπές από τις αντίστοιχες αεροπορικές οι οποίες έχουν ενταχθεί στο Σύστημα.

         Ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος υπολογιζόταν στα τέλη του 2008 σε περίπου 70.000 πλοία. Το 90% των παγκόσμιων εμπορευμάτων διακινείται μέσω θαλάσσης, με την τάση μάλιστα να είναι σταθερά αυξητική. Πολλές ανεξάρτητες μεταξύ τους έρευνες προβλέπουν αύξηση των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές της τάξεως του 75% τα επόμενα 15 με 20 χρόνια 

        Αξίζει να σημειωθεί ότι τα συμπεράσματα του υπουργείου έρχονται την ίδια ακριβώς ημέρα που μια νέα έρευνα καταδεικνύει ότι η τοξικότητα των θαλασσών έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο ώστε να απειλεί άμεσα με αφανισμό μεγάλο ποσοστό της θαλάσσιας χλωρίδας και πανίδας

        Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα των Ηνωμένων Εθνών μία από τις κύριες αιτίες που προκαλούν την τοξικότητα στους ωκεανούς είναι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αιθάλης και θείου που προκαλούν τα πλοία.   

Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση του Υπουργείου

(Πηγές: Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Reuters, Guardian, BBC)

11 Μαρτίου 2009

Άρης Καπαράκης
Συνεργάτης της ΜΚΟ Σόλων

Σχετικά άρθρα