1

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΑ ΥΛΙΚΑ (του Αλέξανδρου Μπέλεση)

Η ανακύκλωση ενός τόνου εφημερίδων διακόπτει την απελευθέρωση 2,5 τόνων διοξείδιου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα και εξοικονομεί 17 δέντρα, τρεις κυβικές γιάρδες (2 295 m3) χώρου ταφής και αρκετή ενέργεια για τη θέρμανση μιας μεσαίας κατοικίας για έξι μήνες! Η ανακύκλωση του αλουμινίου μπορεί να εξοικονομήσει 95 % της ενέργειας που απαιτείται πρώτα απ’ όλα για την πραγματοποίηση των κονσερβών και προλαμβάνει την απελευθέρωση στην ατμόσφαιρα μερικών τόνων περισσότερου διοξειδίου του άνθρακα.

         Γι’ αυτό η ανακύκλωση έχει νόημα. Μπορεί όμως να είναι αποτελεσματική εάν κι ο κόσμος αγοράζει αγαθά που φτιάχνονται από ανακυκλωμένα υλικά. Ευτυχώς, σήμερα υπάρχει ένα ευρύ φάσμα τέτοιων προϊόντων.

           Ανακυκλωμένα χαρτόνια κι εφημερίδες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε νέες κούτες, σταθερά, ιστούς, χαρτοπετσέτες, χαρτιά υγείας, σερβιέτες, χάρτινες συσκευασίες αβγών και πάνες, για παράδειγμα. Το ανακυκλωμένο πλαστικό χρησιμοποιείται σε νέα προϊόντα όπως σωλήνες νερού, χαλιά, μόνωση για μπουφάν κι υπνόσακους, μπουκάλια και δοχεία, ανταλλακτικά αυτοκινήτων και βούρτσες βαφής. Το ανακυκλωμένο γυαλί χρησιμοποιείται ξανά και ξανά σε νέα γυάλινα δοχεία καθώς και στις ίνες γυαλιού. Το ανακυκλωμένο αλουμίνιο χρησιμοποιείται σε νέες κονσέρβες.

          Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Ένωση συγκεντρώθηκε στην ανακύκλωση οχημάτων. Κάθε χρόνο, η απαλλαγή από τα αχρηστευμένα αυτοκίνητα και φορτηγά δημιουργεί 8-9 εκατ. τόνους απορριμμάτων. Αντιπροσωπεύει πάνω από το 10 % της ετήσιας συνολικής ποσότητας επικίνδυνων αποβλήτων που δημιουργούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς οι παλιοί κατεστραμμένοι κινητήρες απελευθερώνουν ρύπους όπως βαρέα μέταλλα, πετρέλαιο, λάδια και βαλβολίνες, υδραυλικά υγρά, υγρά φρένων και αντιψυκτικά σε χώρους ταφής. Ένας νέος νόμος (οδηγία) για τα οχήματα προς απόσυρση προτείνει οι ιδιοκτήτες να πρέπει να παίρνουν ένα πιστοποιητικό από κάποιον που έχει εξουσιοδοτηθεί για τη διάθεση του αυτοκινήτου ή του φορτηγού πριν να μπορέσει να “διαγραφεί” και να μπορέσουν να σταματήσουν να πληρώνουν τους φόρους. Οι ιδιοκτήτες θα μπορούν να παραδώσουν τα οχήματά τους σε αυτούς τους εξουσιοδοτημένους υπεύθυνους χωρίς έξοδα κι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα καλύπτουν όλη ή μεγάλο μέρος της αξίας της διάθεσης.

          Τα σκουπίδια από τον ηλεκτρικό κι ηλεκτρονικό εξοπλισμό αυξάνουν κατά 16-28 % κάθε πέντε χρόνια – τρεις φορές πιο γρήγορα από τα δημοτικά σκουπίδια εν γένει. Όχι μόνον αυτό, επιπλέον είναι μία από τις ευρύτερες πηγές βαρέων μετάλλων και οργανικών ρύπων που πρέπει να διευθετήσουν οι τοπικές αρχές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα με νέους νόμους για να βοηθήσει τους καταναλωτές να επιστρέψουν τον παλιό εξοπλισμό τους χωρίς έξοδα και να κάνει τους κατασκευαστές να αναλάβουν την ευθύνη παραλαβής και ανακύκλωσης των άχρηστων ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών εξοπλισμών. Με αυτό τον τρόπο θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για το σχεδιασμό περισσότερο φιλικού προς το περιβάλλον ηλεκτρικού κι ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Κάποιες επικίνδυνες ουσίες όπως τα βαρέα μέταλλα και τα βρωμιομένα επιβραδυντικά καύσης θα πρέπει επίσης να αντικατασταθούν με λιγότερο επικίνδυνα υλικά στο νέο ηλεκτρικό κι ηλεκτρονικό εξοπλισμό, από την 1η Ιανουαρίου 2008.

ΠΗΓΗ http://ec.europa.eu/environment/youth/waste/waste_materials_el.html


10 Ιανουαρίου 2009
,

Επιλογή Κειμένου: Αλέξανδρος Μπέλεσης
                            Μέλος της ΜΚΟ ΣΟΛΩΝ