1

ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΚΟΣΜΙΔΟΥ – Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

H σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και πρόεδρος της διακρατικής εταιρίας “Σύνθεση – ο κύκλος των εφευρετικών εκπαιδευτικών”, Χρυσούλα Κοσμίδου, δίνει συνέντευξη στον Γιάννη Ζήση στον τηλεοπτικό σταθμό Star Κεντρικής Ελλάδας με θέμα τη σημασία της παιδείας για την Ελλάδα και τον κόσμο.

Στο άκουσμα της λέξης “συμβουλευτική” δημιουργείται ο συνειρμός οτι αυτή, ως διαδικασία, περιγράφει μια κατάσταση στην οποία κάποιος δίνει συμβουλές και νουθεσίες σε έναν άλλο που βρίσκεται σε αδυναμία. Στην πραγματικότητα όμως η συμβουλευτική έχει να κάνει με μια πορεία “αυτογνωσίας και προσωπικής ανάπτυξης”.


Η σημασία της για την οικονομική  και πολιτισμική ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει γίνει τόσο ξεκάθαρα αντιληπτή ώστε στο λεγόμενο ΕΣΠΑ (4ο ΚΠΣ) προβλέπεται η επέκτασή της. Η αυτογνωσία στην οποία δίνει έμφαση η συμβουλευτική είναι μια “δύσκολη υπόθεση μακριάς διάρκειας”. Είναι πλέον φανερό ότι για τους σχεδιασμούς της Ε.Ε η “οικονομίστικη προσέγγιση” της ανάπτυξης αποτελεί αναχρονισμό και ότι καταβάλλεται προσπάθεια να δοθεί πλέον έμφαση στον άνθρωπο, στην αναγνώριση των κλήσεων, των αναζητήσεων και των απαιτήσεων αυτοβελτίωσής του.

Η εργασία ενός ανθρώπου σε αντικείμενα που πάντα τον απασχολούσαν ενδόμυχα και που του παρέχουν ένα πεδίο μάθησης και δημιουργίας, δεν μπορεί παρά να είναι υψηλής παραγωγικότητας και ποιότητας μέσα σε ένα ψυχισμό ολοκλήρωσης. Η λήψη μιας ορθής απόφασης, για κάθε πρόβλημα, ατομικό, πολιτικό, οικονομικό κλπ, απαιτεί τόσο την “αυτογνωσία όσο και την κοινωνιογνωσία”, και σε αυτά προσφέρει την δική της συμβολή η συμβουλευτική.

Όσον αφορά στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ένα φορέα που θα μπορούσαμε να πούμε ότι αφορά τη “βαριά βιομηχανία του πολιτισμού”, αντιμετωπίζεται συχνά από τους πολίτες η τα ΜΜΕ με μηδενιστικό και επικριτικό πνεύμα, για λάθη που οπωσδήποτε όπως παντού στη ζωή, είναι δύσκολο να τα μηδενίσει, αλλά από την άλλη εύκολο να τα διορθώσει. Αυτή η επίκριση φέρνει σε δύσκολη ψυχολογική θέση τους συγκριτικά χαμηλόμισθους δημιουργικούς παράγοντες  του Ινστιτούτου που συχνά εργάζονται σε συνθήκες πίεσης χρόνου και έλλειψης προσωπικού επωμιζόμενοι δυσανάλογο φορτίο ευθύνης.  

Ένα ερώτημα που απασχολεί όσους παρακολουθούν το “βεβαρημένο παγκόσμιο φορτίο” είναι το κατά πόσο οι πολίτες του κόσμου διαθέτουν την  απαραίτητη δομή και λειτουργία που θα τους επιτρέψει να κάνουν την φωνή τους διαπεραστική διαμέσου μιας ατμόσφαιρας που χαρακτηρίζεται από την έλλειψης κατανόησης μεταξύ Ανατολής και Δύσης, τον πληροφοριακό θόρυβο και από μια πληροφόρηση που  “δίνει έμφαση” σε ότι συμφέρει συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα. Θετική συμβολή στην κάλυψη  αυτής της ανάγκης των πολιτών του κόσμου για εργαλεία σύνθεσης και κατανόησης, αποτελεί το έργο του ψυχολόγου Ρομπέρτο Ασατζιόλι, του ιδρυτή της “ψυχοσύνθεσης”. 

Στον τομέα της ψυχολογίας, συνθέτει όλες τις σχολές σκέψεις με ένα λειτουργικό και συμπληρωματικό τρόπο συμβάλλοντας στον τερματισμό του ακαδημαϊκού ψυχολογικού πολέμου των χαρακωμάτων και των διαλόγων κωφών. Το εγχείρημα της “οργανικής σύνθεσης των αφετηριών σύνθεσης” της παιδείας, της πολιτικής της οικονομίας  της επιστήμης κλπ με ένα λειτουργικό τρόπο είναι πολύ δύσκολο και παραμένει μια μεγάλη πρόκληση και καταγεγραμμένη ανάγκη για την διαμόρφωση μιας συνετής συμπονετικής ισχυρής φωνής για ένα οικονομικά δίκαιο, ελεύθερο, ειρηνικό πολιτισμό κατανόησης, απέναντι στην μονόπλευρη ανάπτυξη που διαμορφώνεται κάτω από τις πιέσεις της στρεβλούς παγκοσμιοποιημένης και δικτυωμένης οικονομικής ισχύος. 


Σχολιασμός: Αλέξανδρος Μπέλεσης
Μέλος της ΜΚΟ Σόλων


12 Φεβρουαρίου 2009